Levenslang voor tramschutter Gökmen T. onherroepelijk
UTRECHT (ANP) - Gökmen T. gaat niet in hoger beroep tegen de veroordeling tot levenslang voor de aanslag in en bij de tram in Utrecht. Daarmee is de veroordeling onherroepelijk.
Dat bevestigde zijn advocaat André Seebregts vrijdag. Het Openbaar Ministerie zei vrijdag ook geen hoger beroep in te stellen. Bij de aanslag op het 24 Oktoberplein kwamen op 18 maart vorig jaar vier mensen om het leven en vielen meerdere gewonden. T. heeft bekend het vuur op de slachtoffers te hebben geopend. Hij handelde uit geloofsmotieven, het Openbaar Ministerie sprak van een terreurdaad.
De rechtbank oordeelde dat de 38-jarige T. uit Utrecht zorgde voor een golf van angst en ontzetting in de stad. Hij schoot in de tram argeloze medepassagiers neer "onder het aanroepen van Allah" en "vanuit de oneigenlijke rechtvaardiging dat wij moslims worden vernietigd door jullie democraten", aldus het vonnis. Daarna schoot hij op het plein op automobilisten die voor een verkeerslicht stonden.
Verminderd toerekeningsvatbaar
Deskundigen hebben T. verminderd toerekeningsvatbaar genoemd. Hij is zwakbegaafd en heeft persoonlijkheidsstoornissen. Op de zittingsdagen werd hij meerdere malen uit de rechtszaal verwijderd nadat hij wangedrag vertoonde. Zo bespuugde hij zijn raadsman en de rechtbank, lachte om aangrijpende verhalen van slachtoffers en schold het publiek uit. Dat zijn daden hem in verminderde mate kunnen worden toegerekend, maakt een straf lager dan levenslang niet automatisch passend, aldus de rechtbank. De kans dat hij opnieuw over de schreef gaat, werd als hoog ingeschat. T. heeft zelf eerder aangegeven dat als hij vrijkomt, hij zijn karwei af zou maken.
Slachtoffers en nabestaanden vreesden eerder nog dat T. in hoger beroep zou gaan. Advocaat Sébas Diekstra, die de vader van de doodgeschoten Roos Verschuur bijstaat, laat weten dat zijn cliënt opgelucht is door het nieuws. "Eindelijk kan dit gedeelte worden afgesloten. Dat geeft de vader nu de rust om zich volledig te richten op het rouwproces."
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
1 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
6 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
8 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
9 uur geleden