Landelijke overheid VS stuurt noodhulp naar Texas
AUSTIN (ANP) - De landelijke Amerikaanse overheid stuurt noodhulp naar de staat Texas, die zwaar is getroffen door winterweer. In de zuidelijke staat is een watertekort en op veel plaatsen is de stroom uitgevallen, waardoor mensen in de kou zitten.
Rampenbestrijdingsdienst FEMA meldt dat er noodgeneratoren, diesel, water en dekens naar de staat worden gestuurd. Er zijn zestig "zeer grote" generatoren onderweg naar Texas om ziekenhuizen te voorzien van stroom.
Veel ziekenhuizen in de staat kampen ook met watertekorten. Een ziekenhuis in Houston heeft water gebruikt dat normaliter bestemd is voor het sproeien van parken. Ook wordt supermarkten gevraagd al het water dat ze kunnen missen naar medische instellingen te sturen.
Extreem winterweer
Texas gaat al dagen gebukt onder extreem winterweer. Miljoenen huishoudens kwamen zonder stroom te zitten en ook ziekenhuizen bleven niet gespaard. Het gaat in San Antonio om zeker vijf instellingen. Die kampen met problemen als lage waterdruk en stroomstoringen. In zeker één geval moest een noodgenerator worden aangezet. Ook in steden als Austin en Houston hebben zorginstellingen te maken met dergelijke problemen. Sommige ziekenhuizen proberen patiënten over te plaatsen, maar dat is tijdens de coronacrisis lastig.
De waterproblemen hebben volgens de krant Houston Chronicle meerdere oorzaken. Waterleidingen barsten open en de apparatuur in drinkwaterinstallaties laat het afweten. Inwoners van Houston kregen de instructie kraanwater eerst te koken voor consumptie.
Met allerlei oplossingen wordt geprobeerd medische instellingen toch draaiende te houden. Een bestuurder van ziekenhuis Houston Methodist zei dat water wordt bespaard door mensen minder te laten douchen. Ook maken medewerkers hun handen schoon met handalcohol, in plaats van water en zeep. In St. David’s South Austin Medical Center gebruikten medewerkers vanwege de watertekorten vuilniszakken om poep uit toiletten te scheppen. Daar wordt nu geprobeerd om mobiele toiletten te regelen.
Meer uit Buitenland
BÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
15 minuten geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
1 uur geledenBEIROET (ANP/RTR) - De Libanese president Joseph Aoun en de Amerikaanse vicepresident JD Vance hebben telefonisch overlegd over de inspanningen voor een staakt-het-vuren in Libanon. Dat meldt het kantoor van Aoun maandag.
2 uur geledenPARIJS (ANP) - Verspreid over heel Frankrijk zijn het afgelopen weekend minstens dertien mensen verdronken, meldt de Franse omroep BFMTV. Onder de drenkelingen zijn twee minderjarigen.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft via X de afgetreden Britse premier Keir Starmer bedankt. De premier kondigde maandagochtend zijn vertrek aan, onder meer vanwege de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing binnen zijn partij Labour.
2 uur geledenLONDEN (ANP) - Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
3 uur geleden