Lufthansa wil klanten extra laten betalen voor duurzaamheid
FRANKFURT (ANP/BLOOMBERG) - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa werkt aan een nieuw plan waarbij ze klanten wil overhalen om te betalen voor inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Daarmee speelt de maatschappij in op de groeiende wens van klanten die steeds milieubewuster zijn.
Het extra betalen voor diensten zoals stoelselectie, voorrang bij het instappen en inchecken van bagage is niet nieuw. Dat is het in rekening brengen van duurzame certificaten wel. Het geld dat extra wordt opgehaald steekt Lufthansa onder andere in de verdere ontwikkeling van duurzame brandstoffen. Daarnaast kunnen de euro's voor CO2-compensatie worden gebruikt.
De doeltreffendheid van deze maatregelen wordt betwist. Maar voor nu hebben luchtvaartmaatschappijen weinig andere opties om passagiers te laten zien dat ze proberen om een begin te maken met het verlagen van de schadelijke uitstoot.
Klimaatneutraal vliegen
Volgens Lufthansa is het belangrijk voor de reizigers dat die ook kunnen laten zien dat ze extra groene inspanningen doen. "Het moet chique zijn om te laten zien dat je groen vliegt", zei Lufthansa-bestuurder Christina Foerster in een interview.
Luchtvaartmaatschappijen staan voor een uitdaging bij het verrekenen van de kosten die zijn gemoeid met het realiseren van klimaatneutraal vliegen tegen 2050. In potentie moet de luchtvaart daar 2 biljoen dollar in investeren. Lufthansa en andere luchtvaartmaatschappijen bieden klanten al manieren om extra te betalen voor compensatie van uitstoot, maar slechts 1 procent van de klanten doet daaraan mee.
Milieuactivisten stellen dat minder vliegen de beste manier is voor de industrie om de koolstofuitstoot te verminderen. De terughoudendheid zou moeten duren tot het moment dat er nieuwe vliegtuigen zijn die schoner zijn. Dan gaat het bijvoorbeeld om elektrisch vliegen of gebruik van waterstof.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
7 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden