Leden 50PLUS beslissen over aanblijven partijvoorzitter
DEN HAAG (ANP) - De leden van 50PLUS gaan stemmen of partijvoorzitter Geert Dales kan aanblijven. Ook de drie Tweede Kamerleden die het vertrouwen in Dales hadden opgezegd, willen diens lot aan de leden overlaten.
Kamerleden Corrie van Brenk, Léonie Sazias en Gerrit Jan van Otterloo scharen zich achter fractie- en partijleider Henk Krol, die zo'n ledenraadpleging had voorgesteld. Dales is met die uitkomst "als een kind zo blij", al vond hij zo'n stemming over zijn positie dinsdag nog niet nodig.
"De eenheid is hersteld", laten Krol en de drie Kamerleden weten na nieuw crisisoverleg woensdag. Dat het drietal het vertrouwen in Dales heeft opgezegd is "een niet mis te verstaan signaal", maar "het is aan de leden om te bepalen wie hun voorzitter is", zegt de vierkoppige Kamerfractie nu.
Spoedig
De Kamerfractie vraagt het partijbestuur "spoedig" een ledenraadpleging te organiseren, onder "toezicht van een onafhankelijke commissie". Door de coronamaatregelen moet die stemming hoogstwaarschijnlijk digitaal of schriftelijk gebeuren. Die opzet voedde eerder nog de argwaan van tegenstanders van Dales, die vreesden dat hij de stemming naar zijn hand zou zetten.
Dales gaat snel aan de slag met de ledenraadpleging, die "het bestuur toch al van plan" was. Hij hoopt dat ook zijn conflict met erevoorzitter Jan Nagel en Martin van Rooijen, de aanvoerder van 50PLUS in de Eerste Kamer, wordt bijgelegd. Er valt nog wel wat uit te praten, want de manier waarop zij zich tegen Dales hebben gekeerd, zit de partijvoorzitter wel dwars. "Het zou goed zijn van hen te horen, maar ik pak anders ook zelf de telefoon wel."
Krol
Nagel en Van Rooijen voerden de strijd woensdagochtend juist op. Ze maakten niet alleen Dales, maar ook Krol verwijten. Die zou vertrouwelijk verzoeningsoverleg hebben opgenomen en uit de school zijn geklapt. Dat is volgens de twee niet alleen "laakbaar", maar zelfs "strafbaar".
Dales rekent erop dat hij opnieuw het vertrouwen van de leden krijgt. Hij wijst op de ruime steun die het bestuur onlangs nog kreeg voor een plan om de leden op afstand te raadplegen.
"Was dit nu al het gesodemieter waard?", vraagt Dales zich af. Hij was naar eigen zeggen altijd al voorstander van meer ledenraadplegingen. Dan kunnen alle ruim 5000 leden zich uitspreken, en niet alleen de leden met een overmaat aan geldingsdrang die opdraven voor partijbijeenkomsten. Hun greep op de partij zal minder sterk worden, zegt de partijvoorzitter.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
18 uur geleden