Limburg wil opheldering van minister over loket mijnbouwschade
HEERLEN (ANP) - Limburg zet grote vraagtekens bij recente antwoorden van minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) over het opzetten van het langverwachte loket voor mijnbouwschade. Volgens de provincie en gemeenten in de voormalige mijnstreek zorgt Hermans voor verwarring over hoe de regeling voor Limburgers met schade aan hun huis eruit gaat zien. De overheden zeggen snel in gesprek te willen met het Rijk.
Volgens Limburg stelt Hermans in haar antwoord op Kamervragen dat er in eerste instantie twee organisaties komen voor de schadeafhandeling. Een tijdelijke die de lichte schade op zich neemt en een definitieve organisatie, die nog moet worden opgezet en uiteindelijk ook de zwaardere gevallen afhandelt. "Dit traject zal twee tot drie jaar duren", aldus Hermans.
Het kan het niet zo zijn dat mensen met zware mijnschade daardoor straks zeker twee jaar moeten wachten voordat zij aan de beurt zijn, zeggen de Heerlense wethouder Casper Gelderblom en gedeputeerde Elianne Demollin-Schneiders. Ook vrezen zij dat twee loketten voor onduidelijkheid zorgen. "Als je verwarring wilt zaaien in de regio, dan moet je dat doen, want niemand weet dan meer waar hij moet zijn", aldus Gelderblom.
Vertraging
De Limburgse bestuurders noemen de plannen "nog niet voldoende rijp" en missen een gevoel van urgentie en duidelijke communicatie vanuit het Rijk rondom het mijndossier. "We zien de goede wil, maar er wordt onvoldoende geleverd", stelt Gelderblom. Demollin-Schneiders benadrukt dat het "heel veel energie" kost om duidelijk te maken hoe groot het belang van het schadeloket voor Limburg is. "We blijven op de deur kloppen bij het Rijk. Zolang het moet en zo vaak het moet, totdat die regeling goed is."
Er zou al een regeling moeten zijn voor Limburgers met mijnschade, maar die liep steeds vertraging op. Het plan is nu dat een digitaal loket in december opent en een fysiek loket in januari. Een van de redenen voor de vertraging was dat minister Hermans zocht naar de juiste rechtsvorm voor het Instituut voor Mens, Milieu en Mijnbouw in Limburg (I3ML), zoals het loket gaat heten. Geschat wordt dat zeker 10.000 woningen in de regio schade hebben als gevolg van bodembewegingen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
10 uur geleden