Linkse oppositie wil beter antwoord van kabinet op frauderapport
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet moet wat de linkse oppositie betreft met een beter antwoord komen op de conclusies van een parlementaire enquête over het fraudebeleid van de overheid. Te veel aanbevelingen worden op de lange baan geschoven of zelfs genegeerd, vinden GroenLinks-PvdA en SP. "Pure politieke onwil", aldus SP-leider Jimmy Dijk. En in veel gevallen "heel duidelijk een geldkwestie".
In een Kamerdebat over het enquêterapport, dat bijna een jaar geleden verscheen, richtte Dijk zijn pijlen met name op NSC. De partij van Pieter Omtzigt, die veel van zijn populariteit te danken heeft aan de vasthoudendheid waarmee hij het schandaal rond de kinderopvangtoeslag hielp blootleggen, was met vier bewindspersonen vertegenwoordigd.
Dijk wees erop dat vrijwel de hele Kamer, ook de fractie van NSC, vorig voorjaar de conclusies en aanbevelingen van de enquêtecommissie omarmde. "Het is ongekend dat u hier gewoon uw eigen plan trekt", hield de SP'er de kabinetsleden voor. "Het is een schoffering van de gedupeerde ouders, van de enquêtecommissie én van de Tweede Kamer."
Slappe reactie
Ook Luc Stultiens van GroenLinks-PvdA hekelde de "slappe reactie" van het kabinet op het enquêterapport. Hij put daaruit geen vertrouwen dat er daadwerkelijk iets gaat veranderen, terwijl de commissie onder meer concludeerde dat een volgend toeslagenschandaal "morgen weer kan gebeuren". Dit schandaal werd nu juist veroorzaakt doordat dergelijke waarschuwingen jarenlang stelselmatig werden genegeerd, bracht Stultiens in herinnering.
Aanbevelingen die het kabinet weigert over te nemen zijn bijvoorbeeld het recht op persoonlijk contact met de overheid en meer investeringen in de rechtsbescherming van burgers, bijvoorbeeld door de sociale advocatuur en privacywaakhond AP te versterken. De oppositiepartijen missen daarnaast aandacht in de kabinetsreactie voor de harde conclusies die de commissie trok over discriminatie door de overheid.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
6 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
9 uur geleden