Marktonderzoeker: verkoop dure mixed-realitybril Apple blijft zwak
CUPERTINO (ANP/BLOOMBERG) - De verkopen van de mixed-realitybril Vision Pro van Apple, het belangrijkste nieuwe product van het techbedrijf in jaren, komen nog niet op gang. Volgens marktonderzoeker IDC kan Apple de trage verkoopstart pas achter zich laten wanneer volgend jaar een goedkopere versie op de markt komt.
Van de Vision Pro mixed-realityheadset, waarvoor 3500 dollar (3230 euro) moet worden neergeteld, zijn in het afgelopen kwartaal nog geen 100.000 stuks verkocht. IDC voorziet dat de verkopen in het huidige kwartaal met 75 procent zullen dalen. De Vision Pro kwam in februari op de Amerikaanse markt en wordt sinds eind juni ook buiten de VS verkocht.
Met de bril kunnen computerbeelden over de realiteit heen worden gelegd door middel van camera's die de omgeving om je heen tonen. Gebruikers zien door de bril hun omgeving, met daaroverheen een laag met apps en toepassingen. Ze kunnen door de virtuele beelden navigeren met hun ogen, stem en handen.
Volgens IDC zou de prijs van het nieuwe gadget moeten halveren om de verkoop aan te wakkeren.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Personeelstekorten vormen niet meer de belangrijkste belemmering voor de Nederlandse industrie. Ondernemers zien momenteel een gebrek aan vraag als hun grootste probleem, komt naar voren uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De laatste keer dat bedrijven dit als hun belangrijkste belemmering noemden, was bijna vijf jaar geleden.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Verfproducent AkzoNobel heeft een definitieve overeenkomst bereikt met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems over een fusie. Door de samenvoeging van de twee bedrijven ontstaat een wereldwijd coatingbedrijf met een waarde van ongeveer 25 miljard dollar (ruim 21,5 miljard euro).
3 uur geleden