Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

Warner Bros. Discovery wint op Wall Street na nieuws over megabod

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Warner Bros. Discovery was dinsdag een duidelijke winnaar op Wall Street. Het bedrijf won meer dan 4 procent aan beurswaarde na een bericht van entertainmentblad Variety over een mogelijk bod van 71 miljard dollar op het mediaconcern achter onder andere televisiezenders CNN en Discovery en streamingdienst HBO Max.

47 minuten geleden
Meer problemen in auto-industrie door tekort aan Nexperia-chips

BERLIJN (ANP/RTR) - Een tekort aan chips van het Nijmeegse chipbedrijf Nexperia lijkt voor toenemende problemen in de auto-industrie te zorgen. Het Japanse Nissan vermindert zijn productie volgende week met nog eens 1400 voertuigen, meldde persbureau Reuters op basis van ingewijden. Verder heeft de Duitse toeleverancier Bosch laten weten op drie locaties met verstoringen te kampen.

1 uur geleden
WHO schrapt meer dan 2000 banen om vertrek VS op te vangen

GENÈVE (ANP/RTR) - De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schrapt tot halverwege volgend jaar meer dan een kwart van haar personeelsbestand. Dit komt neer op een verlies van meer dan 2000 banen, ingegeven door de bezuinigingen bij de WHO vanwege het vertrek van de Verenigde Staten.

1 uur geleden
Meta wint grote concurrentiezaak VS, ontloopt gedwongen splitsing

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Meta heeft een grote concurrentierechtszaak gewonnen in de Verenigde Staten. Daardoor ontloopt het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram een mogelijke gedwongen opsplitsing, iets waarop toezichthouders uit waren. De uitspraak lijkt een grote nederlaag voor de federale overheid.

4 uur geleden
Europese beurzen verder omlaag, AkzoNobel verliest na fusieplan

AMSTERDAM (ANP) - Europese aandelenmarkten daalden dinsdag tot het laagste niveau in een maand door de groeiende vrees onder beleggers voor een AI-bubbel. Ook op Wall Street kleurden de koersenborden opnieuw rood. In Amsterdam ging AkzoNobel (min 3,3 procent) flink omlaag.

5 uur geleden
Zorgen werkgevers omdat loonsverhogingen maar langzaam afzwakken

DEN HAAG (ANP) - De loonsverhogingen in Nederland zwakken af, maar volgens werkgevers gaat dit proces te langzaam. Werkgeversvereniging AWVN vreest dat hogere loonkosten op lange termijn het concurrentievermogen verder uithollen en investeringsbeslissingen in het nadeel van Nederland doen uitvallen.

6 uur geleden
Verfmaker Axalta stijgt op Wall Street na fusieplan met AkzoNobel

NEW YORK (ANP) - Axalta Coating Systems behoorde dinsdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Amerikaanse beleggers reageerden verheugd op de aankondiging dat het verfbedrijf gaat fuseren met zijn Nederlandse branchegenoot AkzoNobel. Door de fusie ontstaat de op een na grootste verf- en coatingsfabrikant ter wereld, na Sherwin-Williams. Axalta steeg 2,3 procent.

7 uur geleden