Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Laten we ermee stoppen, dit seizoen heeft nooit bestaan'

'Laten we ermee stoppen, dit seizoen heeft nooit bestaan'

BUNSCHOTEN-SPAKENBURG (ANP) - Clubs in het amateurvoetbal staan niet allemaal achter het plan van de KNVB om de competities uiterlijk in april te hervatten. Dat blijkt woensdag na de presentatie van de routekaart die de voetbalbond opstelde.

"Ons standpunt is vanaf het begin af aan geweest dat voetballen zonder publiek en met gesloten horeca een slechte keuze is", zegt Frank van den Bos, voorzitter van tweededivisionist IJsselmeervogels. "Ik ben voorstander van zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen. We staan niet te juichen om dit plan. Wat ons betreft moeten we nu de pijn maar nemen en er een dikke streep onder zetten. Dit seizoen heeft in feite nooit bestaan. Het is hartstikke jammer, maar we kunnen beter in augustus aan het nieuwe seizoen beginnen."

De KNVB wil dat de competities bij de hoogste elftallen bij de amateurs uiterlijk in het weekeinde van 10 en 11 april weer beginnen. Voorwaarde is dan wel dat teams in aanloop daar naartoe vier tot vijf weken zonder beperkingen kunnen trainen. Van den Bos: "Ik ben geen specialist, maar vier tot vijf weken lijkt mij rijkelijk kort. De angst voor blessures bestaat bij ons. De KNVB wil de competitie erdoorheen rammen, maar het brengt allerlei risico's met zich mee. Ook wij balen, laat dat duidelijk zijn. Maar stoppen is volgens ons het beste."

Voorbereidingstijd

HHC Hardenberg, dat met het eerste elftal bij IJsselmeervogels in de competitie zit, ziet minder bezwaren als het gaat om de voorbereidingstijd. "Ons eerste elftal is in duo's volop door blijven trainen. Ze doen hun uiterste best, met allerlei trainingsvormen. Want de spelers willen wel weer spelen", aldus voorzitter Bert Beun. "Als club hebben we er een dubbel gevoel bij. We zouden met de KNVB vooral graag nog eens willen praten over het principe van promotie en degradatie. Als er bij een team corona uitbreekt, kun je enorm in de problemen komen. Je moet je echt afvragen of hervatten met promotie en degradatie daarbij wel zo'n goed idee is."

Sparta Nijkerk, actief in de derde divisie op zaterdag, was een van de clubs die benadeeld werden toen de competitie in maart 2020 werd stilgelegd. De club had niet zo'n grote voorsprong als Cambuur in de eerste divisie, maar promotie leek aanstaande. "We stonden in de winterstop 10 punten voor en toen de competitie werd afgebroken volgens mij nog 5", zegt voorzitter Johan Evers, die het wel een goed plan vindt om weer te voetballen als de situatie dat toelaat.

Voldoende

"Die vier tot vijf weken voorbereidingstijd zijn voldoende. In aanloop naar het seizoen is die periode ongeveer net zo lang. Bovendien wordt er in kleine groepjes doorgetraind en houden de spelers allemaal hun conditie op peil. Het gaat dan in die vier of vijf weken echt nog om het teamgebeuren en het tactische verhaal. We moeten nu gewoon even roeien met de riemen die we hebben. Wij vinden het wel reëel om één seizoenshelft af te maken en te werken met promotie en degradatie."

Sparta Nijkerk stond na vijf wedstrijden op de derde plaats toen de competitie halverwege in oktober werd onderbroken. In de poule van achttien teams, zou de Gelderse club dus nog twaalf duels moeten afwerken vanaf uiterlijk half april.

Meer uit Voetbal

Feyenoorder Hwang bescheiden na hoofdrol bij WK-zege Zuid-Korea

GUADALAJARA (ANP) - Feyenoorder Hwang In-beom bleef bescheiden na zijn hoofdrol tijdens de gewonnen eerste wedstrijd van Zuid-Korea tegen Tsjechië (2-1). De middenvelder tekende in Guadalajara voor een doelpunt en een assist en werd door de FIFA uitgeroepen tot 'man of the match'.

1 uur geleden
Hoofdrol Feyenoorder Hwang bij winst van Zuid-Korea op Tsjechië

GUADALAJARA (ANP) - Zuid-Korea heeft het groepsduel in de Mexicaanse stad Guadalajara met 2-1 gewonnen van Tsjechië. De Feyenoorder In-beom Hwang maakte een doelpunt voor Zuid-Korea en gaf een assist. De eerste wedstrijd in groep A vond donderdag plaats in het Mexico City Stadium. Gastland Mexico versloeg Zuid-Afrika in de openingswedstrijd van het WK met 2-0 en gaat aan de leiding.

4 uur geleden
Chávez beleeft WK-droom als international van Mexico

MEXICO-STAD (ANP) - Mateo Chávez (22) beleeft de droom van zijn leven als international van Mexico. "Het is fantastisch om een WK in eigen land mee te maken. Het enige wat eraan ontbrak, was dat ik geen speeltijd kreeg. Dan was het helemaal mooi geweest", zei de linksback van AZ na afloop van de openingswedstrijd tussen Mexico en Zuid-Afrika, die het Midden-Amerikaanse land met 2-0 won.

8 uur geleden
Spelers Congo ondanks zorgen om ebola toegelaten tot VS

HOUSTON (ANP/AFP) - De spelers van het nationale elftal van de Democratische Republiek Congo zijn zonder problemen toegelaten tot de Verenigde Staten, ondanks zorgen om de uitbraak van het ebolavirus in Congo. Dat zei Aaron Wan-Bissaka, speler van het Congolese elftal en West Ham United, donderdag tegen het Franse persbureau AFP.

10 uur geleden
Mexico zet met winst op Zuid-Afrika grote stap naar laatste 32

MEXICO-STAD (ANP) - Mexico heeft donderdag een grote stap op weg naar de zestiende finales van het 23e WK voetbal gezet. Het gastland won de openingswedstrijd in het uitverkochte Mexico City Stadium met 2-0 van Zuid-Afrika. Het duel werd ontsierd door drie rode kaarten. Mexico gaat door de zege met 3 punten aan de leiding van groep A, waarvan verder Tsjechië en Zuid-Korea deel uitmaken.

11 uur geleden
Mexico wint WK-opening in Mexico City Stadium van Zuid-Afrika

MEXICO-STAD (ANP) - Mexico heeft de openingswedstrijd van het WK voetbal in het sfeervolle Mexico City Stadium met 2-0 gewonnen van Zuid-Afrika. De Mexicanen Julián Quiñones en Raúl Jiménez maakten voor 80.824 toeschouwers de doelpunten. Het duel werd ontsierd door drie rode kaarten. Twee spelers van Zuid-Afrika en één van Mexico werden in de tweede helft naar de kant gestuurd.

11 uur geleden
23e WK voetbal afgetrapt met openingsduel in Mexico-Stad

MEXICO-STAD (ANP) - Het 23e WK voetbal is op donderdag in Mexico begonnen. De aftrap bij de openingswedstrijd tussen Mexico en Zuid-Afrika is iets na 21.00 uur (Nederlandse tijd) verricht in het Mexico City Stadium. De Braziliaan Wilton Pereira Sampaio fluit het duel.

12 uur geleden