Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

Aandeel elektrische auto's in de wereld blijft groeien, zegt IEA

PARIJS (ANP) - Het aandeel elektrische auto's in de wereld neemt ook dit jaar flink toe, stelt het Internationaal Energieagentschap (IEA). De verwachting is dat dit jaar 17 miljoen elektrische auto's worden verkocht, tegen 14 miljoen vorig jaar.

4 minuten geleden
'Uitdagende markt' blijft drukken op prestaties Randstad

DIEMEN (ANP) - Uitzendconcern Randstad heeft zijn omzet wereldwijd zien dalen in het eerste kwartaal van dit jaar. Bij de presentatie van de jaarresultaten eerder dit jaar merkte Randstad al dat bedrijven voorzichtiger waren met het aannemen van personeel door moeilijkere economische omstandigheden. Ook nu stelt topman Sander van 't Noordende dat de marktomstandigheden begin dit jaar "uitdagend bleven".

17 minuten geleden
Meer winst voor verfbedrijf AkzoNobel op vrijwel vlakke omzet

AMSTERDAM (ANP) - Verfproducent AkzoNobel, bekend van merken als Sikkens en Flexa, heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een hogere winst behaald. Het bedrijf profiteerde van kostenbesparingen en lagere grondstofkosten. De omzet was vrijwel onveranderd in vergelijking met een jaar eerder.

37 minuten geleden
Fabrikanten bezuinigen op dure ingrediënten, zegt Consumentenbond

DEN HAAG (ANP) - Fabrikanten van levensmiddelen bezuinigen op dure ingrediënten, stelt de Consumentenbond. Uit een onderzoek naar ruim zeshonderd producten in de supermarkt komt naar voren dat bij meer dan een kwart van de producten de samenstelling sinds 2019 is veranderd. Zo bevat slagroomijs minder slagroom en kippensoep minder kip. "De fabrikanten hangen al deze 'verbeteringen' niet aan de grote klok. Terwijl als ze maar een beetje meer van het hoofdingrediënt in een product stoppen, ze dit meestal wel luid verkondigen", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

46 minuten geleden
WSJ: VS bestraffen Chinese banken die Rusland helpen in Oekraïne

WASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten zijn bezig met het opstellen van sancties die dreigen een aantal Chinese banken af te sluiten van het mondiale financiële systeem, meldt The Wall Street Journal. De VS hopen met de sancties de commerciële steun van Beijing aan de Russische militaire productie te stoppen. Dat moet bondgenoot Oekraïne helpen in zijn strijd tegen Rusland.

2 uur geleden
Boetes door AI-wet duren nog even, voorbereidingen wel al nodig

DEN HAAG (ANP) - De baanbrekende Europese wet voor kunstmatige intelligentie (AI) zet bedrijven flink aan het werk om aan de strenge regels te voldoen. Zij lopen de komende jaren nog geen serieus risico op boetes, maar toch dringen jurist Irvette Tempelman en AiNed-voorzitter Willem Jonker eropaan alvast met de voorbereidingen te beginnen. "Het aanpassen van dit soort bedrijfsprocessen duurt vaak heel lang", zegt Tempelman, die namens werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland dinsdag een internationaal AI-congres organiseert.

2 uur geleden
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid

DEN HAAG (ANP) - Duizenden bedrijven dreigen al binnen enkele maanden belangrijke klanten en omzet kwijt te raken omdat ze nog niet bekend zijn met nieuwe Europese eisen op het gebied van cybersecurity. Daarvoor waarschuwen 63 branche- en koepelorganisaties, waaronder MKB-Nederland, Techniek Nederland, Transport en Logistiek Nederland, Bouwend Nederland en Bovag.

7 uur geleden