Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

Meer hypotheekaanvragen door aankondiging rentestijgingen

DE MEERN (ANP) - Het aantal hypotheekaanvragen is afgelopen maand flink gestegen vergeleken met een jaar eerder. Vooral in de derde week van november was er een piek, na aankondigingen van rentestijgingen door meerdere geldverstrekkers. Het aantal aanvragen steeg met ruim 12 procent ten opzichte van een jaar eerder, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN).

1 uur geleden
Airbus bijna klaar met updaten vliegtuigen met softwareprobleem

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het overgrote deel van de ongeveer 6000 Airbus-vliegtuigen van het type A320 die te maken hadden met een softwareprobleem, heeft in het weekend de benodigde update gekregen. Hierdoor heeft de Europese fabrikant Airbus een grotere verstoring kunnen voorkomen bij wat de grootste terugroepactie van het bedrijf tot nu toe was.

1 uur geleden
Moeder Essent: Duitsland moet vertragen met wind- en zonnestroom

ESSEN (ANP/BLOOMBERG) - De topman van E.ON, het Duitse moederbedrijf van Essent en Energiedirect.nl, vindt dat Duitsland het tempo van de uitbreiding van wind- en zonne-energie moet vertragen. Volgens Leonhard Birnbaum hebben de stroomnetten in Duitsland moeite om de toename van nieuwe hernieuwbare projecten aan te kunnen. Dat heeft hij gezegd in de Süddeutsche Zeitung.

2 uur geleden
Koperprijs op nieuw recordniveau door vrees voor aanbodtekort

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De koperprijs is maandag gestegen naar een nieuw recordniveau. De prijs van het veelgebruikte metaal wordt aangejaagd door de vrees dat de wereldmarkt afstevent op een aanbodtekort. De haast om koper naar de Verenigde Staten te brengen in afwachting van mogelijke Amerikaanse importtarieven lijkt de tekorten elders te verergeren, doordat mijnbouwers moeite hebben om aan de vraag te voldoen. Koper is zeer gewild door de belangrijke rol ervan in de elektrificatie en de energietransitie.

2 uur geleden
Horecaondernemers minder somber met feestdagen voor de deur

DEN HAAG (ANP) - Hotel-, restaurant- en caféhouders zijn het laatste kwartaal van dit jaar minder somber geworden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de stemming in de branche nog steeds overwegend negatief, maar gaandeweg het jaar lijkt het vertrouwen wel te verbeteren. Met onder meer de feestdagen in aantocht zijn horecaondernemers in de nieuwste peiling van het statistiekbureau vooral minder negatief over het economisch klimaat in de komende drie maanden.

2 uur geleden
Nederlandse industrie laat opnieuw lichte verbetering zien

ZEIST (ANP) - De Nederlandse industrie heeft in november opnieuw een lichte verbetering laten zien ten opzichte van een maand eerder. Zowel de productie als het aantal nieuwe orders groeide. De verwachtingen voor het komende jaar lagen ook op het hoogste niveau sinds juli, al liggen die nog wel onder het langetermijngemiddelde. Dat meldt de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (Nevi) op basis van haar maandelijkse peiling.

3 uur geleden
Detailhandel zet ruim 3 procent meer om, ook volume stijgt

DEN HAAG (ANP) - Winkeliers in Nederland hebben in oktober meer omzet gedraaid dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De totale omzet in de detailhandel steeg met 3,1 procent, na een stijging van 3,8 procent in september. Het volume, ofwel de hoeveelheid verkochte spullen of voedingsmiddelen, lag 1,6 procent hoger dan een jaar geleden. Online werd bijna 5 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

4 uur geleden