
Kritiek op Brussels plan voor betalen aan pomp voor CO2-uitstoot
DEN HAAG (ANP) - De ANWB en autobrancheorganisatie BOVAG zijn zeer kritisch over het Brusselse plan om Europese automobilisten straks aan de pomp te laten betalen voor hun CO2-uitstoot. "Die groentaks leidt natuurlijk tot hogere brandstofprijzen. Dat betekent wat ons betreft dat de accijnzen in Nederland naar beneden moeten", zegt een woordvoerder van de ANWB.
Hij wijst erop dat accijnzen op brandstof in Europa nergens zo hoog zijn als in Nederland. "Die zullen dus naar beneden moeten om het autorijden betaalbaar te houden. We wachten af wat er gaat gebeuren en we zullen politici nauwgezet volgen op dit dossier", stelt de zegsman.
Volgens het plan gaan inwoners van de Europese Unie aan de pomp en via hun gasrekening betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Om de kosten te drukken kunnen ze wel een beroep doen op een speciaal fonds, maar daar is nog veel onduidelijkheid over. Het plan zou vanaf 2027 in moeten gaan.
"Wat ons zorgen baart is dat er een neiging is om steeds meer te gaan normeren, straffen en te beprijzen", zegt een woordvoerder van de BOVAG. "We zien vooral de stok, maar missen de wortel". Hij pleit ervoor dat het geld dat opgehaald wordt met de nieuwe heffing terugvloeit naar de lidstaten, zodat daar "gerichte ingrepen" mee kunnen worden gedaan. "Je kan daar bijvoorbeeld elektrisch rijden en hernieuwbare brandstoffen goedkoper mee maken. De auto's met een brandstofmotor zijn in 2035 niet ineens allemaal weg, dat kan niet. Er zijn synthetische brandstoffen, maar die zijn duur. Gebruik dat fonds zodat die mensen een stap kunnen maken om te verduurzamen", aldus de zegsman.
Dit jaar stegen de brandstofprijzen in Nederland tot recordhoogte. De ANWB waarschuwde eerder al dat veel automobilisten hierdoor financieel knel komen te zitten.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag onveranderd gesloten, nadat de hoofdgraadmeter een dag eerder nog de hoogste slotstand ooit in de boeken had gezet. Beleggers deden het even rustig aan na een zeer drukke cijferweek op het Damrak en de perikelen rond de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump.
1 uur geledenBREUKELEN (ANP) - Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank moeten krachtiger stelling nemen tegen de dreiging van een handelsoorlog. Dat betoogt voormalig IMF-bestuurder Paul Hilbers vrijdag bij zijn afscheid als hoogleraar Toezicht Financiële Instellingen aan de Nyenrode Business Universiteit.
1 uur geledenBREUKELEN (ANP) - Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank moeten krachtiger stelling nemen tegen de dreiging van een handelsoorlog. Dat betoogt voormalig IMF-bestuurder Paul Hilbers vrijdag bij zijn afscheid als hoogleraar Toezicht Financiële Instellingen aan de Nyenrode Business Universiteit.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - Airbnb behoorde vrijdag tot de grote winnaars op de aandelenbeurzen in New York. Het verhuurplatform boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan beleggers en analisten hadden verwacht. Ook rekent het bedrijf op een aanhoudende sterke vraag naar vakantiewoningen en appartementen in de eerste drie maanden van dit jaar. Het aandeel werd daarop ruim 12 procent hoger gezet.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De Europese gasmarkten hebben een turbulente week achter de rug. Sinds het begin van deze week is gas ruim 9 procent goedkoper geworden, nadat de Europese gasprijs maandag nog het hoogste niveau in twee jaar tijd had aangetikt.
4 uur geledenZAANDAM (ANP) - De moeizame prijsonderhandelingen tussen Albert Heijn en fabrikant JDE Peet's slepen zich voort. Hierdoor zijn bepaalde producten, zoals koffie van Douwe Egberts en thee van Pickwick, steeds moeilijker te vinden in de schappen van de supermarkt. Albert Heijn voert op dit moment nog gesprekken met het bedrijf achter merken als Senseo en L'OR en is het niet met elkaar eens, laat een woordvoerder weten.
5 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen al veel gedaan om de geluidshinder van de luchthaven terug te dringen. Dat hebben topman Pieter van Oord en financieel topman Robert Carsouw gezegd tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Volgens Carsouw is het aantal ernstig gehinderden teruggelopen van 180.000 in 2000 naar 100.000 in 2024. Tegelijkertijd benadrukken zij dat Schiphol nog niet klaar is.
6 uur geleden