Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet
AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.
"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.
Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiƫle uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.
Talpa
Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.
Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.
Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.
Meer uit Financieel
SANTA CLARA (ANP) - Nvidia heeft in het afgelopen kwartaal een 62 procent hogere omzet geboekt dan een jaar eerder. 's Werelds belangrijkste verkoper van AI-chips presteerde daarmee beter dan verwacht. De winst steeg in dezelfde periode met 65 procent.
53 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn woensdag met winsten gesloten. Beleggers keken vooral uit naar de kwartaalcijfers van Nvidia, 's werelds belangrijkste ontwikkelaar en verkoper van AI-chips. De resultaten van het bedrijf zeggen daarmee ook veel over het tempo waarin bedrijven investeren in nieuwe datacenters voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - Een aanzienlijk aantal beleidsmakers bij de Federal Reserve heeft bij de recentste rentevergadering gepleit tegen een nieuwe verlaging van de leenkosten in december. Dat staat in de notulen van die vergadering eind oktober, toen de Fed de rente voor de tweede keer op rij verlaagde.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - Warner Music Group (WMG) heeft een overeenkomst gesloten met de AI-startup Udio over het gebruik van liedjes van artiesten die het muziekconcern vertegenwoordigt. Via Udio kunnen gebruikers met kunstmatige intelligentie zelf gemakkelijk liedjes maken. Vanaf volgend jaar mogen ze daarbij muziek gebruiken van Warner Music-artiesten die daar toestemming voor hebben gegeven.
3 uur geledenMILAAN (ANP/BLOOMBERG) - De erfgenaam van de familie achter Prada wordt de nieuwe topman van rivaal Versace. Het modehuis maakte eerder dit jaar bekend Versace over te nemen. Na de afronding van die deal krijgt Lorenzo Bertelli de leiding over dat merk. Hij is de zoon van ontwerpster Miuccia Prada en Prada-bestuursvoorzitter Patrizio Bertelli.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Beursuitbater Euronext is erin geslaagd voldoende steun te krijgen voor zijn overnamebod op ATHEX, het bedrijf achter de beurs in Athene. De eigenaar van de beurzen in Amsterdam, Parijs, Milaan en Brussel heeft bij de deal in aandelen ongeveer 413 miljoen euro over voor zijn Griekse branchegenoot.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam is met winst gesloten. Beleggers wereldwijd zijn in afwachting van de kwartaalresultaten van chipontwikkelaar Nvidia, die worden gezien als barometer voor de groei van de AI-sector. Eerder maakten zorgen over mogelijk te hoge waarderingen voor techbedrijven en forse investeringen in datacenters beleggers nerveus.
5 uur geleden