
Maker Batavus- en Koga-fietsen boekt meer winst ondanks tekorten
HEERENVEEN (ANP) - Fietsenfabrikant Accell, moederbedrijf van merken als Sparta, Batavus en Koga, heeft vorig jaar een aanzienlijk hogere winst geboekt dan een jaar eerder. Ondanks tekorten aan onderdelen verkocht het Heerenveense bedrijf meer fietsen. Doordat met name duurdere modellen en fietsonderdelen in de smaak vielen, zorgde dat ook voor hogere marges.
"In 2021 domineerden internationale problemen in de toeleveringsketen het jaar", meldt topman Ton Anbeek in een toelichting op de jaarcijfers. "Om daarmee om te gaan hebben onze medewerkers serieuze maatregelen genomen om de impact te verzachten." Een van de maatregelen was het doorberekenen van hogere kosten bij de verkoop van fietsen en onderdelen.
De operationele winst, waar rentebetalingen en belastingen nog niet van zijn afgetrokken, steeg met ruim 47 procent tot 110,1 miljoen euro. Ook de omzet ging omhoog, maar met een toename van iets meer dan 6 procent tot 1,4 miljard euro was die stijging minder sterk. De nettowinst kwam uit op 70 miljoen euro.
Onzekerheid
Accell, dat ook merken Babboe, Lapierre en Raleigh bezit, zal ook dit jaar nog te maken hebben met onzekerheid rond de beschikbaarheid van onderdelen. Daarom houdt het bedrijf grotere voorraden aan dan voorheen, iets wat ondernemingen voorheen liever niet deden omdat dit de kasstroom raakt.
Fietsen wordt volgens Accell steeds populairder, onder andere dankzij overheidssubsidies om het vervoermiddel te promoten en de overstap die veel mensen maken op elektrische fietsen. De Amerikaanse investeerder KKR ziet daarom ook veel heil in het bedrijf. Een groep investeerders onder leiding van KKR maakte in januari bekend Accell te kopen voor 1,6 miljard euro.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - Het aandeel Apple ging maandag licht omhoog op de aandelenbeurzen in New York. Beleggers kijken uit naar de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van het Amerikaanse techconcern. Volgens geruchten zal Apple een eigen virtualrealitybril (VR) presteren, een product waar de iPhonemaker zich tot nu toe niet aan heeft gewaagd. De bril zou het belangrijkste nieuwe product van het concern worden sinds de Apple Watch in 2014.
41 minuten geledenSAN FRANCISCO (ANP) - Linda Yaccarino gaat deze maandag aan de slag als nieuwe topvrouw van Twitter. Dat meldt zakensite Business Insider. Eigenlijk zou Yaccarino rond 22 juni beginnen bij het socialmediaplatform, maar dat zou nu dus vervroegd zijn.
1 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Industrieconcern VDL gaat zich vanaf later dit jaar bezighouden met het produceren van fietsframes. Het in Eindhoven gevestigde bedrijf zegt als alternatief te willen gaan optreden voor de producten die nu nog vooral uit Azië komen. Er moeten per jaar 70.000 aluminium frames van de band in de fabriek in Breda gaan rollen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Automobilisten hoeven zich de komende weken geen zorgen te maken over grote prijsstijgingen aan de pomp. Marktdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers verwacht niet dat de productiebeperking door oliekartel OPEC+ gaat zorgen voor veel duurdere olie. Een veel grotere invloed gaat het verhogen van de accijnzen per 1 juli hebben, waardoor de benzineprijs met ongeveer 14 cent omhoogschiet.
2 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Grote Amerikaanse banken zullen waarschijnlijk hun buffers om tegenslagen op te vangen moeten verhogen. Dat meldt zakenkrant The Wall Street op basis van anonieme bronnen. Na het omvallen van een aantal kleinere regionale banken eerder dit jaar zullen de kapitaaleisen van de grootbanken met gemiddeld 20 procent worden opgevoerd door de aankomende strengere regelgeving, aldus de bronnen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Aanbieder van sportweddenschappen Bingoal heeft een boete van 400.000 euro gekregen van de Kansspelautoriteit (Ksa). Volgens de toezichthouder heeft de onderneming, ook bekend als de naamgever van het Bingoal-stadion van voetbalclub ADO Den Haag, zich in reclame-uitingen gericht op jongvolwassenen in de leeftijd van 18 tot 24 jaar, en dat is verboden.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie vraagt internetbedrijven om met onmiddellijke ingang te vermelden of een foto, filmpje of tekst met kunstmatige intelligentie (AI) is gemaakt. Zij wil die afspraak opnemen in de vrijwillige gedragscode waaraan bijvoorbeeld Google en Meta zich houden. Dat kan "meteen", zegt verantwoordelijk Eurocommissaris Vera Jourova, terwijl officiële Europese regels pas na de zomer ingaan.
3 uur geleden