Lager opgeleiden voelen coronacrisis het ergst
BILTHOVEN (ANP) - Mensen met een lagere opleiding krijgen de hardste klappen van het coronavirus. Niet alleen tijdens de huidige uitbraak, maar ook in de toekomst, waarschuwt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Ook ouderen en mensen met onderliggende gezondheidsproblemen zullen de gevolgen voelen.
Mensen met een lagere opleiding hebben vaker chronische klachten, aldus het RIVM. Als ze dan besmet raken met het coronavirus, is de kans groter dat ze ernstig ziek worden. Bovendien kunnen ze hun werk minder vaak vanuit huis doen en bestaat het risico dat ze werkloos worden. Dat kan weer gevolgen hebben voor hun geestelijke gezondheid. "De combinatie van ontwikkelingen op dit gebied geeft een zorgelijk beeld, zeker als de pandemie nog lang aanhoudt", aldus het RIVM.
Het instituut adviseert om bij coronamaatregelen niet alleen rekening te houden met de volksgezondheid en de economie, maar ook met andere aspecten, zoals "eenzaamheid, het kunnen voeren van eigen regie, kwaliteit van leven en zingeving".
Kloof tussen jongeren en ouderen
Het RIVM ziet ook dat er een kloof is ontstaan tussen jongeren en ouderen. Dit kan "de solidariteit tussen generaties verder onder druk zetten".
Als de huidige corona-uitbraak achter de rug is, blijft het gevaar bestaan dat we in de toekomst weer worden getroffen door een pandemie, door het oplaaien van het coronavirus of door een nieuw virus. Virussen verspreiden zich sneller en verder door internationale reizen. Ook veehouderij en verstedelijking vergroten de risico's. En elk jaar worden Nederlanders een beetje kwetsbaarder voor de gevolgen, waarschuwt het RIVM: de bevolking vergrijst en steeds meer mensen kampen met overgewicht.
Meer dan een half miljoen Nederlanders hebben het virus al opgelopen en meer dan 9000 mensen zijn aan de besmetting overleden, hoewel de werkelijke aantallen hoogstwaarschijnlijk hoger liggen. Het coronavirus wordt waarschijnlijk een van de drie belangrijkste doodsoorzaken van dit jaar, voorspelt het RIVM.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
22 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
58 minuten geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
2 uur geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.
2 uur geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
4 uur geleden