Landelijke actie Extinction Rebellion bij kantoren ING
AMSTERDAM (ANP) - De protestactie van klimaatactivisten van Extinction Rebellion bij filialen van ING verloopt volgens een woordvoerder van de bank "gemoedelijk". "Dat hopen we zo te houden", aldus de zegsman.
Extinction Rebellion zegt actie te voeren uit protest tegen de financiering van de fossiele industrie door de bank. Ze zijn in meerdere steden vestigingen van de bank binnengegaan. Volgens de zegsman van ING gaat het om gemiddeld zes activisten per filiaal. Ze zijn volgens de bank bij ongeveer veertien locaties.
ING laat weten dat er wat de bank betreft geen sprake is van een bezetting van de kantoren door de demonstranten, want de werkzaamheden gaan gewoon door. Extinction Rebellion had al aangekondigd dat klanten en medewerkers van de bank niet belemmerd zouden worden door de "rebellen", zoals de groep de activisten noemt.
Extinction Rebellion heeft dit jaar al vaker actiegevoerd tegen het fossiele beleid van ING, met name bij het hoofdkantoor in Amsterdam-Zuidoost. De klimaatactivisten stellen dat de bank jaarlijks zo’n 8,5 miljard euro in olie, gas en kolen steekt, waaronder ook nog altijd nieuwe projecten, "waarvoor allang geen ruimte meer is in de escalerende klimaatcrisis".
ING zegt dat de bank zich in augustus vorig jaar heeft gecommitteerd aan de nog ambitieuzere klimaatdoelstelling van maximaal 1,5 graden temperatuurstijging van het klimaatakkoord van Parijs. Ook worden leningen aan de olie- en gassector in lijn gebracht met de doelen van het klimaatakkoord van Parijs, geeft de bank aan.
"In 2025 zal onze olie- en gasportefeuille 12 procent kleiner zijn vergeleken met 2019. Dit is een tussentijdse doelstelling op de route naar netto-nul broeikasgasuitstoot in 2050. Onze financiering van kolen zal per eind 2025 nagenoeg nul zijn. Daarmee doen we recht aan de wereldwijde vraag naar energie die voor een groot deel nog altijd fossiel gedreven is, en aan de klimaatdoelen van Parijs. Er is namelijk een transitieperiode nodig om van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie over te gaan en wij willen onze klanten graag ondersteunen bij deze transitie", aldus een verklaring van ING.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
12 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
17 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
19 uur geleden