'Laatste' waarschuwing van minister verrast KNVB
ZEIST (ANP) - De KNVB heeft in een uitgebreide verklaring op de website verrast gereageerd op de dreigende woorden van Tamara van Ark, de minister van Medische Zorg en Sport. Van Ark zei in het AD dat er mogelijk zonder publiek gevoetbald gaat worden als supporters zich niet aan de regels houden. Ze deed dit naar aanleiding van gebeurtenissen vorige week in De Kuip en donderdagavond in Tilburg.
"Het zou onbegrijpelijk zijn als op basis van deze twee incidenten op ruim honderd wedstrijden een totale sector de nek om wordt gedraaid", reageert Eric Gudde, directeur betaald voetbal van de KNVB. Jan de Jong, directeur van de Eredivisie CV, spreekt van "symboolpolitiek". Volgens De Jong blijkt uit de evaluaties die de KNVB samen met de politie en de gemeentes heeft gemaakt juist dat de supporters in de stadions zich heel goed aan de regels houden. "Benoem dit ook als politiek en niet uitsluitend een incident. Dat is te makkelijk, en doet geen recht aan al die supporters voor wie het ook wennen is, maar die zonder morren de regels volgen om hun club te steunen. Door dik en dun."
Bij Feyenoord - FC Twente hield een deel van de toeschouwers in De Kuip zich niet aan de voorgeschreven onderlinge 1,5 meter afstand. Ook werd soms luidkeels geroepen en gejuicht, iets wat niet is toegestaan om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Het verleidde premier Mark Rutte tot de opmerking dat de fans hun 'bek' moeten houden, iets wat hij later iets netter verwoordde. Politiek Den Haag reageerde donderdagavond opnieuw boos toen fans van Willem II op een plein in de stad samendromden voor een groot scherm, waarop de Europese wedstrijd van hun club tegen Rangers FC was te zien.
Hou je aan de regels
"Als je je cluppie graag live wilt blijven zien, houd je dan aan de regels", zei Van Ark in het AD. Ze waarschuwt dat mogelijk zonder publiek gespeeld moet worden als fans de afspraken opnieuw schenden.
Dat dreigement viel slecht in de Nederlandse voetbalbranche. De KNVB, de ECV en de Coöperatie Eerste Divisie benadrukken dat het binnen de stadions juist heel goed gaat met de handhaving. "We zien enorm veel inzet bij clubs om het voetbal coronaproof te maken. Voetbalstadions zijn nu één van de veiligste plekken in de samenleving", zegt Gudde. "Deze inzet van clubs moet je niet bestraffen, maar juist belonen. We zijn niet blind voor wat er nu in de samenleving gebeurt. Het staat buiten kijf dat iedereen zich aan de gedragsregels moet houden. Daar zetten alle voetbalclubs zich ieder weekend voor in. Het kabinet vindt in het betaald voetbal juist een partner in de strijd tegen corona, geen vijand."
Meer uit Voetbal
FOXBOROUGH (ANP/DPA) - Bondscoach Carlos Queiroz van Ghana heeft de VAR bespot na de 0-0 tegen Engeland op het WK voetbal. "De VAR zat weer eens koffie te drinken. Dat snap ik, want ik trakteer mezelf ook weleens op een kop koffie, maar er was sprake van een duidelijke strafschop en ook een rode kaart", zei de 73-jarige coach na afloop van de wedstrijd in het Boston Stadium.
19 minuten geledenVANCOUVER (ANP) - De Canadese voetballer Ismaël Koné heeft bezoek gekregen van de minister van Sport van Qatar en de Qatarese international Assim Madibo. Beiden wilden weten hoe het ging met de middenvelder, die zijn been brak na een tackle van Madibo in het duel tussen beide landen op het WK voetbal. Canada won met 6-0.
47 minuten geledenKANSAS CITY (ANP) - Kansas City maakt zich op voor de 'Orange Army'. Lokale media voorspellen dat donderdag zo'n 25.000 mensen deelnemen aan de Oranjemars voor de laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal tegen Tunesië op het WK.
1 uur geledenGUADALAJARA (ANP) - Colombia heeft bij het wereldkampioenschap voetbal de knock-outfase bereikt. De Zuid-Amerikanen waren in Guadalajara in Mexico met 1-0 te sterk voor de Democratische Republiek Congo, dat het toernooi begon met een knap gelijkspel (1-1) tegen Portugal.
4 uur geledenMIAMI (ANP) - Brazilië kan in de laatste groepswedstrijd op het wereldkampioenschap tegen Schotland weer beschikken over Neymar. De 34-jarige spits is hersteld van de kuitblessure die hij eind mei opliep.
5 uur geledenTORONTO (ANP) - Kroatië is nog volop in de strijd om een plaats bij de laatste 32 op het WK voetbal in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Het elftal van bondscoach Zlatko Dalić versloeg in de nacht van dinsdag op woensdag Panama met 1-0 door een doelpunt van Ante Budimir.
5 uur geledenFOXBOROUGH (ANP) - Thomas Tuchel, bondscoach van de Engelse voetballers, maakte tegenstander Ghana dinsdag (plaatselijke tijd) na het doelpuntloze gelijkspel op het wereldkampioenschap complimenten. "Ik heb enorm veel respect voor Ghana. Ze verdedigden met veel vastberadenheid en discipline en leverden een van de meest fysieke verdedigende prestaties die ik ooit van een team heb gezien", zei de Duitser tegen verslaggevers in Foxborough.
5 uur geleden