Laatste geëvacueerde bewoners Lelystad mogen naar huis
LELYSTAD (ANP) - De bewoners van de ongeveer vijftig ontruimde woningen in de wijk Punter in de gemeente Lelystad die nog niet waren vrijgegeven, mogen naar huis. De brandweer meldt in de nacht van zondag op maandag dat de situatie veilig is. De woningen waren ontruimd vanwege een 'benzine-achtige stof' in het riool.
Zondagavond gaf de gemeente aan te verwachten dat alle bewoners rond middernacht weer naar huis zouden kunnen. Een groot deel van de wijk werd al eerder op de avond veilig verklaard door de brandweer. Wegens technische problemen met de doorspoeling van het riool werd de terugkeer van de laatste bewoners echter nog enkele uren uitgesteld. Rond 03.40 uur meldde de brandweer dat het incident onder controle was. Wel blijft de brandweer monitoren.
De woonwijk was sinds zaterdagavond het toneel van grootscheepse ontruimingen. Daartoe hadden de gemeente en de hulpdiensten uit voorzorg besloten, omdat in het riool een 'benzine-achtige stof' bleek te zitten. Om wat voor stof het precies gaat is nog altijd onduidelijk. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderzoekt monsters uit het riool en komt volgens de gemeente uiterlijk dinsdag met uitkomsten.
Ook de Veiligheidsregio Flevoland "wacht met smart op de uitslag" van het RIVM. Meerdere mensen die al eerder terug naar huis mochten, hebben geklaagd over hoofdpijn. Bij sommige mensen hangt de lucht nog in de woning. De veiligheidsregio raadt hen aan het huis goed te ventileren. "Ook is het goed om putjes door te spoelen en de wc door te trekken, zodat alles uit het riool weggespoeld wordt", zegt een woordvoerder. Als mensen dan nog steeds last houden van hoofdpijn, wordt geadviseerd een huisarts te raadplegen.
Meer uit Binnenland
SCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
34 minuten geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
40 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
1 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
4 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
5 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
6 uur geleden