Máxima Medisch Centrum meldt datalek patiëntengegevens
EINDHOVEN (ANP) - Máxima Medisch Centrum in Eindhoven meldt dat mogelijk vertrouwelijke gegevens van patiënten in verkeerde handen terecht zijn gekomen. De betrokken patiënten zijn meteen persoonlijk ingelicht, meldt het ziekenhuis op zijn website. Daarnaast is het mogelijke datalek gemeld aan de Autoriteit Persoonsgegevens en aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.
Het Máxima MC zegt door een anonieme melder op de hoogte gebracht te zijn gebracht "dat er een overzicht met patiënteninformatie van een kleine groep patiënten in de handen van deze melder terecht is gekomen".
"Deze melder geeft aan dat hij/zij een overzicht heeft gevonden waarop vertrouwelijke gegevens staan van patiënten die gedurende een dienst op een afdeling in MMC lagen. Het is op dit moment nog niet duidelijk wie achter deze anonieme melding zit en hoe dit document in handen van de anonieme melder terecht is gekomen", aldus de verklaring op de website.
Het Máxima MC zegt dat de bescherming van de privacy van zijn patiënten "onze hoogste prioriteit" heeft en stelt een onderzoek in.
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage in Rotterdam-Zuid. De brand aan de Bas Paauwestraat ontstond in een auto, is uitslaand en er komt veel rook vrij. Een bovengelegen woongebouw wordt ontruimd
28 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
2 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
7 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
12 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
14 uur geleden