Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet
AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.
"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.
Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.
Talpa
Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.
Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.
Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.
Meer uit Financieel
CHICAGO (ANP/BLOOMBERG/RTR) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gevraagd zijn 777-vrachtvliegtuig tijdelijk vrij te stellen van een uitstootregel die eind 2027 ingaat. Daarbij verwijst Boeing naar een wereldwijd tekort aan dit soort brede vrachttoestellen.
9 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag hoger gesloten. Het optimisme werd aangejaagd door techbedrijven als Oracle. Dat aandeel steeg 6,6 procent.
10 uur geledenPARIJS (ANP/RTR) - De Franse regering gaat de komende dagen in beroep tegen de uitspraak van een rechtbank in Parijs vrijdag over een tijdelijke blokkade van Shein in het land. Frankrijk wilde Shein drie maanden blokkeren omdat op de Chinese webwinkel op kinderen lijkende sekspoppen en wapens werden verkocht. Maar de rechtbank vond zo'n maatregel buiten proportie.
12 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Op Schiphol zijn vrijdag naar schatting 20.000 koffers achtergebleven door een storing in een deel van het bagagesysteem. De storing duurde uren. Pas aan het einde van de middag meldde het vliegveld dat de storing in Vertrekhal 2 was verholpen. Gedurende de dag is een deel van de ingecheckte ruimbagage niet met de geplande vluchten meegenomen.
14 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam liet vrijdag weinig verandering zien. Beleggers deden het rustiger aan na de flinke winsten donderdag. De Europese Centrale Bank (ECB) kwam die dag met een rentebesluit en hield de rente in de eurozone voor de vierde keer op rij onveranderd op 2 procent.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL wil een rechtszaak aanspannen vanwege het besluit van het demissionaire kabinet om het bedrijf geen subsidie te geven. Het kabinet besloot vrijdag dat het bezorgbedrijf vanaf 1 juli 2026 twee dagen mag doen over het bezorgen van de post die onder de zogeheten universele postdienst (UPD) valt en vanaf juli 2027 drie dagen. Maar door de lange bezorgtijd is de overheidssubsidie volgens het kabinet niet nodig.
15 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft een boete gekregen van 1,5 miljoen euro om blikjes zonder statiegeld. Volgens het Openbaar Ministerie vulde de bierbrouwer tussen 1 en 11 april 2023 nog ruim 7,2 miljoen blikjes bier zonder statiegeld. Deze blikjes zijn vervolgens op de markt gebracht, ondanks dat statiegeld op blik toen al verplicht was.
16 uur geleden