Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

Trump uit felle kritiek op EU-boete voor socialmediabedrijf X

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump begrijpt niet hoe Europese toezichthouders de hoge boete voor socialmediabedrijf X kunnen rechtvaardigen. Hij noemde de boete van 120 miljoen euro voor het bedrijf van Elon Musk maandag "naar" en zei dat Europa "in een aantal slechte richtingen" gaat.

6 uur geleden
Paramount en Warner omhoog na overnamestrijd, Netflix weer omlaag

NEW YORK (ANP) - Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery (WBD) stegen maandag op Wall Street, nadat de overnamestrijd rond WBD verder opliep. Entertainmentconcern Paramount deed vlak voor de beursopening een vijandig bod op WBD, met een hogere waarde dan het vorige week geaccepteerde bod van Netflix. Paramount eindigde 9 procent hoger en WBD won 4,4 procent. Netflix ging verder omlaag met een min van 3,4 procent.

6 uur geleden
Google moet 20 miljoen euro betalen aan Belgische uitgever Rossel

PARIJS (ANP/BELGA) - Het Amerikaanse internetconcern Google moet de Belgische mediagroep Rossel een schadevergoeding van iets meer dan 20 miljoen euro betalen. Dat heeft een rechtbank in Parijs beslist. Google gaat in beroep.

6 uur geleden
Trump helpt boeren met 12 miljard dollar aan eenmalige betalingen

WASHINGTON (ANP) - President Donald Trump heeft een hulppakket van 12 miljard dollar aangekondigd voor Amerikaanse boeren. Hij presenteerde het geld tijdens een bijeenkomst in het Witte Huis als "brugbetalingen", bedoeld om boeren door de overgangsperiode te helpen tussen het afbouwen van het beleid van voormalig president Joe Biden en het nieuwe beleid van Trump.

6 uur geleden
Unilever verliest fors na beursgang ijsjestak, ASMI koploper

AMSTERDAM (ANP) - Unilever heeft maandag flink verloren op de eerste handelsdag van de afgesplitste ijsjestak The Magnum Ice Cream Company (TMICC) in Amsterdam. Het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern eindigde onderaan in de AEX-index met een min van 6,7 procent. Het aandeel Magnum noteerde op net geen 13 euro, na een openingskoers van 12,20 euro.

11 uur geleden
Trump komt met hulppakket van 12 miljard dollar voor boeren VS

WASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse president Donald Trump kondigt maandag een hulppakket van 12 miljard dollar aan voor Amerikaanse boeren die last hebben gehad van zijn handelsbeleid, zeggen twee functionarissen van het Witte Huis.

11 uur geleden
Karremans verwacht geen kerstgroeten rondom Nexperia

BRUSSEL (ANP) - Minister Vincent Karremans (Economische Zaken) verwacht dat de Nederlandse en Chinese kant van chipfabrikant Nexperia prima zullen samenwerken als het aankomt op de logistieke en functionele processen. "Maar wederzijdse kerstgroeten en alle warmte die daarbij hoort? Daar heb ik een hard hoofd in, gezien wat er allemaal is gebeurd", zei de minister in Brussel, waar hij overige EU-ministers bijpraatte.

11 uur geleden