Leden GroenLinks en PvdA stemmen in juni over nieuwe partij
DEN HAAG (ANP) - De leden van GroenLinks en PvdA krijgen op 21 juni bij een congres de vraag voorgelegd of de partijen samen moeten gaan in een nieuwe linkse partij. Als hiervoor wordt gestemd, moet deze halverwege 2026 worden opgericht. In een bericht aan de leden schrijven de partijen dat ze veel steun zien bij hun leden voor dit plan. GroenLinks en PvdA hebben momenteel al een gezamenlijke fractie in de Tweede en Eerste Kamer.
"Ons land is toe aan een andere, eerlijke koers. De internationale instabiliteit neemt toe en ook Nederland verandert in rap tempo", schrijven partijvoorzitters Katinka Eikelenboom (GroenLinks) en Esther-Mirjam Sent (PvdA) aan hun leden.
Na de formatie voor het laatste kabinet-Rutte zijn de linkse partijen steeds meer gaan samenwerken. Ze vormden een gezamenlijke fractie in de Eerste en later ook de Tweede Kamer. In meerdere provincies en veel gemeenten vormen de partijen ook al een fractie. Ook tijdens de verkiezingen voor het Europees Parlement trokken de partijen vorig jaar samen op, al behoren ze nog wel tot verschillende Europese fracties. Over het idee om te fuseren wordt al langer gesproken. Onlangs leidde het tot voornamelijk positieve reacties toen Kamerlid Habtamu de Hoop zich uitsprak voor het idee om in plaats daarvan een heel nieuwe partij op te richten.
Als inderdaad een nieuwe linkse partij wordt opgericht, dan zal dat pas na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 zijn. Wel gaan GroenLinks en PvdA in de meeste gemeenten samen de verkiezingen in.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.
1 dag geleden