Kuipers lichtte Kamer verkeerd in, toch opnames van OMT bewaard
DEN HAAG (ANP) - Anders dan zorgminister Ernst Kuipers eerder had gemeld, zijn er toch geluidsopnamen bewaard gebleven van vergaderingen over corona van het Outbreak Management Team (OMT). Kuipers schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat hij dat niet wist en dat het ook niet de bedoeling is dat opnamen worden bewaard. De regel is dat audio wordt vernietigd zodra het verslag van een OMT-vergadering klaar is. De Kamer is verontwaardigd, wil meer informatie en gaat zo snel mogelijk na het herfstreces in debat met de minister.
Kuipers betreurt dat hij er niet van op de hoogte was dat er onbedoeld toch opnamen bewaard zijn gebleven. Het gaat om ongeveer dertig fragmenten en die liggen op zijn eigen departement, is hem pas vorige week gebleken. De fragmenten gaan over de periode juni 2020 tot en met maart 2021, toen het OMT over corona vergaderde.
Dat de opnamen in strijd met het protocol toch bewaard zijn, komt volgens de minister door het RIVM en het Centrum Infectieziektenbestrijding (CIB). Zij zijn verantwoordelijk voor de tijdige verwijdering van de opnamen. Toen dit niet is gebeurd, heeft het RIVM de tapes "onbedoeld en onterecht" meegestuurd naar VWS samen met honderdduizenden documenten over Covid-19. Zulke verzendingen gebeuren automatisch.
Vernietigen opnamen
In mei was het RIVM er al achter gekomen dat niet alle audiobestanden waren verwijderd. Begin juni is dat aan VWS gemeld met het verzoek om de audiofragmenten te verwijderen. "Dit signaal is niet verder opgepakt en niet geëscaleerd", schrijft Kuipers. Op 14 oktober hoorde hij pas dat er opnamen van het OMT aanwezig zijn op zijn ministerie. Kuipers wil dat de procedure voor de opslag en verwijdering wordt aangepast, zodat de bestanden veiliger zijn en tijdig worden vernietigd.
De nu beschikbare tapes wil Kuipers wel bewaren, maar evenwel niet openbaar maken in het belang van de Staat. Hij vindt het niet goed als de leden van het OMT zich niet meer vrij durven te uiten als ze weten dat later alles publiek wordt. Dat is niet goed voor de gedachtevorming en als het OMT niet goed functioneert, raakt dat het belang van de Staat en van de maatschappij, aldus de minister.
Debat SP
De SP probeerde donderdag tevergeefs een debat te regelen, omdat Kuipers de Kamer meerdere keren verkeerd informeerde. "Is de minister nog wel in control?" vroeg SP-Kamerlid Maarten Hijink zich af. Ook de PVV en andere oppositiepartijen wilden hiervoor het begrotingsdebat van donderdag verplaatsen. Maar een meerderheid wilde eerst meer informatie en snel na het herfstreces een debat. VVD en CDA wilden de kwestie betrekken bij een ander debat.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
12 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geleden