Kuipers schuift omstreden 2G-wet op de lange baan
DEN HAAG (ANP) - De 2G-maatregel lijkt voorlopig van tafel. Zorgminister Ernst Kuipers laat er eerst nader onderzoek naar doen. Hij vraagt de Tweede Kamer de wet waarin 2G wordt geregeld, nog even niet te behandelen. "Dat betekent dat het op de korte termijn niet in de gereedschapskist zit", zegt Kuipers in een toelichting over het 2G-beleid, waarin alleen mensen met een bewijs van een recente vaccinatie tegen of genezing van het coronavirus toegang krijgen tot bepaalde plekken. Vooraf testen, het huidige 3G-beleid, is dan niet meer voldoende.
In december werd de behandeling van 2G al eens uitgesteld, op verzoek van het toen demissionaire kabinet. Er is vanuit de Tweede Kamer veel kritiek op het voorgenomen 2G-beleid, Het is nog niet duidelijk wie het onderzoek gaat doen en wanneer het klaar is. Voorlopig wordt de wet dus niet besproken, aldus Kuipers: "Er kan een situatie in de toekomst komen waarin het zinvol is om nog een keer te beoordelen of het op dat moment wel een meerwaarde heeft."
Vooralsnog wordt dinsdag over een motie van de SGP en het onafhankelijke lid Pieter Omtzigt gestemd om het wetsvoorstel helemaal in te trekken. Een groot deel van de oppositie steunt die motie, er is geen meerderheid in de Eerste Kamer voor het plan, waartegen ook coalitiepartij ChristenUnie zich verzet. Kuipers stelt dat het gebrek aan enthousiasme in het parlement geen reden was om de omstreden 2G-maatregel voorlopig van tafel te halen.
Geen noodzaak
SGP-leider Kees van der Staaij heeft dinsdagmiddag gevraagd om een hoofdelijke stemming, omdat het volgens de SGP gaat om een principiƫle kwestie. Dan moet ieder Kamerlid zeggen of diegene voor of tegen stemt. Het is nog niet zeker of dit deze dinsdag al kan worden ingepland, of dat het naar een later moment wordt verplaatst.
In een brief aan de Tweede Kamer geeft Kuipers aan dat het recente veelbesproken onderzoek van de TU Delft laat zien dat "in de huidige epidemiologische situatie het verschil tussen de effectiviteit van 2G en 3G zodanig klein is dat er geen noodzaak is voor een spoedige invoering" van een 2G-wet. Daarom hoeft de wet voorlopig nog niet behandeld te worden, aldus Kuipers. Hij geeft aan dat ook de vele - kritische - vragen uit de Kamer aanleiding zijn voor het verzoek om behandeling van de wet uit te stellen.
Daarnaast wil kabinet "het model van het coronatoegangsbewijs regelmatig actualiseren om recht te doen aan de ontwikkeling van de epidemie", schrijft Kuipers.
Meer uit Binnenland
LA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
12 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
14 minuten geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
20 minuten geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
4 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
4 uur geleden