Kuipers schuift omstreden 2G-wet op de lange baan
DEN HAAG (ANP) - De 2G-maatregel lijkt voorlopig van tafel. Zorgminister Ernst Kuipers laat er eerst nader onderzoek naar doen. Hij vraagt de Tweede Kamer de wet waarin 2G wordt geregeld, nog even niet te behandelen. "Dat betekent dat het op de korte termijn niet in de gereedschapskist zit", zegt Kuipers in een toelichting over het 2G-beleid, waarin alleen mensen met een bewijs van een recente vaccinatie tegen of genezing van het coronavirus toegang krijgen tot bepaalde plekken. Vooraf testen, het huidige 3G-beleid, is dan niet meer voldoende.
In december werd de behandeling van 2G al eens uitgesteld, op verzoek van het toen demissionaire kabinet. Er is vanuit de Tweede Kamer veel kritiek op het voorgenomen 2G-beleid, Het is nog niet duidelijk wie het onderzoek gaat doen en wanneer het klaar is. Voorlopig wordt de wet dus niet besproken, aldus Kuipers: "Er kan een situatie in de toekomst komen waarin het zinvol is om nog een keer te beoordelen of het op dat moment wel een meerwaarde heeft."
Vooralsnog wordt dinsdag over een motie van de SGP en het onafhankelijke lid Pieter Omtzigt gestemd om het wetsvoorstel helemaal in te trekken. Een groot deel van de oppositie steunt die motie, er is geen meerderheid in de Eerste Kamer voor het plan, waartegen ook coalitiepartij ChristenUnie zich verzet. Kuipers stelt dat het gebrek aan enthousiasme in het parlement geen reden was om de omstreden 2G-maatregel voorlopig van tafel te halen.
Geen noodzaak
SGP-leider Kees van der Staaij heeft dinsdagmiddag gevraagd om een hoofdelijke stemming, omdat het volgens de SGP gaat om een principiƫle kwestie. Dan moet ieder Kamerlid zeggen of diegene voor of tegen stemt. Het is nog niet zeker of dit deze dinsdag al kan worden ingepland, of dat het naar een later moment wordt verplaatst.
In een brief aan de Tweede Kamer geeft Kuipers aan dat het recente veelbesproken onderzoek van de TU Delft laat zien dat "in de huidige epidemiologische situatie het verschil tussen de effectiviteit van 2G en 3G zodanig klein is dat er geen noodzaak is voor een spoedige invoering" van een 2G-wet. Daarom hoeft de wet voorlopig nog niet behandeld te worden, aldus Kuipers. Hij geeft aan dat ook de vele - kritische - vragen uit de Kamer aanleiding zijn voor het verzoek om behandeling van de wet uit te stellen.
Daarnaast wil kabinet "het model van het coronatoegangsbewijs regelmatig actualiseren om recht te doen aan de ontwikkeling van de epidemie", schrijft Kuipers.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
37 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
1 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
1 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
4 uur geleden