Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

L'Oréal zegt interesse te hebben in aandeel Armani

CLICHY (ANP/AFP) - Het Franse cosmeticaconcern L'Oréal is geïnteresseerd in een aandeel in Armani, terwijl het bedrijf tegelijkertijd doorgaat met de miljardenovername van de beautytak van Kering. "De overname van Kerings beauty-activiteiten verandert niets aan onze intentie om deel uit te maken van Armani", zei L'Oréal-topman Nicolas Hieronimus tegen de Franse krant Le Figaro.

45 minuten geleden
Chemieconcern sluit fabrieken op Chemelot, honderd banen weg

URMOND (ANP) - Chemiebedrijf Fibrant wil drie van zijn zeven fabrieken op het Limburgse industriecomplex Chemelot sluiten. Daarbij verliezen ongeveer honderd medewerkers gedwongen hun baan.

1 uur geleden
ChatGPT-maker OpenAI komt met zoekmachine Atlas

SAN FRANCISCO (ANP/AFP/RTR/BLOOMBERG) - OpenAI heeft dinsdag een eigen zoekmachine aangekondigd, genaamd ChatGPT Atlas. De maker van de populaire chatbot zet daarmee kunstmatige intelligentie (AI) in om de concurrentie aan te gaan met Google. De webbrowser komt eerst uit voor Apple's macOS en moet later ook te gebruiken zijn op Windows, iOS en Android.

1 uur geleden
Adidas verhoogt jaarverwachting om 'aanhoudend momentum'

HERZOGENAURACH (ANP) - Adidas heeft zijn financiële verwachtingen voor dit jaar naar boven bijgesteld. De Duitse sportkledingfabrikant verwijst daarbij naar "aanhoudend momentum" van het Adidas-merk en beter dan verwachte bedrijfsresultaten. Daarnaast boekt het bedrijf naar eigen zeggen succes met inspanningen om de extra kosten deels op te vangen die het gevolg zijn van de verhoogde Amerikaanse importtarieven.

3 uur geleden
Brussel verwacht de-escalatie China en Nederland over Nexperia

STRAATSBURG (ANP) - Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) verwacht dat Nederland en China de-escalerend zullen handelen in het conflict over chipmaker Nexperia, zei hij op een persconferentie in Straatsburg. "De Nederlandse en Chinese autoriteiten zijn in constant contact hierover", zei hij. Volgens hem wordt er gewerkt aan een oplossing "die de toeleveringsketen herstelt" en waarmee "wereldwijde productie kan worden voortgezet".

3 uur geleden
Winstnemingen op het Damrak, biotechnoloog Galapagos onderuit

AMSTERDAM (ANP) - Beleggers in Amsterdam besloten dinsdag een deel van hun winsten te verzilveren, na de stevige koerswinsten van maandag. Galapagos kreeg een koersverlies te verwerken van bijna 6 procent, nadat bekend was geworden dat de biotechnoloog overweegt zijn activiteiten op het gebied van celtherapie te staken. Daardoor dreigt onder meer de sluiting van de vestiging in Leiden, waar ongeveer tweehonderd mensen werken.

4 uur geleden
Warner Bros onderzoekt opties na recente interesse

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Warner Bros. Discovery onderzoekt opties om de waarde voor aandeelhouders te maximaliseren. De stap volgt op "ongevraagde interesse" die het entertainmentbedrijf heeft ontvangen van meerdere partijen voor het hele bedrijf of delen ervan, maakte Warner Bros bekend.

5 uur geleden