Lufthansa wil klanten extra laten betalen voor duurzaamheid
FRANKFURT (ANP/BLOOMBERG) - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa werkt aan een nieuw plan waarbij ze klanten wil overhalen om te betalen voor inspanningen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Daarmee speelt de maatschappij in op de groeiende wens van klanten die steeds milieubewuster zijn.
Het extra betalen voor diensten zoals stoelselectie, voorrang bij het instappen en inchecken van bagage is niet nieuw. Dat is het in rekening brengen van duurzame certificaten wel. Het geld dat extra wordt opgehaald steekt Lufthansa onder andere in de verdere ontwikkeling van duurzame brandstoffen. Daarnaast kunnen de euro's voor CO2-compensatie worden gebruikt.
De doeltreffendheid van deze maatregelen wordt betwist. Maar voor nu hebben luchtvaartmaatschappijen weinig andere opties om passagiers te laten zien dat ze proberen om een begin te maken met het verlagen van de schadelijke uitstoot.
Klimaatneutraal vliegen
Volgens Lufthansa is het belangrijk voor de reizigers dat die ook kunnen laten zien dat ze extra groene inspanningen doen. "Het moet chique zijn om te laten zien dat je groen vliegt", zei Lufthansa-bestuurder Christina Foerster in een interview.
Luchtvaartmaatschappijen staan voor een uitdaging bij het verrekenen van de kosten die zijn gemoeid met het realiseren van klimaatneutraal vliegen tegen 2050. In potentie moet de luchtvaart daar 2 biljoen dollar in investeren. Lufthansa en andere luchtvaartmaatschappijen bieden klanten al manieren om extra te betalen voor compensatie van uitstoot, maar slechts 1 procent van de klanten doet daaraan mee.
Milieuactivisten stellen dat minder vliegen de beste manier is voor de industrie om de koolstofuitstoot te verminderen. De terughoudendheid zou moeten duren tot het moment dat er nieuwe vliegtuigen zijn die schoner zijn. Dan gaat het bijvoorbeeld om elektrisch vliegen of gebruik van waterstof.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/RTR) - Tesla heeft een nieuw verkooprecord gevestigd in Noorwegen. Nog nooit verkocht een merk in het land zoveel auto's als het bedrijf van Elon Musk dit jaar, met ook nog een maand te gaan. Tesla profiteerde in november met een verdrievoudiging van de verkoop van een aanstaande belastingverhoging.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Chipmachinemaker ASML is verreweg de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling (R&D) in Nederland. Maar een groot deel van de uitgaven hieraan in ons land komt slechts van een handvol bedrijven, meldt onderzoeksinstituut TNO.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Uitkeringsinstantie UWV verlengt de beslistermijn voor WIA-beoordelingen en herbeoordelingen met ingang van het nieuwe jaar tijdelijk van acht naar zestien weken. Het lukt de organisatie al langere tijd niet om mensen die mogelijk arbeidsongeschikt zijn binnen de gestelde termijn duidelijkheid te geven. Dat komt door een aanhoudende toename van beoordelingsaanvragen en een tekort aan verzekeringsartsen.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Paul Terstegge wordt de nieuwe topman van Transavia. Begin oktober werd bekend dat de huidige topman Marcel de Nooijer de budgetmaatschappij verlaat. Terstegge volgt hem per 1 februari 2026 op, meldt Transavia.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe elektrische auto's is afgelopen maand fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders begin volgend jaar te verhogen, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Dat plan is inmiddels afgezwakt, maar de auto's waren al besteld.
2 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is maandag weer gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste cryptomunt ter wereld leek zich de afgelopen dagen te handhaven boven de 91.000 dollar, maar viel op de eerste dag van december terug tot onder de 86.000 dollar (ruim 74.000 euro).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Consumenten laten deze feestdagenperiode hun pakketjes liever bij een PostNL-punt of pakketautomaat bezorgen dan vorig jaar. Volgens het post- en pakketbedrijf, dat keek naar de doorgegeven voorkeuren in de eigen app, gaat het om een groei van 40 procent. Het gebruik van pakketautomaten steeg met 60 procent.
3 uur geleden