Leden Eerste Kamer gaan minder reizen vanwege coronacrisis
DEN HAAG (ANP) - Leden van de Eerste Kamer hoeven de rest van het jaar niet fysiek aanwezig te zijn om zich te melden voor een plenaire vergadering. Door het mogelijk te maken de presentielijst digitaal te ondertekenen, kunnen senatoren onnodig reizen tijdens de coronacrisis voorkomen. Een ruime meerderheid steunt een voorstel dat SP-senator Tiny Kox hiertoe dinsdag indient. Vergaderingen worden wel nog steeds fysiek gehouden.
Om een plenaire vergadering te kunnen houden is een zogenoemd quorum nodig: een meerderheid van de Eerste Kamer moet 'present' zijn. Voor senatoren die zelf niet meedoen aan een debat, betekent dat een retourtje Den Haag om alleen de lijst te ondertekenen. Die reisbewegingen wil de senaat beperken.
Ook het aanvragen van een (hoofdelijke) stemming moet tot het einde van het jaar op afstand kunnen, vinden de meeste senatoren.
Eerder dit jaar, aan het begin van de coronacrisis, vroeg de Eerste Kamer de Raad van State om advies. Die oordeelde dat vanwege de huidige omstandigheden het quorum op afstand moet kunnen worden geregeld, en ook digitaal vergaderen niet strijdig is met de grondwet. Fysiek vergaderen moest wel het uitgangspunt blijven.
De Raad voegde er wel aan toe dat beide Kamers én de regering het hierover eens zouden moeten worden. Dat was toen al niet het geval: Tweede Kamer-voorzitter Khadija Arib meende dat de Grondwet digitaal vergaderen in de weg staat.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
20 uur geleden