Meer mensen op pad na versoepeling lockdown
DEN HAAG (ANP) - Nederlanders laten zich vaker buiten zien sinds de lockdownmaatregelen zaterdag zijn versoepeld. Zij gaan vaker met de fiets, auto of het openbaar vervoer op pad. Dat blijkt uit cijfers van ov-chipkaartbedrijf Translink, het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en gegevens van het Nederlands Verplaatsingspanel (NVP) die zijn verstrekt door Dat.mobility.
Meteen zaterdag was al te merken dat mensen minder thuisbleven en meer op reis waren. Die ontwikkeling bleef zich in de twee daaropvolgende dagen herhalen.
Op maandag waren bijna 6 procent meer mensen op pad dan een week eerder, laten gegevens van het NVP zien. Zij waren zelfs iets meer op reis dan de laatste maandag voordat half december de avondlockdown overging in een algemene lockdown.
Meer in de file
Nederlanders zaten maandag gemiddeld ruim 26 minuten in de auto, drie minuten langer dan een week eerder. Ook brachten zij een minuut langer fietsend door en juist iets minder tijd wandelend. De statistici hebben dit achterhaald door de verplaatsingen van 10.000 mensen te meten met een app.
Automobilisten stonden de afgelopen dagen bovendien meer in de file, bevestigt het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Mensen stonden afgelopen maandag en dinsdag een kwart meer in de file dan gemiddeld in de werkweek daarvoor. Vijf weken eerder waren er voor het laatst zoveel files. De onderzoekers hebben dat berekend aan de hand van de filezwaarte. Dat is het aantal kilometers maal het aantal minuten file.
Drukker in openbaar vervoer
Vergeleken met de periode voor de pandemie staan nog steeds veel minder auto's in de file. Wel was het in de eerste weken van 2022 een stuk drukker dan in dezelfde periode in 2021, toen ook veel beperkende maatregelen van kracht waren.
Ook in de treinen, bussen, metro’s en trams was het aanmerkelijk drukker, laten cijfers van Translink zien. Nederlanders checkten afgelopen maandag bijna 20 procent meer in bij het openbaar vervoer vergeleken met een week eerder. Dat is het meest sinds de lockdownmaatregelen half december werden aangescherpt. Maar voor de pandemie maakten ongeveer dubbel zoveel mensen gebruik van hun ov-chipkaart.
De regering kondigde afgelopen vrijdag versoepelingen van de lockdownmaatregelen aan. Daardoor zijn niet-essentiële winkels en kappers weer open tot 17.00 uur ‘s middags. Het is ook weer toegestaan om binnen en buiten te sporten en onderwijs te volgen op locatie. Het thuiswerkadvies blijft staan.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
3 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geleden