Ludieke picknick horecaondernemers Breda rustig verlopen
BREDA (ANP) - Tientallen horecaondernemers in Breda namen zaterdag deel aan een ludieke picknick in de stad waarmee ze aandacht vroegen voor de moeilijke situatie waarin de horeca zich bevindt. In het bijzonder werd voor het openen van de terrassen gepleit. De starttijd voor de picknick was 12.05 uur. Dit omdat het voor veel ondernemers al 5 óver 12 is, aldus de initiatiefnemers. De actie verliep rustig.
Eet- en drinkgelegenheden moeten wegens de lockdown gesloten blijven, maar volgens veel horecaondernemers is die regel onzinnig voor de buitenruimtes. Zeker als wordt gekeken naar de samendrommende mensen in parken en op pleinen.
In Breda leefden de initiatiefnemers de coronaregels na. Honderden picknickkleedjes van 2 bij 2 meter werden op veilige afstand van elkaar neergelegd op verschillende pleinen en plekken in de stad. In totaal deden zestig ondernemers mee aan de actie. Zij verkochten onder meer koffie, thee en andere versnaperingen. Volgens de organisatie ging het niet om de omzet, maar vooral om het signaal dat met de actie wordt afgegeven.
Rustig verlopen
Rond 16.00 uur was de picknick afgelopen. Een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Breda laat weten dat de actie rustig is verlopen. "Er liepen wel wat buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) rond die mensen af en toe wezen op het naleven van de coronaregels, maar daar werd door iedereen naar geluisterd". Volgens KHN Breda was de reactie van alle bezoekers en voorbijgangers positief.
Een groep van 65 regionale afdelingen van KHN riep horecaondernemers eerder op om dinsdag de terrassen te openen. Volgens de groep is er een gebrek aan perspectief en is de grens niet alleen financieel maar ook psychisch bereikt.
Rekening
De actievoerende KHN-afdelingen vinden dat de horeca en de reis-, evenementen- en cultuurbranche de rekening betalen voor de coronacrisis. De steunmaatregelen zijn daarnaast ook niet toereikend, vinden de ondernemers, die ook de tijd die het kost om de tegemoetkoming in de vaste lasten uit te keren hekelen.
Branchevereniging KHN heeft het kabinet meermaals opgeroepen om per direct versoepelingen voor de horeca door te voeren en de terrassen te openen.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
10 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
12 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
14 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
15 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
17 uur geleden