Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

Bedrijf achter Illy-koffie gaat volgend jaar produceren in de VS

TRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.

10 uur geleden
Duitse winkeliers vinden kerstverkopen dit jaar tegenvallen

BERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.

12 uur geleden
Duitse bedrijfsleven blij met terugkeer VK in Erasmusprogramma EU

LONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.

13 uur geleden
Schiphol en KLM 'continu' druk met nabrengen koffers na storing

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".

14 uur geleden
AI en Trump ook in 2026 belangrijkste thema's voor beleggers

AMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.

16 uur geleden
Uitgeverij laat spullen met Nederlandse tekeningen van Temu halen

AMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.

1 dag geleden
Duitsland op schema met waterstof, Nederland worstelt

BERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.

1 dag geleden