Limburgs verzet tegen plannen uitbreiding vliegveld bij Luik
RIEMST (ANP) - Twaalf Limburgse gemeenten in zowel Nederland als België hebben hun verzet gebundeld tegen plannen om vliegveld Bierset bij Luik fors uit te breiden. De gemeenten vrezen met name voor de nachtrust van hun inwoners. Ook bestaat de vrees dat toeristen weg zullen blijven uit Zuid-Limburg door de almaar toenemende herrie door vliegtuigen vanaf Bierset boven het Limburgse heuvelland.
Zuid-Limburg en enkele Belgisch-Limburgse gemeenten zuchten al jaren onder het lawaai van laag overvliegende en steeds grotere vrachttoestellen vanaf Bierset, ook en vooral ’s nachts. Luik wil volgend jaar de tweede landingsbaan verlengen van 2340 meter naar bijna 3300 meter. Het vrachttransport zal de komende twintig jaar meer dan verdubbelen van één miljoen ton in 2020 naar bijna 2,5 miljoen in 2040, aldus de Belgische grensgemeente Riemst die een advocaat in de arm nam naar aanleiding van een vergunningaanvraag voor uitbreiding door Bierset.
Het aantal vrachtvluchten in Bierset zal toenemen van 25.000 nu naar 65.000 in 2040, aldus burgemeester Mark Vos van Riemst. Dat zal leiden tot een grote toename van de geluidsoverlast boven de Limburgse gemeenten, vreest Vos.
Groot vliegveld
Bierset is een van de grootste vrachtvliegvelden van Europa, en de grootste van België. De luchthaven is dag en nacht open en geschikt voor de grootste vliegtuigen. Er geldt geen nachtvluchtverbod. Bierset wil het aantal nachtvluchten juist fors uitbreiden, en dat met zwaardere, elders geweerde lawaaiige vrachtvliegtuigen, zoals de oude Boeing 747-400.
De bestuurders van de twaalf Limburgs gemeenten vergaderden vrijdag over een gezamenlijk standpunt. Ze besloten zich er samen voor in te zetten de verwachte geluidshinder zoveel mogelijk te beperken. "Wij zijn absoluut niet tegen de luchthaven", zei Vos. "Maar wij willen wel de nachtrust van onze inwoners garanderen."
De gemeente Eijsden-Margraten vreest voor grote economische planschade, als door de geluidsoverlast delen van de gemeente onleefbaar worden, bleek vrijdag in Riemst. En Gulpen-Wittem vreest dat toeristen wegblijven van de campings, terwijl een op drie inwoners zijn inkomen haalt uit het toerisme.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam heeft in meerderheid ingestemd met het coalitieakkoord dat PRO Amsterdam en D66 hebben gesloten. Beide coalitiepartijen stemden voor, de oppositie stemde tegen. PRO Amsterdam en D66 hebben samen 25 van de 45 zetels.
52 minuten geledenECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.
2 uur geledenARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.
5 uur geleden