
KVK: klein deel ondernemers voelt grote impact sancties Rusland
UTRECHT (ANP) - Een klein deel van de bedrijven ondervindt grote gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de westerse sancties tegen Rusland. Dat meldt de Kamer van Koophandel (KVK) op basis van eigen onderzoek onder bijna 1400 Nederlandse ondernemers. Het gaat om gevolgen als hoge brandstofprijzen, producten die niet leverbaar zijn en terughoudendheid van kopers door de verder stijgende inflatie.
Slechts 7 procent van de ondernemers doet zaken met Rusland. De gevolgen worden wel breder gevoeld, vooral in de sectoren land- en tuinbouw, groothandel en logistiek. In de land- en tuinbouw voelt een derde van de ondernemers grote of zeer grote gevolgen. In heel Nederland gaat het om 8 procent van de bedrijven.
Als ondernemers de gevolgen voelen van de oorlog en de sancties, gaat het vooral om hogere energieprijzen (68 procent). Bijna zes op de tien noemt hogere inkoopprijzen van materialen, grondstoffen of producten. Ruim een kwart merkt dat materialen, grondstoffen en producten minder beschikbaar zijn.
Betrokkenheid
Ongeveer de helft van de ondernemers maakt zich in meer of mindere mate zorgen over het eigen bedrijf. Slechts een klein deel is bezig met het met nemen van maatregelen. Van de 13 procent van de ondernemers die zich daarmee bezighoudt, concentreert 30 procent zich op cyberveiligheid en 28 procent zoekt naar andere en duurzame bronnen van energie.
"Tegen de achtergrond van een nietsontziende oorlog door Rusland in Oekraïne valt de rest natuurlijk volledig in het niet", zegt KVK-bestuurder Rodrique Engering in een toelichting. "We zien ook bij veel ondernemers een grote betrokkenheid. Iedereen realiseert zich de futiliteit van het eigen ongemak." Toch wilde de KVK een beeld hebben van de gevolgen voor ondernemers omdat ze steeds vaker om advies vragen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
38 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.
2 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
3 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
4 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
5 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
6 uur geleden