Madlener roept op: mijd spits op dinsdag en donderdag
DEN HAAG (ANP) - Om de filedruk op dinsdagen en donderdagen te verlichten, roept minister Barry Madlener (Infrastructuur) automobilisten op die dagen zoveel mogelijk de auto te laten staan tijdens de spits. Werknemers kunnen dan bijvoorbeeld thuis starten en later naar hun werk gaan, oppert de minister. Sinds corona wordt er meer thuisgewerkt, maar de meeste mensen gaan op dinsdag of donderdag nog wel naar kantoor.
In totaal ontstaat 77 procent van de files tijdens de spits. Het ministerie van Infrastructuur is daarom de campagne 'Spitsvrij' gestart, in de hoop de files tussen 07.00 en 09.00 uur en 16.30 en 18.00 uur te verlichten.
Het ministerie wil mensen vooral bewustmaken van de voordelen van spitsvrij rijden: het scheelt tijd en mensen komen tevredener aan op hun bestemming. Bovendien kosten files de maatschappij geld en leiden ze vaak tot onveilige situaties, aldus Madlener. "Het vraagt om een mentaliteitsverandering, maar de voordelen zijn groot."
Vorige maand kondigde het ministerie al aan begin dit jaar met aanvullende plannen te willen komen om files tijdens de spits tegen te gaan. Gedacht wordt aan het maken van afspraken met werkgevers of onderwijsinstellingen, bijvoorbeeld over flexibelere werk- en studietijden of het stimuleren van fietsen of carpoolen. Ook wil het ministerie treinreizigers of weggebruikers beter informeren over hinderlijke werkzaamheden. Daarnaast wil het ministerie van een "wetenschappelijke klankbordgroep" weten welke innovatieve maatregelen zouden kunnen helpen.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
1 minuut geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
4 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
4 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
5 uur geleden