Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

Greenpeace vindt gevaarlijke chemicaliën in kleding van Shein

HAMBURG (ANP/AFP) - Kleding van de Aziatische webwinkel Shein bevat gevaarlijke chemicaliën in hoeveelheden die de EU-regels ruim overschrijden. Dat stelt Greenpeace in een rapport dat donderdag is gepubliceerd. Shein heeft al laten weten uit voorzorg de "artikelen die we kunnen identificeren wereldwijd uit onze marktplaats te zullen verwijderen".

9 minuten geleden
Activistische belegger juicht fusieplan AkzoNobel toe

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - Het plan van verf- en coatingconcern AkzoNobel om te fuseren met branchegenoot Axalta krijgt steun van Cevian, een activistische belegger. Eerder dit jaar bouwde de belegger een belang van ongeveer 5 procent op in het Nederlandse bedrijf en stuurde aan op een strategiewijziging.

1 uur geleden
Wall Street stijgt door opluchting over resultaten Nvidia

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag hoger geopend. De resultaten van het Amerikaanse chipconcern Nvidia zorgden voor opluchting bij beleggers. De grootste verkoper van AI-chips ter wereld presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht. Ook bleef het bedrijf optimistisch over de vooruitzichten voor de komende maanden. Nvidia steeg ruim 4 procent.

1 uur geleden
China: bedrijfsconflicten als Nexperia moeten intern opgelost

BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - Bedrijfsconflicten zoals het geschil bij de Chinees-Nederlandse chipproducent Nexperia moeten intern opgelost worden door middel van dialoog en overleg. Dat zei de Chinese handelsminister Wang Wentao in een videogesprek met zijn Britse collega Peter Kyle. Wang zegt dat China bij de Nederlandse regering aandringt om bedrijven aan te moedigen deze koers te volgen.

2 uur geleden
Uitgesteld banenrapport VS toont sterke banengroei in september

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - In de Verenigde Staten zijn er in september 119.000 banen bijgekomen, meldt het Amerikaanse statistiekbureau van het ministerie van Arbeid in het uitgestelde banenrapport. Dat is fors meer dan de 51.000 banen die kenners volgens persbureau Bloomberg hadden verwacht.

2 uur geleden
Reuters: Unilever overweegt een aantal Britse merken te verkopen

LONDEN (ANP/RTR) - Unilever overweegt een aantal Britse voedingsmerken te verkopen, waaronder broodbeleg Marmite en mosterdmerk Colman's. Dat meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. Ook zou het Britse was- en levensmiddelenconcern overwegen Bovril van de hand te doen, een rundvleesextract waarmee je bouillon kunt maken.

3 uur geleden
ABN AMRO stopt met deel flexkrachten antiwitwasafdeling

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO verwacht de samenwerking met een aantal flexwerkers op de afdeling die financiële criminaliteit zoals witwassen opspoort te beëindigen. Het is nog onduidelijk hoeveel uitzendkrachten en medewerkers van detacheerders weg moeten. Volgens de bank gaat het om een "relatief kleine groep".

3 uur geleden