Maker Batavus- en Koga-fietsen boekt meer winst ondanks tekorten
HEERENVEEN (ANP) - Fietsenfabrikant Accell, moederbedrijf van merken als Sparta, Batavus en Koga, heeft vorig jaar een aanzienlijk hogere winst geboekt dan een jaar eerder. Ondanks tekorten aan onderdelen verkocht het Heerenveense bedrijf meer fietsen. Doordat met name duurdere modellen en fietsonderdelen in de smaak vielen, zorgde dat ook voor hogere marges.
"In 2021 domineerden internationale problemen in de toeleveringsketen het jaar", meldt topman Ton Anbeek in een toelichting op de jaarcijfers. "Om daarmee om te gaan hebben onze medewerkers serieuze maatregelen genomen om de impact te verzachten." Een van de maatregelen was het doorberekenen van hogere kosten bij de verkoop van fietsen en onderdelen.
De operationele winst, waar rentebetalingen en belastingen nog niet van zijn afgetrokken, steeg met ruim 47 procent tot 110,1 miljoen euro. Ook de omzet ging omhoog, maar met een toename van iets meer dan 6 procent tot 1,4 miljard euro was die stijging minder sterk. De nettowinst kwam uit op 70 miljoen euro.
Onzekerheid
Accell, dat ook merken Babboe, Lapierre en Raleigh bezit, zal ook dit jaar nog te maken hebben met onzekerheid rond de beschikbaarheid van onderdelen. Daarom houdt het bedrijf grotere voorraden aan dan voorheen, iets wat ondernemingen voorheen liever niet deden omdat dit de kasstroom raakt.
Fietsen wordt volgens Accell steeds populairder, onder andere dankzij overheidssubsidies om het vervoermiddel te promoten en de overstap die veel mensen maken op elektrische fietsen. De Amerikaanse investeerder KKR ziet daarom ook veel heil in het bedrijf. Een groep investeerders onder leiding van KKR maakte in januari bekend Accell te kopen voor 1,6 miljard euro.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag gemengd gesloten. Beleggers reageerden op de publicatie van zwakke Amerikaanse banencijfers over november en oktober. Daaruit kwam naar voren dat er in november 64.000 banen bijkwamen in de Verenigde Staten, na een krimp van 105.000 arbeidsplaatsen in oktober. De werkloosheid steeg van 4,4 procent in september naar 4,6 procent in november, het hoogste niveau sinds 2021.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten hebben gedreigd tegenmaatregelen te nemen tegen de EU en lidstaten vanwege rechtszaken, belastingen, boetes en richtlijnen tegen Amerikaanse dienstverleners. Die zijn volgens het Amerikaanse handelsagentschap USTR "discriminerend en intimiderend".
3 uur geledenSTRAATSBURG (ANP) - Nederlandse Europarlementariërs moeten nog bezien wat de gevolgen zijn van het afzwakken van het verbod op verbrandingsmotoren voor auto's. Oorspronkelijk moesten autofabrikanten per 2035 auto's produceren die geen CO2 uitstoten. De Europese Commissie heeft voorgesteld dat terug te brengen naar 90 procent minder uitstoot, waarmee productie van hybride auto's mogelijk blijft. CDA'er Tom Berendsen ziet "plussen en minnen" in dat plan van de Commissie.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de boete van 2 miljoen euro geschrapt die PostNL in 2021 kreeg. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde PostNL de boete op. Het bedrijf stelde echter dat er sprake was van overmacht, omdat na de overname van concurrent Sandd problemen ontstonden op het netwerk van dat bedrijf.
6 uur geledenWOLFSBURG (ANP/AFP) - Volkswagen, Europa's grootste autofabrikant, is verheugd dat er geen volledig verbod meer komt op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. Het concern bestempelde de stap van de Europese Unie als "pragmatisch" en "economisch verantwoord".
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese aandelenmarkten gingen dinsdag omlaag, vooral door zorgen over de Amerikaanse economie. Die zorgen werden vooral aangewakkerd door zwakke banencijfers in de Verenigde Staten.
7 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie presenteert dinsdag een herziening, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90 procent minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.
7 uur geleden