Meer mensen op pad na versoepeling lockdown
DEN HAAG (ANP) - Nederlanders laten zich vaker buiten zien sinds de lockdownmaatregelen zaterdag zijn versoepeld. Zij gaan vaker met de fiets, auto of het openbaar vervoer op pad. Dat blijkt uit cijfers van ov-chipkaartbedrijf Translink, het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en gegevens van het Nederlands Verplaatsingspanel (NVP) die zijn verstrekt door Dat.mobility.
Meteen zaterdag was al te merken dat mensen minder thuisbleven en meer op reis waren. Die ontwikkeling bleef zich in de twee daaropvolgende dagen herhalen.
Op maandag waren bijna 6 procent meer mensen op pad dan een week eerder, laten gegevens van het NVP zien. Zij waren zelfs iets meer op reis dan de laatste maandag voordat half december de avondlockdown overging in een algemene lockdown.
Meer in de file
Nederlanders zaten maandag gemiddeld ruim 26 minuten in de auto, drie minuten langer dan een week eerder. Ook brachten zij een minuut langer fietsend door en juist iets minder tijd wandelend. De statistici hebben dit achterhaald door de verplaatsingen van 10.000 mensen te meten met een app.
Automobilisten stonden de afgelopen dagen bovendien meer in de file, bevestigt het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Mensen stonden afgelopen maandag en dinsdag een kwart meer in de file dan gemiddeld in de werkweek daarvoor. Vijf weken eerder waren er voor het laatst zoveel files. De onderzoekers hebben dat berekend aan de hand van de filezwaarte. Dat is het aantal kilometers maal het aantal minuten file.
Drukker in openbaar vervoer
Vergeleken met de periode voor de pandemie staan nog steeds veel minder auto's in de file. Wel was het in de eerste weken van 2022 een stuk drukker dan in dezelfde periode in 2021, toen ook veel beperkende maatregelen van kracht waren.
Ook in de treinen, bussen, metro’s en trams was het aanmerkelijk drukker, laten cijfers van Translink zien. Nederlanders checkten afgelopen maandag bijna 20 procent meer in bij het openbaar vervoer vergeleken met een week eerder. Dat is het meest sinds de lockdownmaatregelen half december werden aangescherpt. Maar voor de pandemie maakten ongeveer dubbel zoveel mensen gebruik van hun ov-chipkaart.
De regering kondigde afgelopen vrijdag versoepelingen van de lockdownmaatregelen aan. Daardoor zijn niet-essentiële winkels en kappers weer open tot 17.00 uur ‘s middags. Het is ook weer toegestaan om binnen en buiten te sporten en onderwijs te volgen op locatie. Het thuiswerkadvies blijft staan.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
26 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
37 minuten geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
7 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
18 uur geleden