Máxima praat met studenten over mentale gezondheid
LEIDEN (ANP) - Koningin Máxima heeft zich woensdag op de Hogeschool Leiden verdiept in de mentale gezondheid van studenten in het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Ze bracht een werkbezoek aan de instelling, waar ze met onder anderen studenten sprak die zelf initiatieven hebben ontplooid om hun welzijn te verbeteren.
De koningin is erevoorzitter van MIND Us, een stichting die ernaar streeft dat jongeren grip krijgen op hun mentale gezondheid, zich veerkrachtig ontwikkelen en hulp weten te vinden als dat nodig is.
Studenten van Frisse Gedachtes bijvoorbeeld vertelden haar woensdag in Leiden over hun Walk en Talks waarin jongeren met elkaar in gesprek gaan over mentale uitdagingen die zij ervaren.
Alarmerende berichten
Veel studenten hebben te maken met stress, eenzaamheid en prestatiedruk. Daarom hebben vijf Leidse partijen "na alarmerende berichten" recent de Verklaring Studentenwelzijn getekend: gemeente Leiden, Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden, de Plaatselijke Kamer van Verenigingen en het Studieverenigingen Overleg Platform. Máxima sprak eveneens met de initiatiefnemers van de verklaring, die ook tot een actieplan moet leiden.
Volgens een van de studenten is in vriendengroepen neerslachtigheid, stijgend drugsgebruik en echt ongelukkig zijn merkbaar, zeker in coronatijd was dat zo. Terwijl het volgens hem tijdens de coronacrisis in de media leek of studenten zich niet verantwoordelijk gedroegen. Studenten hebben in hun studentenstad vaak ook geen huisarts waardoor het lang duurt voordat ze behandeld worden en de problemen nog groter worden.
Falen
Hoewel het niet overal vanzelfsprekend is om aandacht aan deze problemen te schenken, gebeurt al wel veel aan begeleiding, door coaches en psychologen, die volgens een van de studentes duidelijk maken dat het niet zo erg is om een keer studievertraging op te lopen. Daniël Wigboldus, rector van de Radboud Universiteit, vertelde over een project met de naam "prutswerk". Mensen deelden daarin hun eigen falen, ook docenten. Toen hij dat in de collegezaal ook eens deed, zag hij "een zucht van verlichting door de zaal gaan".
Maar falen ligt moeilijk, de prestatiedruk en sociale druk zijn erg hoog. "Ik vind het best een gestreste generatie", aldus een vertegenwoordiger van InHolland. Een groot probleem is dat de mensen die het hardste de vele initiatieven nodig hebben, het lastigste te bereiken zijn, zo klonk het. De koningin denkt dat het nodig is om meer onderzoek te doen naar prestatiedruk.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
1 uur geledenEDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
1 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
5 uur geleden