Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

34 minuten geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

39 minuten geleden
Industrie produceert iets groener, geen langetermijnverbetering

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) op basis van gegevens van grote industriebedrijven in ons land.

1 uur geleden
Brussel wil financiële markten beter stroomlijnen

BRUSSEL (ANP) - Brussel vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen. Daarvoor presenteert de Europese Commissie donderdag een plan. Daarin geeft Brussel de Europese toezichthouder voor financieel toezicht ook een grotere rol.

2 uur geleden
Italiaanse politie onderzoekt modemerken om mogelijke uitbuiting

MILAAN (ANP) - De Italiaanse politie heeft op hoofdkantoren van dertien bekende modebedrijven documenten opgevraagd over hun omgang met toeleveranciers, meldt persbureau Reuters op basis van documenten van justitie. De actie is onderdeel van een breder onderzoek naar vermeende uitbuiting van arbeiders in de mode-industrie. Agenten bezochten onder andere Dolce & Gabbana, Versace, Prada en de Italiaanse tak van Adidas.

3 uur geleden
AEX-index verder omhoog na koerswinsten op Wall Street

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak ging donderdag verder omhoog na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers trokken zich op aan de hogere slotstanden op Wall Street, waar de stemming werd gesteund door zwakke cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt. Die verstevigden de verwachting dat de Federal Reserve volgende week de rente verder gaat verlagen om de grootste economie ter wereld te ondersteunen.

3 uur geleden
EU bereidt onderzoek voor naar AI-functies WhatsApp, schrijft FT

BRUSSEL (ANP) - De Europese Unie is van plan een onderzoek te starten naar de AI-functies in WhatsApp, meldt zakenkrant Financial Times. Het onderzoek van de Europese Commissie zou gericht zijn op de manier waarop het Amerikaanse socialemediabedrijf Meta Platforms zijn 'Meta AI'-systeem dit jaar in de berichtendienst heeft ingebouwd.

3 uur geleden