Ludieke picknick horecaondernemers Breda rustig verlopen
BREDA (ANP) - Tientallen horecaondernemers in Breda namen zaterdag deel aan een ludieke picknick in de stad waarmee ze aandacht vroegen voor de moeilijke situatie waarin de horeca zich bevindt. In het bijzonder werd voor het openen van de terrassen gepleit. De starttijd voor de picknick was 12.05 uur. Dit omdat het voor veel ondernemers al 5 óver 12 is, aldus de initiatiefnemers. De actie verliep rustig.
Eet- en drinkgelegenheden moeten wegens de lockdown gesloten blijven, maar volgens veel horecaondernemers is die regel onzinnig voor de buitenruimtes. Zeker als wordt gekeken naar de samendrommende mensen in parken en op pleinen.
In Breda leefden de initiatiefnemers de coronaregels na. Honderden picknickkleedjes van 2 bij 2 meter werden op veilige afstand van elkaar neergelegd op verschillende pleinen en plekken in de stad. In totaal deden zestig ondernemers mee aan de actie. Zij verkochten onder meer koffie, thee en andere versnaperingen. Volgens de organisatie ging het niet om de omzet, maar vooral om het signaal dat met de actie wordt afgegeven.
Rustig verlopen
Rond 16.00 uur was de picknick afgelopen. Een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) Breda laat weten dat de actie rustig is verlopen. "Er liepen wel wat buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) rond die mensen af en toe wezen op het naleven van de coronaregels, maar daar werd door iedereen naar geluisterd". Volgens KHN Breda was de reactie van alle bezoekers en voorbijgangers positief.
Een groep van 65 regionale afdelingen van KHN riep horecaondernemers eerder op om dinsdag de terrassen te openen. Volgens de groep is er een gebrek aan perspectief en is de grens niet alleen financieel maar ook psychisch bereikt.
Rekening
De actievoerende KHN-afdelingen vinden dat de horeca en de reis-, evenementen- en cultuurbranche de rekening betalen voor de coronacrisis. De steunmaatregelen zijn daarnaast ook niet toereikend, vinden de ondernemers, die ook de tijd die het kost om de tegemoetkoming in de vaste lasten uit te keren hekelen.
Branchevereniging KHN heeft het kabinet meermaals opgeroepen om per direct versoepelingen voor de horeca door te voeren en de terrassen te openen.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
9 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
1 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
15 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
20 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden