Laatste zittingsdag in klimaatzaak tegen Shell
DEN HAAG (ANP) - De advocaten van Milieudefensie en Shell houden donderdag hun slotpleidooien in de klimaatzaak die de milieuorganisatie tegen het olie- en gasbedrijf heeft aangespannen. Daarna gaan de rechters van de rechtbank in Den Haag zich beraden. Het is nog onbekend wanneer ze uitspraak doen. Dat wordt waarschijnlijk aan het einde van de vierde en laatste zittingsdag duidelijk.
Milieudefensie voert de zaak mede namens 17.000 burgers en zes andere organisaties, waaronder Greenpeace en Jongeren Milieu Actief. Ze eisen dat Shell zijn CO2-uitstoot zodanig moet verminderen dat die in lijn is met het Klimaatakkoord van Parijs. In dat akkoord spraken wereldleiders eind 2015 af dat ze zich zullen inspannen om de opwarming van de aarde te beperken tot 2 graden en bij voorkeur tot 1,5 graad ten opzichte van het pre-industriële tijdperk.
CO2 houdt warmte vast en door toedoen van mensen is de hoeveelheid van het broeikasgas in de atmosfeer met bijna de helft toegenomen. Om de klimaatdoelen te bereiken, moet de uitstoot wereldwijd fors omlaag.
Ook Shell erkent de gevaren van klimaatverandering. De eisers in de zaak willen dat de rechtbank de multinational verplicht de uitstoot die het veroorzaakt uiterlijk in 2030 met 45 procent te verminderen. Dat geldt zowel voor de uitstoot van alle activiteiten van het bedrijf zelf als voor de uitstoot die het gevolg is van de verbranding van de fossiele brandstoffen die Shell uit de grond haalt en verkoopt.
De advocaten van Shell vinden dat bedrijven niet via de rechter verplicht kunnen worden tot klimaatdoelen. Dat is een zaak van de overheid, stellen zij. Shell vindt bovendien dat het binnen de sector een voorloper is op het gebied van duurzame energie. Milieudefensie vindt echter dat het bedrijf de komende jaren nog veel te veel olie en gas wil winnen en daarmee "op ramkoers ligt" met de internationale klimaatdoelstellingen. De organisatie hoopt dat de rechtszaak tegen Shell een wereldwijde verandering in gang kan zetten.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis en Klimaatverbond Nederland roepen eigenaren en beheerders van koele, openbare gebouwen op om de deuren te openen voor mensen zonder verkoelingsopties. Het KNMI heeft voor vrijdag in grote delen van het land code rood afgegeven vanwege de hitte.
10 minuten geledenDE BILT (ANP) - Voor het eerst in Nederland geldt vrijdag in een groot deel van het land code rood om de verwachte hoge temperaturen. Het weeralarm geldt alleen niet voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Daar blijft code oranje gelden, op de Waddeneilanden blijft het code geel.
54 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Na de dubbele aardbeving in Venezuela opent het Rode Kruis een rekeningnummer waarop mensen geld kunnen doneren: gironummer 5125. Volgens de hulporganisatie hebben vele duizenden mensen dringend hulp nodig. "Denk aan huishoudelijke spullen, hygiënepakketten, voedsel en water."
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - "We gaan nu nog niet kiezen voor een scenario", zegt staatssecretaris Jo-Annes de Bat over de mogelijkheden die er zijn voor de uitbreiding van industrie en energie rondom Moerdijk. In een bestuurlijk overleg volgende week wil hij "onderbouwen" waarom het recent toegevoegde scenario waarin het dorp behouden kan blijven, realistisch is. "Zodanig dat zij er ook vertrouwen in hebben, want we hebben de gemeente cruciaal hard nodig," zegt de CDA-bewindsman die verantwoordelijk is voor de energietransitie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie) wil van de onderwijsinspectie horen hoe het kan dat de basisschool van Forum voor Democratie goedkeuring heeft gekregen. Woensdag werd bekend dat de FVD-school in augustus opengaat met financiering vanuit het Rijk.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Om 13.10 uur werd het in De Bilt 30,2 graden, waardoor officieel sprake is van de eerste hittegolf van 2026. Hiermee is ook het record van de langste juni-hittegolf in De Bilt geëvenaard. Regionaal was al sprake van de tweede hittegolf van het jaar.
3 uur geleden