
Mediahuis houdt resultaten stabiel dankzij digitale abonnees
ANTWERPEN (ANP) - De Belgische uitgever Mediahuis, het bedrijf achter kranten als De Telegraaf en NRC, heeft de omzet en het resultaat afgelopen jaar stabiel gehouden. De mediagroep compenseerde de afname van het aantal abonnementen op gedrukte kranten met een aanhoudende groei van digitale abonnementen.
De omzet bedroeg in 2024 ruim 1,2 miljard euro en het operationele resultaat bleef eveneens vrijwel stabiel op 151 miljoen euro. Topman Gert Ysebaert sprak van een jaar vol uitdagingen voor de mediasector, met veel economische en geopolitieke onzekerheden. Ook wees hij op de toenemende polarisering in de samenleving en de steeds grotere rol van kunstmatige intelligentie.
Digitale abonnementen zijn volgens de topman duidelijk de drijvende kracht achter de mediagroep, zeker nu de distributie van papieren kranten complexer en duurder wordt. Mediahuis hield het totale aantal abonnees stabiel op 1,8 miljoen. Inmiddels leest meer dan de helft van de Mediahuis-abonnees digitaal. Bij NRC is dat 80 procent en bij De Telegraaf 59 procent. Samen met De Standaard (64 procent) lopen deze kranten volgens Mediahuis voorop in de overgang naar digitaal.
Radio Veronica
Ook bij regionale titels groeit het aantal digitale lezers gestaag. Inmiddels leest gemiddeld 40 procent van de abonnees van de regionale titels digitaal. Mediahuis Radio liet in 2024 een sterke groei in marktaandeel zien. Radio Veronica vond de weg omhoog en sloot het jaar af met een marktaandeel van 5 procent in de doelgroep van 20 tot 59 jaar. 100% NL hield zijn positie stabiel, terwijl SLAM! en Sublime hun marktaandeel zagen groeien. In Franstalig België bevestigde Nostalgie de positie als marktleider en in Vlaanderen groeide het marktaandeel van Play Nostalgie.
Mediahuis sloot vorig jaar de drukkerij in Aken om de afname van printvolumes op te vangen. Begin dit jaar kondigde de mediagroep ook aan de drukkerij in Amsterdam te sluiten en de productie grotendeels over te brengen naar de drukkerij in Leeuwarden. De adviesprocedure hiervoor loopt nog bij de ondernemingsraden.
Meer uit Financieel
LEUSDEN (ANP) - De Nederlandse overheid maakt vliegen volgend jaar opnieuw duurder. De vliegbelasting gaat met 2,9 procent omhoog tot 30,25 euro, heeft brancheorganisatie ANVR berekend.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/RTR) - De Verenigde Staten en de Europese Unie hebben donderdag een eerder bereikt handelsakkoord formeel bekrachtigd. Het akkoord, dat vorige maand al in grote lijnen werd overeengekomen, omvat onder meer een Amerikaanse invoerheffing van 15 procent op de meeste EU-producten, waaronder auto's, farmaceutische producten, halfgeleiders en hout. Meer details over het akkoord zijn nu bekendgemaakt.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Schiphol weet over twee weken of de luchthaven zijn natuurvergunning terugkrijgt zolang een hoger beroep loopt tegen de vernietiging daarvan. De Raad van State (RvS) zal op 4 september uitspraak doen in een spoedprocedure die Schiphol had aangespannen.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Vier Israëlische bedrijven worden dit jaar niet toegelaten op de wapenbeurs in Rotterdam wegens zorgen over de veiligheid. Dat heeft directeur Hans Huigen van de Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) bevestigd na berichtgeving van de NOS. "We willen de beurs zo goed en ordentelijk mogelijk laten verlopen", aldus de directeur.
2 uur geledenZÜRICH (ANP) - Just Eat Takeaway gaat proeven doen met grondrobots die maaltijden aan de voordeur bezorgen. Daarvoor is de eigenaar van Thuisbezorgd.nl een samenwerking aangegaan met het Zwitserse robotbedrijf RIVR. De robot gaat in eerste instantie maaltijden bezorgen in het Zwitserse Zürich, maar dit moet later dit jaar ook in andere Europese steden worden geïntroduceerd.
2 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De economische bedrijvigheid in de eurozone is in augustus verder toegenomen. Volgens marktonderzoeker S&P Global komt dit vooral doordat de vraag in de industriesector van het eurogebied is aangetrokken, terwijl de dienstensector een kleine groeivertraging liet zien.
3 uur geledenDELFT (ANP) - Porseleinproducent Royal Delft, bekend van het Delfts blauw, heeft een financieel sterk eerste halfjaar achter de rug. Het bedrijf zag vooral een flinke groei in de onlineverkoop via de eigen webshop. Ook verkocht Royal Delft meer porselein en kristal van Royal Leerdam aan toeristen.
3 uur geleden