
McDonald's overspoeld met negatieve recensies na arrestatie
WASHINGTON (ANP/RTR) - Google heeft beledigende recensies over McDonald's verwijderd, nadat de verdachte van de moord op verzekeringstopman Brian Thompson was gearresteerd in een filiaal van de fastfoodketen. Daar had een klant hem herkend en een medewerker op zijn aanwezigheid geattendeerd, waarna de politie is gebeld.
De negatieve reacties gericht op McDonald's zijn het recentste voorbeeld van 'review bombing', waarbij een bedrijf wordt overspoeld met slechte beoordelingen vanwege een politiek standpunt of een gebeurtenis die niets met de bedrijfsactiviteiten te maken heeft. De moord op de topman van UnitedHealthCare ontketende een golf van frustratie bij Amerikanen van wie zorgverzekeringsclaims of zorg is geweigerd, die te maken kregen met onverwachte kosten of bij wie de premies omhoog zijn gegaan.
In dit geval verschenen de negatieve en 1-sterrecensies nadat de 26-jarige Luigi Mangione was opgepakt in een McDonald's in de staat Pennsylvania. "Deze vestiging heeft ratten in de keuken die je ziek maken en je verzekering dekt het niet", luidde een van de recensies.
Manifest
Mangione werd maandag na een zoektocht van vijf dagen aangehouden. Hij droeg een handgeschreven document bij zich waaruit volgens de politie "zijn motivatie en gedachtegang" duidelijk werden. Openbare aanklagers in de Amerikaanse staat New York hebben inmiddels een moordaanklacht tegen hem ingediend. Een politiefunctionaris meldde aan The New York Times dat Mangione in zijn manifest de moord heeft bekend.
Thompson, de 50-jarige topman van zorgverzekeraar UnitedHealthCare die in New York was voor een investeerdersvergadering, werd woensdag buiten een hotel opgewacht door een schutter en van achteren beschoten. Volgens diverse Amerikaanse media werden er teksten gevonden op de kogelhulzen, die verwezen naar een boek dat gaat over malafide praktijken van zorgverzekeraars.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiƫle vliegtuig Air Force One.
5 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
7 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
8 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden