Media eisen dat meldingen van hulpdiensten beschikbaar blijven
DEN HAAG (ANP) - De mediasector dreigt naar de rechter te stappen vanwege een plan van minister van Justitie Dilan Yeşilgöz. Zij heeft besloten om per 1 april, komende zaterdag, te stoppen met de persalarmering. Dat systeem informeert journalisten over incidenten, zoals verkeersongevallen, branden en explosies.
De media willen dat de alarmering in elk geval voorlopig in de lucht blijft, tot er een alternatief is. Uiterlijk donderdag willen ze horen dat het opheffen van het systeem wordt uitgesteld. Als die toezegging niet komt, wordt de zaak voorgelegd aan de rechter.
Yeşilgöz nam het besluit om te stoppen met de alarmeringen op advies van de landsadvocaat. Die vindt dat het melden van ambulanceritten in strijd is met het medisch beroepsgeheim waar medewerkers van ambulances zich aan moeten houden. Ook het melden van de inzet van politie zou de privacy kunnen schenden.
Steun
De Nederlandse Vereniging van Journalisten en het Genootschap van Hoofdredacteuren hebben een advocaat in de arm genomen. Dat initiatief wordt ondersteund door onder meer NOS Nieuws, Talpa, de regionale publieke omroepen en NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie van dagbladuitgevers en nieuwsbedrijven.
Ook persbureau ANP steunt deze zaak. "Het kabinet zegt voorstander te zijn van persvrijheid en stelt een open overheid na te streven. Het afschaffen van de persalarmeringen laat een tegengestelde beweging zien", zegt ANP-hoofdredacteur Freek Staps. "Zoals journalisten niet in de brandweerauto stappen om iets te blussen en niet als politieagent de openbare orde handhaven, zouden hulpdiensten niet moeten beslissen wat journalistiek interessant is of niet. Dat is een taak van de professionele pers. Een open maatschappij bestaat bij de gratie van beschikbare feiten. Het is niet aan de politie om te bepalen wat Nederland wel of niet mag weten."
Brief
De media hebben een gezamenlijke brief naar minister Yeşilgöz gestuurd. Daarin zeggen ze dat het systeem van de persalarmeringen goed werkt en dat er geen gevallen bekend zijn waarbij persoonlijke informatie door de alarmen naar buiten is gekomen.
Op een recente bijeenkomst met journalisten werd geopperd om een alternatief systeem op te zetten, dat alleen toegankelijk is voor mensen met een politieperskaart. In Rotterdam-Rijnmond wordt al gewerkt met een gesloten informatiedienst.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
43 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden