Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

Zakenkrant: topwijnen terug op niveau van 2020 na verkoopgolf

PARIJS (ANP) - De markt voor dure bourgognes, bordeaux en andere topwijnen stevent af op het derde jaar op rij met verliezen. Dat komt doordat de importheffingen van de regering-Trump Amerikaanse kopers afschrikten en beleggers hun geld liever steken in andere beleggingen, zoals aandelen en goud.

12 uur geleden
Spaargeld in Duitsland blijft in waarde dalen door lage rente

FRANKFURT (ANP/DPA) - Duitsers zullen naar verwachting tot minstens halverwege 2026 zien dat hun spaargeld in waarde daalt, omdat de inflatie hoger ligt dan de spaarrente. In Nederland speelt hetzelfde probleem.

14 uur geleden
Bloomberg: China beperkt zeldzame aardmetalen voor VS nog steeds

WASHINGTON (ANP) - China beperkt nog steeds de levering van zeldzame aardmetalen die de Verenigde Staten nodig hebben om onder meer eigen magneten te maken. Dit gebeurt zelfs nadat president Donald Trump in oktober een deal sloot met Beijing om de beperkingen op de leveringen op te heffen, zeggen ingewijden tegen persbureau Bloomberg.

15 uur geleden
China wil eerlijke samenwerking met Amerikanen na TikTok-deal

BEIJING (ANP/RTR) - China hoopt dat Amerikaanse bedrijven bij de TikTok-deal de Chinese regels naleven en naar evenwichtige oplossingen streven. "We hopen dat de Amerikaanse kant samenwerkt met China, zijn afspraken nakomt en een eerlijk en open klimaat biedt voor Chinese bedrijven in de Verenigde Staten", zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel.

16 uur geleden
Duitse Groenen pleiten voor realtime prijsapp voor supermarkten

BERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse Groenen willen dat consumenten supermarktprijzen van levensmiddelen kunnen vergelijken via een app. Hiervoor worden grote retailers verplicht prijzen in realtime door te geven, zei fractievoorzitter Katharina Dröge.

19 uur geleden
Nieuwe records S&P 500 en Dow op Wall Street na halve handelsdag

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn woensdag met winst gesloten, waarbij werd voortgeborduurd op de plussen van een dag eerder. De brede S&P 500 en Dow-Jonesindex gingen daarbij naar nieuwe recordniveaus. Op Wall Street werd een halve dag gehandeld in aanloop naar kerstavond. Op eerste kerstdag blijven de Amerikaanse beurzen dicht, maar op tweede kerstdag wordt wel gehandeld. De volumes zullen dan waarschijnlijk veel lager liggen dan normaal omdat veel handelaren vrij hebben.

1 dag geleden
Israël steekt 110 miljard dollar in eigen wapenindustrie

JERUZALEM (ANP/AFP) - Israël gaat de komende tien jaar een bedrag van 110 miljard dollar investeren in de ontwikkeling van zijn eigen wapenindustrie. Dat heeft de Israëlische premier Benjamin Netanyahu woensdag gezegd.

1 dag geleden