Lichte afname aantal coronapatiënten op de verpleegafdelingen
ZEIST (ANP) - Het aantal coronapatiënten op de verpleegafdelingen is voor het eerst in iets minder dan een maand licht afgenomen, zo staat in de meest recente cijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Momenteel liggen er 1060 mensen met Covid-19 in de klinieken, een daling van per saldo 12 patiënten ten opzichte van dinsdag. Het aantal coronapatiënten op de intensive cares nam wel toe, met 10 ten opzichte van een etmaal geleden.
De ic's behandelen op dit moment 250 Covidpatiënten. Er kwamen 33 nieuwe mensen met corona op de intensive cares bij. Op de verpleegafdelingen werden 161 nieuwe mensen met een coronainfectie opgenomen, maar doordat er ook mensen de afdelingen verlieten of doorstroomden naar de ic's nam de totale bezetting op de verpleegafdelingen toch af.
In totaal liggen er momenteel 1310 Covidpatiënten in de ziekenhuizen. Dat is een daling van 2 patiënten in vergelijking met 24 uur geleden.
194 nieuwe coronapatiënten
Ziekenhuizen namen in de afgelopen 24 uur 194 nieuwe coronapatiënten op. In de afgelopen week belandden gemiddeld 173 mensen per dag in een ziekenhuis, het hoogste niveau sinds 21 mei.
De intensive cares behandelen ook 587 mensen met andere aandoeningen. Zij zijn bijvoorbeeld behandeld vanwege kanker of ernstige hartklachten, of hebben een ernstig ongeluk gehad. Met deze 'non-Covid-patiënten' erbij liggen er 837 patiënten op de ic's. Die vleugels hebben momenteel capaciteit voor 984 mensen. Dat betekent dat ze nog 147 bedden over hebben. Dat is de kleinste marge sinds 8 april, bijna 7 maanden geleden. Intensive cares moeten eigenlijk 188 bedden over hebben voor noodgevallen, maar dit wordt voor de achtste dag op rij niet gehaald. In november vorig jaar waren de ziekenhuizen voor het laatst zo lang achter elkaar niet in staat om genoeg ic-bedden beschikbaar te hebben.
Nog 1441 bedden over
Met de verpleegafdelingen erbij hebben ziekenhuizen nog 1441 bedden over, zowel voor coronapatiënten als voor anderen. Dat betekent dat het gemiddelde ziekenhuis nog twaalf bedden beschikbaar heeft.
Ongeveer twee weken geleden werd besloten om patiënten weer te spreiden over het land. Dit moet de druk op de ziekenhuizen verdelen en zo veel mogelijk voorkomen dat de zorg vastloopt. Op dinsdag zijn zeven mensen verplaatst naar een andere regio. Zo'n anderhalve week geleden waren er ook zeven verplaatsingen. De laatste keer dat er meer mensen werden verspreid, was op 31 augustus.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
39 minuten geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
2 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
5 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
6 uur geleden