Kuipers schuift omstreden 2G-wet op de lange baan
DEN HAAG (ANP) - De 2G-maatregel lijkt voorlopig van tafel. Zorgminister Ernst Kuipers laat er eerst nader onderzoek naar doen. Hij vraagt de Tweede Kamer de wet waarin 2G wordt geregeld, nog even niet te behandelen. "Dat betekent dat het op de korte termijn niet in de gereedschapskist zit", zegt Kuipers in een toelichting over het 2G-beleid, waarin alleen mensen met een bewijs van een recente vaccinatie tegen of genezing van het coronavirus toegang krijgen tot bepaalde plekken. Vooraf testen, het huidige 3G-beleid, is dan niet meer voldoende.
In december werd de behandeling van 2G al eens uitgesteld, op verzoek van het toen demissionaire kabinet. Er is vanuit de Tweede Kamer veel kritiek op het voorgenomen 2G-beleid, Het is nog niet duidelijk wie het onderzoek gaat doen en wanneer het klaar is. Voorlopig wordt de wet dus niet besproken, aldus Kuipers: "Er kan een situatie in de toekomst komen waarin het zinvol is om nog een keer te beoordelen of het op dat moment wel een meerwaarde heeft."
Vooralsnog wordt dinsdag over een motie van de SGP en het onafhankelijke lid Pieter Omtzigt gestemd om het wetsvoorstel helemaal in te trekken. Een groot deel van de oppositie steunt die motie, er is geen meerderheid in de Eerste Kamer voor het plan, waartegen ook coalitiepartij ChristenUnie zich verzet. Kuipers stelt dat het gebrek aan enthousiasme in het parlement geen reden was om de omstreden 2G-maatregel voorlopig van tafel te halen.
Geen noodzaak
SGP-leider Kees van der Staaij heeft dinsdagmiddag gevraagd om een hoofdelijke stemming, omdat het volgens de SGP gaat om een principiële kwestie. Dan moet ieder Kamerlid zeggen of diegene voor of tegen stemt. Het is nog niet zeker of dit deze dinsdag al kan worden ingepland, of dat het naar een later moment wordt verplaatst.
In een brief aan de Tweede Kamer geeft Kuipers aan dat het recente veelbesproken onderzoek van de TU Delft laat zien dat "in de huidige epidemiologische situatie het verschil tussen de effectiviteit van 2G en 3G zodanig klein is dat er geen noodzaak is voor een spoedige invoering" van een 2G-wet. Daarom hoeft de wet voorlopig nog niet behandeld te worden, aldus Kuipers. Hij geeft aan dat ook de vele - kritische - vragen uit de Kamer aanleiding zijn voor het verzoek om behandeling van de wet uit te stellen.
Daarnaast wil kabinet "het model van het coronatoegangsbewijs regelmatig actualiseren om recht te doen aan de ontwikkeling van de epidemie", schrijft Kuipers.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
40 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
2 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op meerdere plekken in het land hoeven kinderen vrijdag niet naar school te gaan omdat het bijzonder warm wordt. Zo houden alle 51 scholen van onderwijsstichting De Haagse Scholen hun deuren vrijdag gesloten vanwege de hitte. Ouders zijn daarover geïnformeerd, laat een woordvoerder weten. Voor kinderen die nergens terechtkunnen, wordt noodopvang geregeld op school.
4 uur geledenRIJSWIJK (ANP) - Het CBR neemt vrijdag in de provincies waar code rood geldt geen theorie-examens, praktijkexamens, tussentijdse toetsen, rijtesten en cursussen af. Alleen in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland gaan alle examens en cursussen door.
5 uur geleden