Marathonfenomeen Kipchoge in isolatie
LONDEN (ANP) - De Keniaanse marathonloper Eliud Kipchoge heeft zichzelf vanwege de coronacrisis afgesloten van de buitenwereld. De Britse tv-zender BBC maakte een video openbaar waarin de wereldrecordhouder en olympisch kampioen verklaart dat hij al drie dagen in isolatie verkeert. Kipchoge zegt zijn trainingskamp te hebben afgebroken om terug te keren naar zijn familie.
Kipchoge is behalve wereldrecordhouder (2.01.39) ook de eerste mens die de marathon aflegde onder de twee uur. Dat gebeurde in oktober in Wenen met tal van hulpmiddelen waaronder 41 gangmakers. Zijn 1.59.40 geldt daarom niet als officieel record.
"Het is echt zwaar om alleen te trainen, want ik werk juist graag in teamverband omdat we elkaar sterker maken", zei Kipchoge, die eigenlijk op 26 april als titelverdediger in de marathon van Londen had willen starten. Die wedstrijd is inmiddels vanwege het coronavirus verschoven naar oktober. "Ik houd me aan de regels en mijdt zo veel mogelijk mensen."
De isolatie heeft mogelijk te maken met een in Kenia getroffen maatregel dat personen die in landen zijn geweest waar het coronavirus al was ontdekt zichzelf een quarantaine van veertien dagen moeten opleggen. Kipchoge was zo'n vier weken geleden bij de uitreiking van de Laureus Awards in Berlijn.
Meer uit Sport
LAUSANNE (ANP) - Het uitvoerend comité van het IOC heeft ijsstadion Thialf in Heerenveen goedgekeurd als schaatslocatie voor de Olympische Winterspelen van 2030, die plaatsvinden in de Franse Alpen. Dat heeft de olympische organisatie maandag bekendgemaakt.
1 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
8 uur geledenBONN (ANP/DPA) - De Italiaanse atleet Alex Schwazer is in april bij de open Duitse nationale wegkampioenschappen positief getest op het bloeddopingmiddel epo. Het Duitse nationale antidopingagentschap (NADA) is een procedure tegen de olympisch kampioen snelwandelen van 2008 gestart. Hij is tevens voorlopig geschorst.
8 uur geledenASSEN (ANP) - Het TT Circuit Assen neemt voor de aankomende TT van 26 tot en met 28 juni extra maatregelen vanwege de verwachte warmte. Bezoekers mogen eigen flessen meenemen mits deze niet van glas zijn, laat de organisatie weten. Ook zijn er verspreid over het terrein waterpunten en toiletgebouwen waar bezoekers hun fles gratis kunnen vullen.
10 uur geledenSOUTHAMPTON (ANP/AFP) - Golfer Wyndham Clark heeft voor de tweede keer de US Open gewonnen. De 32-jarige Amerikaan hield in de laatste ronde op de bij New York gelegen Shinnecock Hills Golf Club net genoeg over van zijn ruime voorsprong, die hij al sinds de eerste ronde in handen had. Zo werd Clark de negende winnaar ooit die van begin tot eind leidde.
13 uur geledenLONDEN (ANP) - Tennisster Serena Williams maakt over ruim een week op Wimbledon na bijna vier jaar haar rentree in het enkelspel. De 23-voudig grandslamkampioen heeft van de organisatie een wildcard gekregen, na eerder ook al met haar zus Venus via deze weg te zijn toegelaten tot het dubbelspel in Londen.
1 dag geledenBANGKOK (ANP) - De Nederlandse volleybalsters hebben de tweede week in de Nations League afgesloten met de vierde zege. De ploeg van bondscoach Felix Kozlowski versloeg in Bangkok gastland Thailand in drie sets: 25-23 25-22 25-15.
1 dag geleden