Kuipers 'zeer ongelukkig' met toon uit e-mails over grondrechten
DEN HAAG (ANP) - Minister van Volksgezondheid Ernst Kuipers is "zeer ongelukkig" met de toon van een aantal e-mails die in mei 2020 vanuit zijn ministerie zijn verstuurd. Op het ministerie werd destijds gesproken van burgers "een worst" voorhouden door te spreken over versoepeling van coronamaatregelen in de toekomst.
De e-mails zijn onderdeel van een reeks documenten die het ministerie van Volksgezondheid maandag heeft gepubliceerd. In sommige berichten leken de ambtenaren van het departement de inperking van vrijheden van burgers te willen wegmoffelen in plaats van er echt inhoudelijk op in te gaan.
Kuipers zegt dat over de interne communicatie wordt gesproken "met het departement als geheel en uiteraard ook met degene die dit soort mails stuurt". Hij noemt het "geen excuus", maar wijst er wel op dat destijds de druk op de ambtenaren hoog was om het aantal infecties te verminderen. "Een ernstige situatie waarbij het erop lijkt dat patiƫnten gewoon niet opgevangen kunnen worden. U kunt zich de beelden nog herinneren. Grote aantallen ambulances, helikopters die overvliegen, patiƫnten die naar Duitsland gaan."
Draagvlak
In een van de e-mails uit mei 2020 werd gesproken over het draagvlak voor de coronaregels. Mensen willen zich er misschien wel aan houden, maar slagen daar niet altijd in, wordt opgemerkt. Een anonieme ambtenaar zegt dat dat verschil wellicht "minder groot is als de worst wordt voorgehouden dat er in de toekomst minder vrijheidsbeperkingen zullen zijn".
Een ander bericht is van twee weken later. Daarin wordt overlegd over een notitie waarmee de invoering van de toen nieuwe Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm) wordt voorbereid. In die mailwisseling gaat het over de noodverordeningen waarmee de coronamaatregelen tot dan toe waren geregeld.
Democratische legitimatie
De nieuwe wet biedt betere "democratische legitimatie", is te lezen. Maar daarmee wordt "impliciet toegegeven" dat die noodverordeningen die legitimatie niet boden. Eigenlijk wordt zo gezegd dat noodverordeningen "een wankele basis zijn voor grondrechtenbeperkingen", stelt de auteur vast, "maar dat zeggen we niet."
Of de ambtenaar dat bedoeld heeft als kritiek op de onderbouwing die de overheid op dat moment bood, wordt uit de mail niet duidelijk. De mail kan ook opgevat worden als een strategie om de aandacht af te leiden van de beperkingen van grondrechten. Diezelfde persoon zegt later wel trots te zijn op diens eigen uitleg van de rechtvaardiging voor de regels, die expres heel vaag is. "Daaronder kan namelijk alles volgen wat je maar wil!"
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
5 minuten geledenGORINCHEM (ANP) - De politie heeft dinsdag zes mensen aangehouden in het onderzoek naar stemfraude bij de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem, meldt het Openbaar Ministerie woensdag. De personen zijn tussen de 20 en 65 jaar oud en worden verdacht van valsheid in geschrifte en het medeplegen van het ronselen van stemmen.
32 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De discussie over agenten die informatie bekeken in de zaak over de vermoorde Lisa is voor de familie van het slachtoffer "tergend". Dat zei advocaat Wendy van Egmond woensdagochtend in de rechtbank in Amsterdam tijdens een voorbereidende zitting in de zaak tegen verdachte Chris Jude (23).
36 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het openbaar vervoer in Amsterdam rijdt sinds 10.00 uur weer volgens de dienstregeling. Dat laat een woordvoerder van de Amsterdamse vervoerder GVB weten. Eerder verwachtte het GVB tot het middaguur nodig te hebben voordat alles weer normaal zou rijden. Tot 08.00 uur reden er geen metro's, trams en bussen in Amsterdam als gevolg van de staking in het openbaar vervoer.
49 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De stakingsactie van woensdagochtend in het openbaar vervoer is geslaagd, stelt Henri Janssen van FNV Spoor. In een korte terugblik op de ochtend concludeerde hij dat de actiebereidheid in de ov-sector groot is.
58 minuten geledenTER APEL (ANP) - Na een aantal dagen zonder noodnachtopvang was het in de nacht van dinsdag op woensdag toch weer nodig om asielzoekers op te vangen voor wie geen plek was bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Volgens het Rode Kruis brachten 36 mensen de nacht door in de opvang in Zwolle.
1 uur geledenRIDDERKERK (ANP) - De waterschappen in het westen van Nederland hebben diverse maatregelen genomen om te voorkomen dat er te veel zout water uit de Noordzee het binnenland in trekt. De komende dagen geldt code oranje in grote delen van Nederland vanwege extreme hitte. De westelijke waterschappen laten zoet water uit onder meer het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek en het Brielse Meer aanvoeren om verzilting tegen te gaan.
2 uur geleden