Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet
AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.
"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.
Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.
Talpa
Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.
Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.
Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Een onafhankelijke commissaris moet de regering bijstaan om strategische projecten sneller te kunnen uitvoeren. Dat is een van de voorstellen die oud-ASML-topman Peter Wennink doet in zijn rapport met aanbevelingen om de toekomstige welvaart veilig te stellen. Nu dreigt Nederland als land onaantrekkelijk te worden voor bedrijven om in te investeren door vastlopend beleid, waarschuwt Wennink in zijn rapport.
13 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland moet een aantal moeilijke keuzes maken om investeringen te stimuleren en zijn welvaart te behouden. Dat schrijft oud-ASML-topman Peter Wennink in zijn rapport dat hij op verzoek van het kabinet schreef. Om Nederland van het stikstofslot te halen moet ingegrepen worden in de melkveehouderij, staat in het rapport. Ook moet het stelsel voor sociale zekerheid op de schop en sommige energieslurpende industrieën kunnen best uit Nederland verdwijnen, schrijven Wennink en medeopstellers van het rapport.
13 minuten geledenCANBERRA (ANP/RTR) - Berichtenplatform Reddit vecht het deze week ingevoerde socialemediaverbod voor kinderen in Australië aan. Volgens het Amerikaanse bedrijf is het verbod in strijd met de vrijheid van politieke communicatie. Eerder begonnen twee tieners namens een bredere groep al een rechtszaak tegen de nieuwe wet.
59 minuten geledenMOSKOU (ANP/RTR) - De voorstellen van de Europese Unie om de bevroren Russische tegoeden te gebruiken zijn illegaal, zegt de Russische centrale bank. De Bank van Rusland waarschuwt daarbij zich het recht voor te behouden alle beschikbare mechanismen in te zetten om haar belangen te beschermen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal faillissementen is in november op jaarbasis opnieuw afgenomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In totaal gingen vorige maand 307 bedrijven failliet. Dat zijn 46 faillissementen minder dan in dezelfde maand een jaar eerder, een daling van 13 procent. Ten opzichte van oktober nam het aantal faillissementen wel toe, met 21 procent.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse goederenexport is in oktober verder gestegen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden vooral meer machines, delfstoffen en elektronische apparaten uitgevoerd. De exportgroei kwam uit op 5,6 procent.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Flink meer Nederlandse bedrijven gebruiken kunstmatige intelligentie (AI) bij hun werkzaamheden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens het CBS gaat het dit jaar om een op de zes bedrijven, wat een verdubbeling is vergeleken met twee jaar geleden.
2 uur geleden