Meerderheid Kamer wil voor de kerst stop op nertsenhouderij
DEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil voor de kerst een stop op de nertsenhouderij. Een voorstel van GroenLinks om uiterlijk eind november al met een verbod te komen, kan op steun van de PVV, SP, PvdA, en Partij voor de Dieren rekenen. Ook D66 wil dat het verbod veel eerder komt dan maart, maar vreest dat zo'n abrupte stop voor chaos gaat zorgen.
"We willen geen Deense toestanden", zegt Kamerlid Tjeerd de Groot over de chaos die in het land is ontstaan. Wel wil hij dat er voor de kerst een verbod op het houden van nertsen komt. De Kamer spreekt woensdagavond in een spoeddebat met coronaminister Hugo de Jonge en landbouwminister Carola Schouten over de nertsenhouderij, nu met argusogen naar Denemarken wordt gekeken.
Daar bleek dat het virus in nertsen is gemuteerd, waardoor mensen besmet zijn met een nieuwe variant van het virus. Mogelijk heeft een eventueel vaccin of medicijn ook geen grip op die mutatie. De Deense overheid kondigde eerst aan alle nertsen te willen vergassen om te voorkomen dat het virus opnieuw om zich heen zou grijpen in de gemuteerde vorm. Maar de premier van Denemarken moest toegeven dat er nog geen wet ligt die dat mogelijk maakt. Er wordt een spoedwet in elkaar gezet, maar die kan op verzet van een reeks partijen rekenen.
GroenLinks en andere oppositiepartijen roepen het kabinet op om met een beroep op de Wet publieke gezondheid de nertsenfokkerij "uiterlijk eind november" te verbieden. "Alle nertsen nog deze maand Nederland uit", zegt GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet. Volgens De Groot moet het zorgvuldiger, maar ook hij vindt dat het kabinet veel te lang wacht. Het verbod dat in maart ingaat, komt volgens hem te laat. De partijen hebben D66 nodig voor een meerderheid.
Het kabinet ziet nog weinig reden tot ingrijpen. Dat zei De Jonge dinsdag nog tijdens het mondelinge vragenuurtje in de Tweede Kamer. Het deskundigenteam OMT-Z zegt dat nertsen "geen aanvullende risico's" vormen voor de volksgezondheid.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden