Máxima praat met studenten over mentale gezondheid
LEIDEN (ANP) - Koningin Máxima heeft zich woensdag op de Hogeschool Leiden verdiept in de mentale gezondheid van studenten in het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Ze bracht een werkbezoek aan de instelling, waar ze met onder anderen studenten sprak die zelf initiatieven hebben ontplooid om hun welzijn te verbeteren.
De koningin is erevoorzitter van MIND Us, een stichting die ernaar streeft dat jongeren grip krijgen op hun mentale gezondheid, zich veerkrachtig ontwikkelen en hulp weten te vinden als dat nodig is.
Studenten van Frisse Gedachtes bijvoorbeeld vertelden haar woensdag in Leiden over hun Walk en Talks waarin jongeren met elkaar in gesprek gaan over mentale uitdagingen die zij ervaren.
Alarmerende berichten
Veel studenten hebben te maken met stress, eenzaamheid en prestatiedruk. Daarom hebben vijf Leidse partijen "na alarmerende berichten" recent de Verklaring Studentenwelzijn getekend: gemeente Leiden, Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden, de Plaatselijke Kamer van Verenigingen en het Studieverenigingen Overleg Platform. Máxima sprak eveneens met de initiatiefnemers van de verklaring, die ook tot een actieplan moet leiden.
Volgens een van de studenten is in vriendengroepen neerslachtigheid, stijgend drugsgebruik en echt ongelukkig zijn merkbaar, zeker in coronatijd was dat zo. Terwijl het volgens hem tijdens de coronacrisis in de media leek of studenten zich niet verantwoordelijk gedroegen. Studenten hebben in hun studentenstad vaak ook geen huisarts waardoor het lang duurt voordat ze behandeld worden en de problemen nog groter worden.
Falen
Hoewel het niet overal vanzelfsprekend is om aandacht aan deze problemen te schenken, gebeurt al wel veel aan begeleiding, door coaches en psychologen, die volgens een van de studentes duidelijk maken dat het niet zo erg is om een keer studievertraging op te lopen. Daniël Wigboldus, rector van de Radboud Universiteit, vertelde over een project met de naam "prutswerk". Mensen deelden daarin hun eigen falen, ook docenten. Toen hij dat in de collegezaal ook eens deed, zag hij "een zucht van verlichting door de zaal gaan".
Maar falen ligt moeilijk, de prestatiedruk en sociale druk zijn erg hoog. "Ik vind het best een gestreste generatie", aldus een vertegenwoordiger van InHolland. Een groot probleem is dat de mensen die het hardste de vele initiatieven nodig hebben, het lastigste te bereiken zijn, zo klonk het. De koningin denkt dat het nodig is om meer onderzoek te doen naar prestatiedruk.
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Zr.Ms. Groningen gaat vol met hulpmiddelen zoals water, eten en andere hulpgoederen van Curaçao naar het nabijgelegen Venezuela. Naar verwachting komt het schip om 21.30 uur Nederlandse tijd aan in het Zuid-Amerikaanse land, schrijft Defensie.
1 uur geledenSCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
7 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
8 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
8 uur geleden