LSVb pleit voor 'perspectief' voor studenten
DEN HAAG (ANP) - De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) wil dat het kabinet ook studenten van hogescholen en universiteiten uitzicht biedt op versoepelingen van de coronamaatregelen. "Studenten van hogescholen en universiteiten vallen bij bosjes neer, maar daar trekt het kabinet zich niks van aan. De hogescholen en universiteiten blijven namelijk dicht zonder enig perspectief", zegt LSVb-vicevoorzitter Freya Chiappino.
Ze wijst erop dat volgens de laatste berichten de regering dinsdag aankondigt dat het voortgezet onderwijs meer ruimte krijgt en leerlingen gemiddeld anderhalve dag naar school kunnen. Ook mbo-studenten mogen waarschijnlijk een dag in de week klassikaal lessen volgen, maar hogescholen en universiteiten vallen volgens de studentenvakbond constant net buiten de boot. Chiappino: "Er wordt verwacht dat studenten zich wel redden, maar de rek begint er uit te raken. Ze worden opgezogen in hun laptop en verdrinken in eenzaamheid. Studenten mogen niet meer de dupe zijn van deze crisis. Het hoger onderwijs heeft dringend perspectief nodig."
De LSVb vraagt zich af waarom het hoger onderwijs nu buiten wordt gesloten, terwijl het geen groot coronarisico zou vormen en het mentale welzijn van studenten onder immense druk staat. "Studenten hebben met verschillende initiatieven bewezen dat ze op een verantwoorde manier met de maatregelen om kunnen gaan. Geef ze daarom ook de ademruimte die ze nodig hebben. Veiligheid staat in alle gevallen voorop", aldus LSVb-vicevoorzitter.
De studentenvakbond vraagt zich af hoe lang dit nog door kan gaan. De huidige generatie jongeren staat volgens de bond voor veel grote uitdagingen. Chiappino voorziet een ontwikkelingsachterstand als de druppel die de emmer doet overlopen. "Het opsluiten van jongeren houdt niet lang meer stand. Studenten beginnen hun leven niet alleen met torenhoge studieschulden, maar als we niet oppassen ook met een enorme ontwikkelingsachterstand."
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
3 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
9 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
11 uur geleden