
Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet
AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.
"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.
Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.
Talpa
Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.
Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.
Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.
Meer uit Financieel
BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - China voert invoerbeperkingen in op medische apparatuur uit de Europese Unie zodra de waarde ervan boven de 45 miljoen yuan (ongeveer 5,4 miljoen euro) uitkomt. De "tegenmaatregel" treedt zondag in werking, maakte het Chinese ministerie van Financiën bekend.
1 uur geledenPARAMARIBO (ANP/RTR) - Het Maleisische oliebedrijf Petronas begint zondag met het boren naar olie voor de kust van Suriname. De proefboringen zijn bedoeld om extra oliereserves op te sporen, maakte het Surinaamse staatsoliebedrijf Staatsolie zaterdag bekend.
19 uur geledenPARIJS (ANP) - Vanaf 2028 kan Europa het zonder Russisch gas stellen, doordat er in de Verenigde Staten en Qatar volop nieuwe exportinstallaties voor vloeibaar gemaakt aardgas (lng) worden gebouwd. Dat zei Patrick Pouyanné, topman van het Franse olie- en gasconcern TotalEnergies.
20 uur geledenMOSKOU (ANP/BLOOMBERG) - Rusland heeft zijn exportheffing op tarwe voor het eerst naar nul verlaagd sinds de invoering in juni 2021, om de stagnerende graanverkoop aan te jagen. De maatregel volgt op een sterke daling van de Russische export van tarwe. Het land is wereldwijd de grootste exporteur van deze graansoort, maar voerde in juni slechts 1,12 miljoen ton uit. Dat is een kwart van de hoeveelheid van een jaar geleden.
20 uur geledenSJANGHAI (ANP/AFP) - China heeft zaterdag zijn eerste Legoland geopend, het grootste attractiepark van de Legoketen ter wereld. Duizenden bezoekers trokken naar het nieuwe park in Shanghai, dat het toerisme in China moet aanjagen.
21 uur geledenWENEN (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Het oliekartel OPEC+ gaat de olieproductie volgende maand aanzienlijk sterker verhogen dan eerder voorzien. Onder leiding van Saudi-Arabië en Rusland verhoogt de alliantie de productie met 548.000 vaten per dag. In de voorgaande maanden werd de productie telkens met 411.000 vaten per dag opgevoerd. Dit was al drie keer zo veel als oorspronkelijk gepland.
21 uur geledenHANOI (ANP/BLOOMBERG) - De economie van Vietnam is in de eerste helft van dit jaar met ruim 7,5 procent gegroeid, de hoogste groei in meer dan tien jaar. Dat komt vooral door een sterke export. De Vietnamese economie profiteert ook in toenemende mate van het toerisme.
23 uur geleden