Martijn Krabbé heeft uitgezaaide kanker, wordt niet meer beter
AMSTERDAM (ANP) - Presentator Martijn Krabbé heeft uitgezaaide longkanker en wordt niet meer beter. Dat heeft de 56-jarige presentator bekendgemaakt op Instagram en in een interview met het tijdschrift LINDA. De kanker is inmiddels uitgezaaid naar zijn hersenen.
Eind januari vorig jaar ontdekte Krabbé tijdens een vakantie in Thailand dat hij een hersenbloeding had gehad. Die kwam voort uit de uitgezaaide kanker in zijn hersenen. "Oftewel: ik had gewoon full scale kanker. Uitgezaaide longkanker, in het laatste stadium", vertelt Krabbé in het interview dat hij samen met zijn 20-jarige dochter Michelle heeft gegeven.
Krabbé weet niet hoelang hij nog te leven heeft. "Mijn casemanager zegt dat ik mazzel heb dat ik die eerste maanden ben doorgekomen. Ik krijg immunotherapie en scans en ja, die kunnen goed of slecht uitvallen. Je rolt elke zes weken opnieuw de dobbelsteen."
Sociale media
Eerder maakte Krabbé op sociale media al bekend dat hij kanker had, maar hij deelde niet wat hij precies heeft. "Ik googel zelf al niet wat de perspectieven voor mijn vorm van kanker zijn, dus ik moet er niet aan denken dat wildvreemden dat gaan doen, uit een soort sensatiezucht", zegt hij daarover.
Het moeilijkst aan ernstig ziek zijn, vindt Krabbé dat hij afscheid moet nemen van dingen die hij graag deed, zoals koken. Autorijden mag de presentator niet meer. "Omdat ik vorig jaar een epileptische aanval kreeg, waardoor ik uit huis getakeld moest worden. Achilles was daarbij, heel traumatisch." Krabbé straalt het liefst uit dat alles goed gaat, maar hij merkt dat hij verzwakt. "Ook mentaal. Ik ben aan het wegrotten. Zo is het gewoon."
De presentator, vooral bekend van programma's als The Voice of Holland, Kopen Zonder Kijken en Uitstel van Executie, heeft uit een eerder huwelijk met zijn ex Amanda vier kinderen: Bickel (24), Michelle (20), Jasmijn (18) en Achilles (16). Hij is sinds 2019 getrouwd met Deborah.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden