Kuipers schuift omstreden 2G-wet op de lange baan
DEN HAAG (ANP) - De 2G-maatregel lijkt voorlopig van tafel. Zorgminister Ernst Kuipers laat er eerst nader onderzoek naar doen. Hij vraagt de Tweede Kamer de wet waarin 2G wordt geregeld, nog even niet te behandelen. "Dat betekent dat het op de korte termijn niet in de gereedschapskist zit", zegt Kuipers in een toelichting over het 2G-beleid, waarin alleen mensen met een bewijs van een recente vaccinatie tegen of genezing van het coronavirus toegang krijgen tot bepaalde plekken. Vooraf testen, het huidige 3G-beleid, is dan niet meer voldoende.
In december werd de behandeling van 2G al eens uitgesteld, op verzoek van het toen demissionaire kabinet. Er is vanuit de Tweede Kamer veel kritiek op het voorgenomen 2G-beleid, Het is nog niet duidelijk wie het onderzoek gaat doen en wanneer het klaar is. Voorlopig wordt de wet dus niet besproken, aldus Kuipers: "Er kan een situatie in de toekomst komen waarin het zinvol is om nog een keer te beoordelen of het op dat moment wel een meerwaarde heeft."
Vooralsnog wordt dinsdag over een motie van de SGP en het onafhankelijke lid Pieter Omtzigt gestemd om het wetsvoorstel helemaal in te trekken. Een groot deel van de oppositie steunt die motie, er is geen meerderheid in de Eerste Kamer voor het plan, waartegen ook coalitiepartij ChristenUnie zich verzet. Kuipers stelt dat het gebrek aan enthousiasme in het parlement geen reden was om de omstreden 2G-maatregel voorlopig van tafel te halen.
Geen noodzaak
SGP-leider Kees van der Staaij heeft dinsdagmiddag gevraagd om een hoofdelijke stemming, omdat het volgens de SGP gaat om een principiële kwestie. Dan moet ieder Kamerlid zeggen of diegene voor of tegen stemt. Het is nog niet zeker of dit deze dinsdag al kan worden ingepland, of dat het naar een later moment wordt verplaatst.
In een brief aan de Tweede Kamer geeft Kuipers aan dat het recente veelbesproken onderzoek van de TU Delft laat zien dat "in de huidige epidemiologische situatie het verschil tussen de effectiviteit van 2G en 3G zodanig klein is dat er geen noodzaak is voor een spoedige invoering" van een 2G-wet. Daarom hoeft de wet voorlopig nog niet behandeld te worden, aldus Kuipers. Hij geeft aan dat ook de vele - kritische - vragen uit de Kamer aanleiding zijn voor het verzoek om behandeling van de wet uit te stellen.
Daarnaast wil kabinet "het model van het coronatoegangsbewijs regelmatig actualiseren om recht te doen aan de ontwikkeling van de epidemie", schrijft Kuipers.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
10 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
10 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
11 uur geleden