Lagere overheden: schiet op met kabinet
DEN HAAG (ANP) - Het Interprovinciaal Overleg (IPO) heeft een heldere boodschap voor de formateur: schiet op met de vorming van een nieuw kabinet. Het IPO voert samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Unie van Waterschappen gesprekken in Den Haag en windt er geen doekjes meer om. "Het moet afgelopen zijn met het gedoe van wie niet wil met wie, want er liggen grote kwesties te wachten. De zaken komen stil te liggen, er moeten besluiten worden genomen", zegt Jaap Smit, voorzitter van het IPO en commissaris van de Koning in Zuid-Holland, die daarmee berichtgeving in het AD bevestigt.
Andere commissarissen ondersteunen zijn woorden. De Gelderse commissaris van de Koning John Berends zegt in de Gelderlander dat hij geïrriteerd is. "Kappen nu, daar in Den Haag. Wij worden er ook op aangesproken. Wij hebben de overheid nodig voor allerlei dossiers. Maar het enige dat er nu gebeurt, is een vlucht uit Den Haag van mensen uit het kabinet."
De bestuurders van lagere overheden maken zich volgens Smit grote zorgen over hoe het formatieproces verloopt. "Er is sprake van ongeduld en ongenoegen." Smit zegt zich aan te sluiten bij de woorden van oud-formateur Herman Tjeenk Willink eerder deze week. Die sprak van "plaatsvervangende schaamte dat er nog steeds niet over de inhoud wordt gesproken." De provinciecommissarissen spuien hun kritiek ook bij hun eigen partijen.
"Er moeten ferme besluiten worden genomen over grote zaken als de woningbouw, de energietransitie en het stikstofprobleem. Dat heeft haast en moet gedaan worden door een stevig kabinet dat keuzes durft te maken. Je ziet nu al dat een demissionair kabinet zulke grote vraagstukken niet kan aanpakken. Er moet een kabinet komen met een breed draagvlak. Zoals het nu gaat, wordt het vertrouwen in de politiek en de democratie geschaad en dat moet ophouden", aldus Smit.
Demissionair minister-president Mark Rutte wilde vrijdag voorafgaand aan de ministerraad geen vragen beantwoorden over de formatie.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
8 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geleden