Meer mensen op pad na versoepeling lockdown
DEN HAAG (ANP) - Nederlanders laten zich vaker buiten zien sinds de lockdownmaatregelen zaterdag zijn versoepeld. Zij gaan vaker met de fiets, auto of het openbaar vervoer op pad. Dat blijkt uit cijfers van ov-chipkaartbedrijf Translink, het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) en gegevens van het Nederlands Verplaatsingspanel (NVP) die zijn verstrekt door Dat.mobility.
Meteen zaterdag was al te merken dat mensen minder thuisbleven en meer op reis waren. Die ontwikkeling bleef zich in de twee daaropvolgende dagen herhalen.
Op maandag waren bijna 6 procent meer mensen op pad dan een week eerder, laten gegevens van het NVP zien. Zij waren zelfs iets meer op reis dan de laatste maandag voordat half december de avondlockdown overging in een algemene lockdown.
Meer in de file
Nederlanders zaten maandag gemiddeld ruim 26 minuten in de auto, drie minuten langer dan een week eerder. Ook brachten zij een minuut langer fietsend door en juist iets minder tijd wandelend. De statistici hebben dit achterhaald door de verplaatsingen van 10.000 mensen te meten met een app.
Automobilisten stonden de afgelopen dagen bovendien meer in de file, bevestigt het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW). Mensen stonden afgelopen maandag en dinsdag een kwart meer in de file dan gemiddeld in de werkweek daarvoor. Vijf weken eerder waren er voor het laatst zoveel files. De onderzoekers hebben dat berekend aan de hand van de filezwaarte. Dat is het aantal kilometers maal het aantal minuten file.
Drukker in openbaar vervoer
Vergeleken met de periode voor de pandemie staan nog steeds veel minder auto's in de file. Wel was het in de eerste weken van 2022 een stuk drukker dan in dezelfde periode in 2021, toen ook veel beperkende maatregelen van kracht waren.
Ook in de treinen, bussen, metro’s en trams was het aanmerkelijk drukker, laten cijfers van Translink zien. Nederlanders checkten afgelopen maandag bijna 20 procent meer in bij het openbaar vervoer vergeleken met een week eerder. Dat is het meest sinds de lockdownmaatregelen half december werden aangescherpt. Maar voor de pandemie maakten ongeveer dubbel zoveel mensen gebruik van hun ov-chipkaart.
De regering kondigde afgelopen vrijdag versoepelingen van de lockdownmaatregelen aan. Daardoor zijn niet-essentiële winkels en kappers weer open tot 17.00 uur ‘s middags. Het is ook weer toegestaan om binnen en buiten te sporten en onderwijs te volgen op locatie. Het thuiswerkadvies blijft staan.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
6 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
7 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
9 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
11 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
13 uur geleden