Kuipers wil ziekenhuizen geen extra geld geven voor cao
DEN HAAG (ANP) - Zorgminister Ernst Kuipers is niet van plan gehoor te geven aan de oproep van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) om ziekenhuizen dit jaar extra geld te geven waarmee zij onder meer het loon van zorgpersoneel kunnen verhogen. Voorzitter van de NVZ, Ad Melkert, wil dat het ministerie van VWS en de zorgverzekeraars met een half tot een miljard euro extra over de brug komen.
Kuipers zegt dat VWS voor 2023 al 800 miljoen euro meer heeft uitgetrokken voor de zogeheten Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) dan voor 2022. In de OVA voor 2023 zit daarmee in totaal 3 miljard euro. "Daarmee is voor dit jaar voldoende prijscompensatie beschikbaar op totaalniveau om ziekenhuizen te compenseren voor hogere kosten als gevolg van onder andere de hoge inflatie", zegt de minister.
Melkert riep de politiek dinsdag op extra geld aan ziekenhuizen te geven, nadat de bonden acties hadden aangekondigd omdat de cao-onderhandelingen vastzitten. De loonsverhoging die de bonden eisen, kan volgens Melkert financieel niet door de ziekenhuizen worden opgebracht. Kuipers begrijpt de zorgen van de NVZ-voorzitter, "maar VWS is geen partij in de cao-onderhandelingen. Dat is aan werkgevers en de bonden, zoals dat in alle cao-onderhandelingen het geval is."
Jaarlijks maakt het ministerie in zijn begroting "voldoende ruimte" vrij voor zorgwerkgevers "om goede salarisafspraken te kunnen maken met de bonden", zegt Kuipers. "De loonruimte die beschikbaar wordt gesteld aan de zorg (en dus ook de ziekenhuizen) is gekoppeld aan de ontwikkelingen in de markt." Het kan zijn dat de loonontwikkeling dit jaar in de markt hoger gaat uitvallen als gevolg van de inzet van vakbonden voor compensatie voor de inflatie, erkent hij. "Dat werkt dan ook door in een hogere loonruimte die beschikbaar wordt gesteld aan de zorg."
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 week geleden