Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet

AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.

"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.

Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.

Talpa

Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.

Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.

Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.

Meer uit Financieel

EU en China worden lid van nieuwe coalitie rond emissiehandel

BELÉM (ANP/BLOOMBERG) - De Europese Unie en China sluiten zich aan bij een nieuwe coalitie die gericht is op het verbeteren van de handel in CO2-rechten. Het initiatief streeft ernaar landen samen te brengen om praktijken en standaarden in zogenoemde koolstofmarkten op elkaar af te stemmen.

3 uur geleden
China onderzoekt mogelijkheden diepzeemijnbouw bij Cookeilanden

AVARUA (ANP/AFP) - Een Chinees onderzoeksschip meerde zaterdag aan bij de Cookeilanden om de mogelijkheden voor diepzeemijnbouw bij de archipel in de Grote Oceaan te onderzoeken. Dit betreft een opkomende industrie die zowel China als de Verenigde Staten steeds meer interesseert.

4 uur geleden
Toerisme naar Cuba zakt onder druk van economische problemen

HAVANA (ANP/BLOOMBERG) - Het internationale toerisme naar Cuba zakt in onder druk van de economische problemen in het land. Het communistische eiland lijkt dit jaar op weg naar het laagste bezoekersaantal sinds de coronapandemie.

5 uur geleden
Vakantiegangers Thailand riskeren boete bij biertje in de middag

BANGKOK (ANP/BLOOMBERG) - Wie op vakantie gaat naar Thailand en 's middags bijvoorbeeld een biertje drinkt, riskeert vanaf zaterdag een forse boete door veranderde alcoholwetgeving. De Thaise autoriteiten hebben de regels aangescherpt en besloten strenger te handhaven.

5 uur geleden
Pfizer wint biedingsstrijd om obesitasmedicijnmaker Metsera

NEW YORK (ANP/DPA/BELGA/BLOOMBERG) - De grote Amerikaanse farmaceut Pfizer wint de biedingsstrijd om branchegenoot Metsera. Het bestuur van die Amerikaanse ontwikkelaar van medicijnen tegen obesitas is akkoord gegaan met een bod ter waarde van 10 miljard dollar. Metsera koos bewust niet voor het Deense Novo Nordisk, dat de onderneming eveneens wilde inlijven en zijn bod onlangs nog flink verhoogde.

6 uur geleden
Tesla vindt geen steun bij aandeelhouders voor investering in xAI

AUSTIN (ANP/BLOOMBERG) - Tesla heeft op zijn aandeelhoudersvergadering donderdag geen steun gekregen voor mogelijke investeringen in xAI, het AI-bedrijf van topman Elon Musk. Dat volgt uit informatie die Tesla vrijdagavond laat naar buiten heeft gebracht. Dit lijkt een tegenvaller voor Musk, die op de vergadering wel uitzicht kreeg op een megabeloning van 1 biljoen, oftewel 1000 miljard dollar.

6 uur geleden
Shein ontloopt blokkade in Frankrijk na verwijderen sekspoppen

PARIJS (ANP/DPA) - Webwinkel Shein ontloopt een directe blokkade in Frankrijk. De regering in Parijs dreigde daartoe over te gaan nadat in het assortiment van Shein op kinderen lijkende sekspoppen waren ontdekt. Maar volgens de Franse overheid heeft Shein de bewuste artikelen inmiddels verwijderd.

8 uur geleden