Lange levertijden zorgen voor minder autoverkopen
AMSTERDAM (ANP) - Het aantal verkochte nieuwe auto’s is dit jaar tot nu toe lager dan in dezelfde periode vorig jaar, toen de verkopen ook al "bijna een dieptepunt beleefden". Volgens brancheorganisatie RAI Vereniging willen zowel bedrijven als particulieren nu wel weer een nieuwe auto kopen, maar zijn de voertuigen vooral door wereldwijde chiptekorten niet snel beschikbaar.
"De showrooms worden goed bezocht, ook vanuit leasemaatschappijen", zegt een woordvoerder. Daar horen zij echter dat auto's waarvan de levertijd normaal gesproken drie of vier maanden is, nu soms oploopt tot een halfjaar. Dit is wel sterk per model en merk verschillend, maar in de hele autosector kunnen leveringen maanden langer duren door het chiptekort.
Tijdens de coronapandemie nam de vraag naar chips vanuit de autosector sterk af, terwijl die juist sterk toenam vanuit de techsector, bijvoorbeeld voor smartphones en laptops voor thuiswerken. Nu de vraag vanuit de autosector weer sterk stijgt, hebben chipbedrijven moeite om daar aan te voldoen. Dat heeft dus tekorten tot gevolg.
Verwachting
Door de leveringsproblemen werden in de eerste acht maanden van dit jaar ruim 211.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet. Dat is 3,4 procent minder dan tijdens dezelfde periode in 2020, blijkt uit de verkoopcijfers van RAI en brancheorganisatie BOVAG. In augustus lagen de verkopen bijna 17 procent lager dan een jaar eerder. De RAI Vereniging ziet tegelijkertijd dat de markt voor tweedehands auto’s groeit.
Waar vorig jaar de beperkende maatregelen en de economische onzekerheid door de coronacrisis zorgden voor een slecht jaar, is er nu aan vraag geen gebrek. RAI Vereniging rekent er nog op dat de achterstand voor het einde van het jaar is ingelopen. De verwachting is een totale verkoop van 400.000 nieuwe auto’s, tegenover ruim 356.000 vorig jaar.
Dat is wel van veel verschillende factoren afhankelijk, bijvoorbeeld mogelijk veranderende regels voor de bijtelling op elektrische auto’s en de beschikbaarheid van voertuigen de rest van het jaar. "We zien licht aan het einde van de tunnel, maar de tunnel is wel donker", aldus de RAI Vereniging.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - Het wordt duurder om pakketjes van buiten de EU te kopen. Op elk pakketje dat bij onder meer Chinese webshops wordt gekocht, moeten consumenten vanaf juli 3 euro aan invoertarief betalen. Dat hebben de EU-ministers van Financiën vrijdag besloten. Nu hoeven consumenten pas invoerrechten te betalen als het gaat om een pakket van minimaal 150 euro.
47 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Peter Wennink zegt dat veel politieke partijen zijn waarschuwingen over de toekomstige welvaart van Nederland serieus nemen. De voormalige topman van chipmachinemaker ASML stelde in een rapport dat de komende tien jaar minstens 150 miljard euro extra moet worden geïnvesteerd om productiever te worden en de economische groei op peil te houden. Daarvoor zijn snelle ingrepen en moeilijke keuzes nodig, schreef Wennink.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland verwelkomen het vrijdag verschenen advies van Peter Wennink. Zij herkennen "de zorgen, knelpunten, kansen, oplossingsrichtingen en urgentie" die Wennink benoemt in zijn rapport met aanbevelingen om de toekomstige welvaart veilig te stellen.
1 uur geledenVEENENDAAL (ANP) - De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL). Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer 1 miljoen tot 10 miljoen euro.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook openbaarvervoer- en telecombedrijven krijgen voorrang op het overvolle stroomnet. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in een nieuwe richtlijn bepaald dat de sectoren van voldoende algemeen belang voor Nederland zijn om prioriteit te krijgen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ondernemers in de technologische industrie "verwelkomen de zeer gedegen en alomvattende" aanbevelingen van voormalig ASML-topman Peter Wennink over de toekomstige welvaart van Nederland. "Nu is het zaak voor de formerende partijen om dit rapport volledig te omarmen en straks met een nieuwe kabinetsploeg aan de slag te gaan, zodat we die investeringen publiek-privaat voor elkaar krijgen", zegt voorzitter Theo Henrar van branchevereniging FME.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In het rapport van voormalig ASML-topman Peter Wennink over hoe de toekomstige welvaart veilig te stellen, is volgens vakbond de Unie te weinig oog voor "de mens die het verdienvermogen van Nederland mede mogelijk moet maken". "De mens wordt gezien als productiemiddel en als kostenpost", stelt vakbondsvoorzitter Reinier Castelein.
3 uur geleden