Mediabedrijven voelen coronacrisis door slinkende reclame-omzet
AMSTERDAM (ANP) - De grootste mediabedrijven van Nederland voelen de impact van de coronacrisis doordat hun advertentie-inkomsten sterk teruglopen. DPG Media, het moederbedrijf van onder meer de Volkskrant en het AD, verwacht in april tussen de 30 en 40 procent minder inkomsten via reclame. Voor de Nederlandse tak van RTL Group en Talpa Network is de opgedroogde vraag naar advertenties aanleiding om kritisch naar de kosten te kijken.
"Op korte termijn worden we zeker geraakt", aldus een woordvoerder van DPG Media. Het Belgische mediabedrijf is voor zijn inkomsten grosso modo voor zo'n 30 procent afhankelijk van reclame. Het concern benadrukt verder dat het nog te vroeg is om kostenverlagingen te overwegen.
Bij de Nederlandse RTL-zenders wordt al wel gekeken naar mogelijkheden om kosten te drukken. Als eerste worden vooral niet-essentiële uitgaven stopgezet. Verder zijn er nog geen besluiten genomen. "We bekijken het per week. We kunnen niet voorspellen hoelang de coronacrisis aanhoudt", laat een woordvoerster weten. Volgens haar voelt RTL de impact van wegvallende advertentie-inkomsten "net als alle andere bedrijven". Een opsteker is dat het aantal abonnees bij RTL's streamingdienst Videoland flink toeneemt.
Talpa
Talpa Network maakte al bekend dat er ingrepen aankomen, waaronder mogelijk ontslagen. Het mediaconcern van miljardair John de Mol kampt ook met teruglopende advertentie-inkomsten. Volgens een woordvoerster bezuinigen bedrijven in tijden van crisis altijd als eerste op marketinguitgaven, waaronder reclame. Talpa Network komt binnenkort met een plan om het bedrijf door de crisis te loodsen.
Stichting Etherreclame (Ster), die over de reclame-inkomsten van de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat, zag de omzet uit advertenties vorige week met tientallen procenten dalen. Met name restaurants, hotels en bedrijven uit de reisbranche trokken hun campagnes terug. Bedrijven die veel online verkopen, blijven nog wel adverteren.
Ster, DPG Media en RTL merken verder dat er ook nieuwe klanten aankloppen vanwege de crisis. DPG Media ziet de vraag vanuit brancheverenigingen toenemen om informatie te delen. Ster ziet, nu veel mensen thuisblijven, dat reclame via televisie een extra groot bereik heeft. RTL merkt dat de stijgende kijktijd voor meer vraag naar reclame onder bijvoorbeeld producenten van schoonmaakmiddelen zorgt.
Meer uit Financieel
MADRID (ANP/RTR) - Werknemers van kledingketen Zara zijn van plan om in meerdere Europese landen te protesteren op Black Friday. Ze willen dat er weer een regeling komt voor het delen van winsten met het personeel van het Spaanse moederbedrijf Inditex.
15 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het proces van economische vernieuwing in Nederland is duidelijk afgezwakt. Tot die conclusie komt het Centraal Planbureau (CPB) in een nieuw rapport. Volgens de belangrijke adviseur van het kabinet worden slecht presterende bedrijven minder snel vervangen door nieuwe, innovatieve en goed presterende bedrijven.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met winst geopend na de flinke ommezwaai een dag eerder. Beter dan verwachte resultaten van beurslieveling Nvidia, de grote aanjager van de AI-rally dit jaar, leken donderdag nog voor opluchting te zorgen bij beleggers. Wall Street kon de koersrally echter niet volhouden door de onzekerheid over het aanstaande rentebesluit van de Federal Reserve.
1 uur geledenABU DHABI (ANP/RTR) - Het conglomeraat International Holding Company (IHC) uit Abu Dhabi wil de buitenlandse bezittingen van het Russische oliebedrijf Lukoil overnemen. De Emirati hebben hun interesse ook al kenbaar gemaakt aan het Amerikaanse ministerie van Financiën.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP/AFP/RTR) - Brussel heeft Italië op de vingers getikt over Italiaanse regels waarmee het land voorwaarden kan stellen aan deals in de bankensector. De actie van de Europese Commissie volgt op strenge voorwaarden die de Italiaanse regering had gesteld aan de voorgenomen miljardenovername van de Italiaanse bank Banco BPM door rivaal UniCredit. Die deal ging uiteindelijk niet door.
3 uur geledenPARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Gameontwikkelaar Ubisoft heeft de resultaten over de eerste helft van zijn boekjaar uitgesteld vanwege een onjuiste opgave van de omzet in die periode. Volgens de accountants van de uitgever van videogames als Assassin's Creed en Far Cry had het bedrijf de inkomsten uit een recent partnerschap ten onrechte al als omzet in de boeken gezet.
5 uur geledenAMSTELVEEN (ANP) - KLM noemt de vrijdag aangekondigde investeringsplannen van luchthaven Schiphol "essentieel" om passagiers goed te blijven bedienen. Tegelijkertijd houdt de luchtvaartmaatschappij, die Schiphol als thuisbasis heeft, zorgen over mogelijk oplopende kosten.
6 uur geleden