Kuipers schuift omstreden 2G-wet op de lange baan
DEN HAAG (ANP) - De 2G-maatregel lijkt voorlopig van tafel. Zorgminister Ernst Kuipers laat er eerst nader onderzoek naar doen. Hij vraagt de Tweede Kamer de wet waarin 2G wordt geregeld, nog even niet te behandelen. "Dat betekent dat het op de korte termijn niet in de gereedschapskist zit", zegt Kuipers in een toelichting over het 2G-beleid, waarin alleen mensen met een bewijs van een recente vaccinatie tegen of genezing van het coronavirus toegang krijgen tot bepaalde plekken. Vooraf testen, het huidige 3G-beleid, is dan niet meer voldoende.
In december werd de behandeling van 2G al eens uitgesteld, op verzoek van het toen demissionaire kabinet. Er is vanuit de Tweede Kamer veel kritiek op het voorgenomen 2G-beleid, Het is nog niet duidelijk wie het onderzoek gaat doen en wanneer het klaar is. Voorlopig wordt de wet dus niet besproken, aldus Kuipers: "Er kan een situatie in de toekomst komen waarin het zinvol is om nog een keer te beoordelen of het op dat moment wel een meerwaarde heeft."
Vooralsnog wordt dinsdag over een motie van de SGP en het onafhankelijke lid Pieter Omtzigt gestemd om het wetsvoorstel helemaal in te trekken. Een groot deel van de oppositie steunt die motie, er is geen meerderheid in de Eerste Kamer voor het plan, waartegen ook coalitiepartij ChristenUnie zich verzet. Kuipers stelt dat het gebrek aan enthousiasme in het parlement geen reden was om de omstreden 2G-maatregel voorlopig van tafel te halen.
Geen noodzaak
SGP-leider Kees van der Staaij heeft dinsdagmiddag gevraagd om een hoofdelijke stemming, omdat het volgens de SGP gaat om een principiële kwestie. Dan moet ieder Kamerlid zeggen of diegene voor of tegen stemt. Het is nog niet zeker of dit deze dinsdag al kan worden ingepland, of dat het naar een later moment wordt verplaatst.
In een brief aan de Tweede Kamer geeft Kuipers aan dat het recente veelbesproken onderzoek van de TU Delft laat zien dat "in de huidige epidemiologische situatie het verschil tussen de effectiviteit van 2G en 3G zodanig klein is dat er geen noodzaak is voor een spoedige invoering" van een 2G-wet. Daarom hoeft de wet voorlopig nog niet behandeld te worden, aldus Kuipers. Hij geeft aan dat ook de vele - kritische - vragen uit de Kamer aanleiding zijn voor het verzoek om behandeling van de wet uit te stellen.
Daarnaast wil kabinet "het model van het coronatoegangsbewijs regelmatig actualiseren om recht te doen aan de ontwikkeling van de epidemie", schrijft Kuipers.
Meer uit Binnenland
EINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.
30 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.
56 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI geeft code geel af voor zaterdagavond vanwege zware onweersbuien. De weerswaarschuwing geldt voor heel Nederland.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende musea zijn vrijdag gratis toegankelijk voor mensen die verkoeling zoeken vanwege de hitte. Onder meer Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Stedelijk Museum in Schiedam en Museum Rembrandthuis in Amsterdam openen de deuren voor iedereen die op zoek is naar een koelere plek.
1 uur geledenROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.
1 uur geleden