lllegaal feest in Dalfsen eindigt na noodbevel
DALFSEN (ANP) - Een illegaal feest in Dalfsen (Overijssel) waar enkele honderden mensen op af waren gekomen, is dit weekend beëindigd nadat burgemeester Erica van Lente een noodbevel had afgekondigd voor een deel van het dorp. Op het evenement was ook livemuziek. Er zijn geen aanhoudingen verricht, meldt de gemeente Dalfsen.
Over de voorbereiding van het feest werd volgens de gemeente vrijdag al melding gemaakt op sociale media. De gemeente stelt meermalen contact te hebben gehad met de organisator van het evenement, "om hem ertoe te bewegen dit geen doorgang te laten vinden op grond van de geldende coronamaatregelen". De organisator luisterde volgens de gemeente hier niet naar, waarop zaterdagmiddag een zogenoemde last onder dwangsom werd opgelegd.
Zaterdagavond werden mensen via sociale media opgeroepen naar het Burgemeester van Bruggenplein te komen, aldus de gemeente. Daar, en bij het gemeentehuis, verzamelde zich een grote groep mensen en de bijeenkomst ging gepaard met livemuziek. Daardoor had het geheel het karakter van een evenement, maar evenementen zijn met de huidige coronamaatregelen niet toegestaan, geeft de gemeente aan. Bij het gemeentehuis ging het om enkele honderden bezoekers, die ook alcoholische dranken nuttigden en vuurwerk afstaken.
Wanordelijkheden
In een poging te voorkomen dat meer bezoekers het dorp in zouden komen, stond de politie bij toegangswegen. Ook werden de al aanwezige bezoekers opgeroepen naar huis te gaan. Vanwege "vrees voor wanordelijkheden en gevaar voor de volksgezondheid" gaf de burgemeester rond 23.00 uur een noodbevel af, om bezoekers zonodig gedwongen naar huis te laten keren. Volgens de gemeente vertrokken toen veel bezoekers. Rond middernacht werd de mobiele eenheid ingezet om de laatste mensen te laten vertrekken.
Van Lente laat in een reactie weten dat het duidelijk is dat de rek er uit is in de samenleving. "Corona beperkt ons al heel lang. Dat iedereen snakt naar een feest, kan ik begrijpen. Maar dat betekent nog niet dat ik dat kan toestaan. Zeker niet als er sprake is van een bewuste oproep om een zeer grote groep mensen samen te laten komen."
Meer uit Binnenland
GORINCHEM (ANP) - De partijen in de gemeenteraad van Gorinchem willen nog niet veel kwijt over het nieuws dat er zes aanhoudingen zijn verricht in het onderzoek naar stemfraude. "We moeten verder afwachten wat hieruit naar voren komt", zegt Pierre Schefferlie, fractievoorzitter van Democraten Gorinchem.
11 minuten geledenDE BILT (ANP) - In een groot deel van Nederland is om 12.00 uur code oranje ingegaan wegens extreme hitte. De weerwaarschuwing werd maandag al aangekondigd en geldt vooralsnog tot vrijdag 08.00 uur.
28 minuten geledenZWOLLE (ANP) - Ondiep grondwater is op veel meer plekken vervuild met stoffen die niet in het drinkwater thuishoren dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat onder meer om bestrijdingsmiddelen, medicijnen, PFAS en nutriënten. Dat blijkt uit vijf jaar meten met een nieuw meetnet in grondwaterbeschermingsgebieden, meldt drinkwaterbedrijf Vitens.
52 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
1 uur geledenGORINCHEM (ANP) - De politie heeft dinsdag zes mensen aangehouden in het onderzoek naar stemfraude bij de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem, meldt het Openbaar Ministerie woensdag. De personen zijn tussen de 20 en 65 jaar oud en worden verdacht van valsheid in geschrifte en het medeplegen van het ronselen van stemmen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De discussie over agenten die informatie bekeken in de zaak over de vermoorde Lisa is voor de familie van het slachtoffer "tergend". Dat zei advocaat Wendy van Egmond woensdagochtend in de rechtbank in Amsterdam tijdens een voorbereidende zitting in de zaak tegen verdachte Chris Jude (23).
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het openbaar vervoer in Amsterdam rijdt sinds 10.00 uur weer volgens de dienstregeling. Dat laat een woordvoerder van de Amsterdamse vervoerder GVB weten. Eerder verwachtte het GVB tot het middaguur nodig te hebben voordat alles weer normaal zou rijden. Tot 08.00 uur reden er geen metro's, trams en bussen in Amsterdam als gevolg van de staking in het openbaar vervoer.
2 uur geleden