lllegaal feest in Dalfsen eindigt na noodbevel
DALFSEN (ANP) - Een illegaal feest in Dalfsen (Overijssel) waar enkele honderden mensen op af waren gekomen, is dit weekend beëindigd nadat burgemeester Erica van Lente een noodbevel had afgekondigd voor een deel van het dorp. Op het evenement was ook livemuziek. Er zijn geen aanhoudingen verricht, meldt de gemeente Dalfsen.
Over de voorbereiding van het feest werd volgens de gemeente vrijdag al melding gemaakt op sociale media. De gemeente stelt meermalen contact te hebben gehad met de organisator van het evenement, "om hem ertoe te bewegen dit geen doorgang te laten vinden op grond van de geldende coronamaatregelen". De organisator luisterde volgens de gemeente hier niet naar, waarop zaterdagmiddag een zogenoemde last onder dwangsom werd opgelegd.
Zaterdagavond werden mensen via sociale media opgeroepen naar het Burgemeester van Bruggenplein te komen, aldus de gemeente. Daar, en bij het gemeentehuis, verzamelde zich een grote groep mensen en de bijeenkomst ging gepaard met livemuziek. Daardoor had het geheel het karakter van een evenement, maar evenementen zijn met de huidige coronamaatregelen niet toegestaan, geeft de gemeente aan. Bij het gemeentehuis ging het om enkele honderden bezoekers, die ook alcoholische dranken nuttigden en vuurwerk afstaken.
Wanordelijkheden
In een poging te voorkomen dat meer bezoekers het dorp in zouden komen, stond de politie bij toegangswegen. Ook werden de al aanwezige bezoekers opgeroepen naar huis te gaan. Vanwege "vrees voor wanordelijkheden en gevaar voor de volksgezondheid" gaf de burgemeester rond 23.00 uur een noodbevel af, om bezoekers zonodig gedwongen naar huis te laten keren. Volgens de gemeente vertrokken toen veel bezoekers. Rond middernacht werd de mobiele eenheid ingezet om de laatste mensen te laten vertrekken.
Van Lente laat in een reactie weten dat het duidelijk is dat de rek er uit is in de samenleving. "Corona beperkt ons al heel lang. Dat iedereen snakt naar een feest, kan ik begrijpen. Maar dat betekent nog niet dat ik dat kan toestaan. Zeker niet als er sprake is van een bewuste oproep om een zeer grote groep mensen samen te laten komen."
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Zr.Ms. Groningen gaat vol met hulpmiddelen zoals water, eten en andere hulpgoederen van Curaçao naar het nabijgelegen Venezuela. Naar verwachting komt het schip om 21.30 uur Nederlandse tijd aan in het Zuid-Amerikaanse land, schrijft Defensie.
1 uur geledenSCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
7 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
8 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
9 uur geleden