'Lessen toeslagenaffaire gelden ook voor compensatie gaswinning'
GRONINGEN (ANP) - Burgervereniging Groninger Bodem Beweging (GBB) hoopt dat de lessen die zijn getrokken uit de toeslagenaffaire ook gelden voor de problematiek rondom de gaswinning in de provincie Groningen. Dat zegt de organisatie in reactie op het vertrek van Eric Wiebes, die als minister van Economische Zaken en Klimaat verantwoordelijk was voor de getroffen regelingen bij het afwikkelen van aardbevingsschade bij gedupeerde Groningers.
Wiebes sloot in november vorig jaar samen met minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) het Groningenakkoord. Met die deal kreeg de provincie ruim 1,5 miljard euro voor aanvullende maatregelen om schade te compenseren die is ontstaan door de gaswinning. Zo gebeurt het verstevigen van huizen uit die geldpot.
"Er is een zeer technocratisch beleid vanuit Den Haag over de Groningse inwoners gestort", zegt GBB-voorzitter Jelle van der Knoop van de organisatie die opkomt voor de belangen van gedupeerde inwoners. "In die zin zijn er gelijkenissen met slachtoffers in de toeslagenaffaire. Lang niet alle gedupeerden worden genoeg geholpen en de versteviging van de huizen verloopt nog steeds te langzaam."
Geen gevolgen
Zowel de GBB als het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) verwachten niet dat Wiebes' vertrek gevolgen zal hebben voor de manier waarop aardbevingsschade momenteel wordt gecompenseerd. "Die afspraken zijn gemaakt met het kabinet en liggen vast."
De provincie Groningen wijst in een reactie op het opstappen van minister Wiebes op diens verantwoordelijkheidsgevoel. "Hij noemde de gaswinning jaren terug al overheidsfalen van on-Nederlandse proporties", zegt commissaris van de Koning René Paas (CDA). "Juist zijn beslissing om de gaskraan langzaam maar zeker helemaal dicht te draaien en de afhandeling van de schade een overheidstaak te maken, toonde het grote gevoel van verantwoordelijkheid van minister Wiebes."
Meer uit Binnenland
SCHIPHOL (ANP) - De nabestaanden van Peter R. de Vries hebben een dubbel gevoel overgehouden aan de uitspraak van het gerechtshof donderdag in het hoger beroep van de moordzaak van de 64-jarige journalist, zei Annemiek van Spanje, de advocaat van de familie.
16 minuten geledenDOLDERSUM (ANP) - Voor de tweede dag op rij is een dode wolf aangetroffen in Drenthe. De politie heeft hiervan een melding gekregen en doet volgens een woordvoerster zoals gebruikelijk onderzoek, ook naar de mogelijke doodsoorzaak. Officieel moet nog worden vastgesteld dat het ook daadwerkelijk om een wolf gaat.
17 minuten geledenDEN BOSCH (ANP) - Het dodelijke ongeluk met de Stint op 20 september 2018 in Oss heeft de levens van de nabestaanden ingrijpend veranderd. "Mijn leven stortte in en ik krijg het niet meer opgebouwd zoals ik zou willen. Ik zie wel licht in de verte, maar ik kom er niet", zei de moeder van Dana (8) en Liva (4), die bij het ongeluk om het leven kwamen.
55 minuten geledenSCHIPHOL (ANP) - Het Amsterdamse gerechtshof heeft donderdag in hoger beroep straffen tot 27,5 jaar cel opgelegd in de strafzaak over de moord op Peter R. de Vries. De hoogste straffen zijn voor Delano G. (26) en Kamil E. (39). Krystian M. (30) kreeg 26 jaar en een maand.
1 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Het Rijksmuseum krijgt een vestiging in Eindhoven. Het nieuw te bouwen museum toont werken uit de wereldberoemde collectie en komt aan de Dommel, vlak bij het station. Dat maakten het museum en de gemeente Eindhoven donderdag bekend. Het plan is dat het over zes tot acht jaar de deuren opent.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen met de verouderde Haringvlietbrug zijn erger dan gedacht. In de lassen van de ondersteuningsbalk onder een van de rijstroken zit vermoeiing, meldt demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. "Bij deze lassen kunnen kleine scheurtjes plotseling doorscheuren."
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS is bezorgd over de huidige staat en de toekomst van de spoorinfrastructuur. Zo reageert NS-directeur Wouter Koolmees op het bericht dat ProRail alleen nog maar noodzakelijk onderhoud kan doen en zich dus niet kan richten op de toekomstbestendigheid van het spoor. Dat komt omdat de spoorbeheerder kampt met een personeels- en geldtekort.
2 uur geleden