Kuipers: hoog aantal besmettingen is ons grootste probleem
DEN HAAG (ANP) - Het hoge aantal besmettingen op dit moment maakt dat het "belangrijker dan ooit tevoren" is om je aan de basisregels tegen het coronavirus te houden. Dat zegt zorgminister Ernst Kuipers tijdens een persconferentie over de coronamaatregelen.
Anderhalve meter, handen wassen, ventileren en thuisblijven en testen bij klachten, "we kunnen ze inmiddels wel dromen", zegt Kuipers over de bekende basisregels. "Ze werken nog steeds het beste om niet besmet te raken en te voorkomen dat we anderen niet besmetten."
Verder benadrukt Kuipers opnieuw het belang van vaccins in de strijd tegen het virus. Meer dan de helft van de volwassenen heeft na volledige vaccinatie ook een boosterprik gehaald. "In de ziekenhuizen is het beeld totaal anders", zegt de minister. Daar zijn deze mensen "sterk in de minderheid".
In de leeftijdsgroep boven de 60 jaar, die het meest kwetsbaar is voor het coronavirus, hebben negen op de tien mensen die ervoor in aanmerking komen een boosterprik gehaald. Zij zijn daarmee "zo optimaal mogelijk beschermd tegen ernstige ziekte", zegt Kuipers. Degenen die desondanks in het ziekenhuis belanden, zijn "bij uitstek mensen met ernstig onderliggend lijden".
In de groep van 18 tot 45 jaar valt nog wel veel te winnen. Daar is minder dan de helft komen opdagen voor een boosterprik. Bij elkaar hebben 2,9 miljoen mensen die voor zo'n extra prik in aanmerking komen, die nog niet gehaald.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
38 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
41 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
10 uur geleden