Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

Bitcoin minder waard ondanks cryptovriendelijker beleid Trump

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De bitcoin heeft zijn waarde in 2025 niet kunnen vasthouden, ondanks het cryptovriendelijkere beleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Met nog enkele dagen te gaan voor de jaarwisseling, wordt de grootste cryptomunt ter wereld zondag verhandeld voor een kleine 88.000 dollar. Begin dit jaar was de munt nog ruim 93.000 dollar waard.

3 uur geleden
Pomphouders slaan extra voorraad in om accijnsverhoging

EINDHOVEN (ANP) - Pomphouders verspreid over het land hebben extra voorraad ingeslagen, omdat in de laatste dagen van het jaar mogelijk meer automobilisten hun tank willen volgooien. Per 1 januari gaan de brandstofaccijnzen omhoog. Toch verwacht voorzitter Martin van Eijk van pomphoudersbrancheorganisatie Drive geen lange rijen.

6 uur geleden
Nieuw Chileens bedrijf moet beschikbaarheid lithium verbeteren

SANTIAGO (ANP/AFP) - In Chili is een nieuw bedrijf opgezet om de winning van lithium op te voeren, een metaal dat wordt gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen en mobiele telefoons. Het gaat om een samenwerking tussen het Chileense staatsbedrijf Codelco, 's werelds grootste koperproducent, en de particuliere mijnbouwer SQM, waarin Chinees kapitaal is geïnvesteerd.

9 uur geleden
Duitse ethische hackers willen een Digitale Onafhankelijkheidsdag

HAMBURG (ANP/DPA) - De Chaos Computer Club (CCC), naar eigen zeggen Europa's grootste hackerscollectief, heeft in Duitsland opgeroepen tot een maandelijkse Digitale Onafhankelijkheidsdag. De organisatie, die zich hard maakt voor digitale rechten en cyberveiligheid, wil mensen aansporen hun afhankelijkheid van de dominante digitale platforms te heroverwegen.

10 uur geleden
Enquête: Duitse ondernemers rekenen nog niet op herstel economie

BERLIJN (ANP/DPA) - Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven in Duitsland verwacht volgend jaar een economische neergang. Dit blijkt uit een enquête van de ondernemersvereniging BVMW onder meer dan duizend ondernemers. Directeur Christoph Ahlhaus van de belangenorganisatie stelt dat "oppervlakkige hervormingen niet langer voldoende zijn om Duitsland weer op de rails te krijgen".

10 uur geleden
Duitse wijnbouwers kampen met grote crisis, waarschuwt branche

BERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.

1 dag geleden
China versoepelt beursregels voor makers herbruikbare raketten

BEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.

1 dag geleden