'Lockdown funest voor ondernemersvertrouwen'
DEN HAAG (ANP) - De lockdown is funest voor het ondernemersvertrouwen, meldt brancheorganisatie VNO-NCW. De meeste bedrijven weten misschien het hoofd boven water te houden, volgens de organisatie is het nog maar de vraag of ze kunnen investeren in hun toekomst.
VNO-NCW ondervroeg voor een corona-enquête tientallen branchedirecteuren. Het merendeel van de ondervraagden zegt de afgelopen drie maanden pessimistischer te zijn geworden over de staat van de economie. Slechts een klein deel werd optimistischer. De ondernemers zijn somberder omdat de omzetten te lijden hadden van de coronacrisis en de aangescherpte lockdown. Ruim een derde van de branches ziet een sterke afname van de omzet, nog eens ruim een derde ziet een beperkte afname.
Voor het eerste kwartaal van 2021 verwachten veel branches dat de omzet stagneert of verder zal dalen. Maar 4 procent zegt op groei te rekenen. De ondernemers vestigen hun hoop op het vaccineren. Ook dan, als het grootste gedeelte van de bevolking een prik heeft gehad, denkt een derde van de ondervraagden aan een lichte tot sterke daling in vergelijking met de periode voor de virusuitbraak. Dat geldt met name voor de cultuursector, zoals musea en bioscopen, maar ook cateraars.
Negatieve instelling
Die negatieve instelling verklaart VNO-NCW door de impact van de coronacrisis op het vermogen tot investeren. Een derde van de ondervraagde ondernemers denkt dat de impact op voorgenomen investeringen groot is. Een kwart van de branchedirecteuren meldt dat het eigen vermogen flink is afgenomen. Bijna de helft meldt een lichte afname van het eigen vermogen. Het gebrek aan ruimte voor investeringen en de schuldenberg die ondernemers hebben opgebouwd door de coronacrisis worden het meest genoemd als obstakel om te kunnen herstellen.
Hoewel veel branches nog niet zeggen dat bedrijven op omvallen staan, verwacht een op de vijf branchedirecteuren wel dat tot een kwart van de bedrijven in hun branche gaat omvallen. Vijf procent van de directeuren denkt zelfs dat tot de helft van de bedrijven het niet zal redden.
Meer uit Financieel
TOKIO (ANP) - De Aziatische chipbedrijven gingen donderdag flink omhoog. Beleggers trokken zich op aan de beter dan verwachte resultaten van Nvidia, de grootste verkoper van AI-chips ter wereld. Nvidia boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan verwacht. Ook de vooruitzichten voor het huidige kwartaal vielen hoger uit dan voorzien.
36 minuten geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Australiërs jonger dan 16 jaar worden vanaf 4 december van Instagram en Facebook verwijderd. Dat heeft moederbedrijf Meta donderdag gemeld. Het Australische parlement stemde vorig jaar in met het instellen van een verbod op sociale media voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. Dat gaat op 10 december in.
39 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen. Het gaat dan om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen.
40 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.
2 uur geleden