'Laatste' waarschuwing van minister verrast KNVB
ZEIST (ANP) - De KNVB heeft in een uitgebreide verklaring op de website verrast gereageerd op de dreigende woorden van Tamara van Ark, de minister van Medische Zorg en Sport. Van Ark zei in het AD dat er mogelijk zonder publiek gevoetbald gaat worden als supporters zich niet aan de regels houden. Ze deed dit naar aanleiding van gebeurtenissen vorige week in De Kuip en donderdagavond in Tilburg.
"Het zou onbegrijpelijk zijn als op basis van deze twee incidenten op ruim honderd wedstrijden een totale sector de nek om wordt gedraaid", reageert Eric Gudde, directeur betaald voetbal van de KNVB. Jan de Jong, directeur van de Eredivisie CV, spreekt van "symboolpolitiek". Volgens De Jong blijkt uit de evaluaties die de KNVB samen met de politie en de gemeentes heeft gemaakt juist dat de supporters in de stadions zich heel goed aan de regels houden. "Benoem dit ook als politiek en niet uitsluitend een incident. Dat is te makkelijk, en doet geen recht aan al die supporters voor wie het ook wennen is, maar die zonder morren de regels volgen om hun club te steunen. Door dik en dun."
Bij Feyenoord - FC Twente hield een deel van de toeschouwers in De Kuip zich niet aan de voorgeschreven onderlinge 1,5 meter afstand. Ook werd soms luidkeels geroepen en gejuicht, iets wat niet is toegestaan om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Het verleidde premier Mark Rutte tot de opmerking dat de fans hun 'bek' moeten houden, iets wat hij later iets netter verwoordde. Politiek Den Haag reageerde donderdagavond opnieuw boos toen fans van Willem II op een plein in de stad samendromden voor een groot scherm, waarop de Europese wedstrijd van hun club tegen Rangers FC was te zien.
Hou je aan de regels
"Als je je cluppie graag live wilt blijven zien, houd je dan aan de regels", zei Van Ark in het AD. Ze waarschuwt dat mogelijk zonder publiek gespeeld moet worden als fans de afspraken opnieuw schenden.
Dat dreigement viel slecht in de Nederlandse voetbalbranche. De KNVB, de ECV en de Coöperatie Eerste Divisie benadrukken dat het binnen de stadions juist heel goed gaat met de handhaving. "We zien enorm veel inzet bij clubs om het voetbal coronaproof te maken. Voetbalstadions zijn nu één van de veiligste plekken in de samenleving", zegt Gudde. "Deze inzet van clubs moet je niet bestraffen, maar juist belonen. We zijn niet blind voor wat er nu in de samenleving gebeurt. Het staat buiten kijf dat iedereen zich aan de gedragsregels moet houden. Daar zetten alle voetbalclubs zich ieder weekend voor in. Het kabinet vindt in het betaald voetbal juist een partner in de strijd tegen corona, geen vijand."
Meer uit Voetbal
SEATTLE (ANP/AFP) - De Iraanse voetballers hebben op het WK na de laatste groepswedstrijd tegen Egypte (1-1) opnieuw een brief achtergelaten in de kleedkamer, waarin ze speelstad Seattle bedanken "voor de gastvrijheid". De ploeg deed dat eerder ook na de tweede groepswedstrijd tegen België (0-0) in Los Angeles op dezelfde wijze.
1 uur geledenENSCHEDE (ANP) - Wout Weghorst verruilt Ajax voor FC Twente. De Eredivisieclub uit Enschede heeft met de 33-jarige spits een akkoord bereikt voor twee jaar. De aanvaller had een aflopend contract in Amsterdam.
8 uur geledenGUADALAJARA (ANP/AFP) - Bondscoach Luis de la Fuente van Spanje baalde na de zege op Uruguay in de laatste groepswedstrijd van het WK voetbal van de blessures bij zijn spelers Nico Williams en Yéremy Pino. De Europees kampioen versloeg Uruguay met 1-0 in Guadalajara en plaatste zich als groepswinnaar voor de volgende ronde.
8 uur geledenSEATTLE (ANP) - De Iraanse internationals halen na afloop van de laatste groepswedstrijd tussen Iran en Egypte hard uit naar de wijze waarop ze worden behandeld tijdens het WK. "Het WK is een ramp voor ons", zei Mehdi Taremi in het Seattle Stadium na het 1-1-gelijkspel tegen Egypte. "Het gaat om zaken buiten het voetbal. Zoals wij worden behandeld, kunnen we niet optimaal presteren. En dat is niet goed. Want ook wij leven onze droom."
8 uur geledenVANCOUVER (ANP/Belga) - Bondscoach Rudi Garcia van België heeft na de 5-1-zege op Nieuw-Zeeland uitgehaald naar de eerdere kritiek op zijn belangrijkste spelers. "Als je als land over zulke spelers beschikt, moedig hen dan aan", zei hij op de persconferentie. "Ze hebben de voorbije dagen veel kritiek gekregen, wat ik onterecht vind. Ze werden behandeld als 'has beens', vandaag hebben ze op het veld laten zien waartoe ze in staat zijn."
8 uur geledenVANCOUVER (ANP/Belga) - Doelman Thibaut Courtois kon zien hoe België zich in Vancouver bevrijdde door de treffer van Leandro Trossard, die de 5-1-zege op het WK voetbal inleidde tegen Nieuw-Zeeland. "Bij die eerste goal bevrijden we ons en daarna loopt het als een ketchupfles en vallen ze opeens allemaal", zei hij tegen Sporza.
10 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De spelers van het Nederlands elftal weten dat er vanaf nu op het wereldkampioenschap voetbal meer gevraagd wordt dan in de groepsfase. Oranje bleef tegen Japan, Zweden en Tunesië ongeslagen en scoorde liefst tien keer. Dat lukte op dit WK tot dusverre alleen Duitsland. Doelman Bart Verbruggen werd daarentegen ook vier keer gepasseerd en het Nederlands elftal gaf daarnaast ook nog de nodige grote kansen weg.
11 uur geleden