Meerdere winkels open uit protest tegen coronamaatregelen
SITTARD/BUSSUM (ANP) - In meerdere steden zijn zaterdag niet-essentiële winkels geopend uit protest tegen de coronamaatregelen. In Bussum is een aantal winkels 'open', klanten kunnen er terecht voor een kopje koffie, als ludiek protest. In de binnenstad van Sittard zijn zaterdag meerdere winkels open, die volgens de coronaregels eigenlijk gesloten moeten zijn. In etalages hangen posters met de tekst: "Ja! Wij zijn open! Dat is ons recht!". En ook in Roermond laten winkels klanten binnen.
Jo Bormans, eigenaar van Bormans Modeschoenen in Sittard, ging zaterdag om 09.30 uur open. "Het water staat ons tot over de lippen", stelt hij. Veel ondernemers in Antwerpen deden de afgelopen tijd goede zaken door de 'invasie' van dagjesmensen uit Nederland. De krant Het Laatste Nieuws (HLN) bericht dat veel winkeliers spreken over 20 tot 30 procent meer omzet dan verwacht. Bormans: "In Belgische winkels hebben ze een omzet van meer dan 30 procent door de Nederlanders. Die zijn we hier kwijt. Dat is onaanvaardbaar."
Hij zegt van klanten veel positieve reacties te krijgen. Handhavers heeft Bormans tot nu toe niet gezien.
Stil protest
In Bussum zijn er zaterdagmiddag winkels open en daar kan een kopje koffie worden gedronken. "Het is een stil protest omdat we heel graag open willen", zegt eigenaar Kim Bakker van boetiek By Loft in Bussum tegen NPO Radio 1. De winkel is open voor het ophalen van bestellingen maar er mag binnen niets worden gekocht. "Het is niet de bedoeling dat mensen binnenkomen om te passen en dat gaan we ook niet toelaten", zegt ze. Volgens Bakker doen er winkels in onder meer in Amsterdam, Eindhoven en Huizen mee aan de actie.
In de plaats Urk zijn de afgelopen dagen ook al winkels open. Daarop zijn nog geen boetes uitgedeeld, zo zegt een woordvoerster van de gemeente zaterdag. Wel krijgen winkeliers een waarschuwing omdat "geconstateerd werd dat veel winkels open zijn". Ze zijn gewezen op de mogelijkheid van bestellen en ophalen en worden gevraagd deze optie te gebruiken. "We hopen dat dat voldoende is", aldus de zegsvrouw. De gemeente vraagt winkeliers in een brief zich uit solidariteit met andere ondernemers aan de regels te houden. De burgemeester schrijft ook dat hij snapt dat de oproep niet op de meeste sympathie kan rekenen. "De harde werkelijkheid roept om dito maatregelen", zo staat in de brief. "Door ons daaraan te houden, komen we hopelijk snel weer uit deze misère."
Vanwege de opkomst van de omikronvariant heeft het kabinet vorige maand nieuwe beperkingen ingevoerd. Winkels en horeca moesten de deuren weer sluiten. Op een persconferentie komende week wordt duidelijk of de overheid die maatregelen verlengt.
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
2 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
11 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
13 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
14 uur geleden