Kranten lovend over tandem Malen - Depay
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse kranten zagen Oranje overtuigend met 3-0 winnen van Noord-Macedonië, maar er blijven twijfels over het 5-3-2 systeem van bondscoach Frank de Boer. Het optreden van Donyell Malen, die naast Memphis Depay in de aanval startte in plaats van Wout Weghorst, smaakt volgens de dagbladen naar meer.
"Het Nederlands elftal groeit in het EK, met spel dat enig optimisme wekt met het oog op de achtste finale: creativiteit, teamverband, klasse, zelfvertrouwen, plus de doorstart van de tandem Memphis Depay - Georginio Wijnaldum", schrijft de Volkskrant. Tegen Noord-Macedonië werd er beter gevoetbald dan tegen Oekraïne en "veel beter" dan tegen Oostenrijk. "Al waren dat moeilijker tegenstanders."
Volgens Trouw wilde Oranje in de laatste groepswedstrijd vooral vertrouwen tanken voor de knockoutfase, maar valt te bezien of dat is gelukt. De 3-0 overwinning "kon niet verhullen dat het voetballend allemaal heel schraal blijft, in dit systeem", stelt de krant. "Pas toen De Boer zijn elftal maandagavond na de rust weer in het meer vertrouwde 4-3-3 had gegoten, kwam er meer variatie en gevaar in het aanvalsspel."
NRC spreekt van een "keurige zege" in de Johan Cruyff ArenA, waarbij er vrijer en met meer lef werd gespeeld. Met name de chemie voorin tussen Donyell Malen en Memphis Depay viel op. "Het gaat bijna intuïtief. Ogenschijnlijk makkelijk." Moet De Boer ook in de achtste finale met Malen in plaats van Wout Weghorst starten, vraagt de krant zich daarom af. "Feit is dat Oranje maandag gevaarlijker was dan tegen Oekraïne en Oostenrijk."
Wat De Telegraaf betreft heeft Malen laten zien "klaar te zijn voor een basisplaats in de achtste finale". De aanvaller van PSV liet opnieuw zien "een beter klik" met Depay te hebben dan Weghorst. "In de Johan Cruijff ArenA gold: met Malen meer mans."
Het AD zag het Nederlands Elftal een "zorgeloze" zege boeken op Noord-Macedonië. Het dagblad voorziet een nieuwe nationale discussie over de tactiek van bondscoach Frank de Boer. "Oranje was in de tweede helft in een klassieke 4-3-3 formatie een stuk dominanter dan vóór rust." Ook bij het AD maakte het duo Depay en Malen indruk. "De samenwerking tussen beide spitsen smaakt, op weg naar de achtste finale in Boedapest, hoe dan ook naar meer."
Meer uit Voetbal
LONDEN (ANP) - Oranje-international Victoria Pelova vervolgt haar carrière bij Tottenham Hotspur, zo meldt de Londense club. De 27-jarige middenvelder speelde de afgelopen drie seizoenen bij stadsgenoot Arsenal, maar vorige maand werd bekend dat ze die club transfervrij zou verlaten.
48 minuten geledenKANSAS CITY (ANP) - De bevolking van Kansas City is donderdag massaal uitgelopen voor de fanwalk van de Oranjefans. Duizenden mensen gingen tegen het einde van de ochtend in oranje kleding de straat op om zich aan te sluiten bij de fans van het Nederlands elftal, die na een feestje in het Power & Light District achter de Oranjebus aanliepen door het centrum van de stad.
1 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - De veiling van gedragen shirts van de spelers van het Nederlands elftal tijdens het tweede WK-duel met Zweden heeft 50.618 euro opgeleverd. Het overgrote deel van de opbrengst gaat naar het Prinses Máxima Fonds.
1 uur geledenBARCELONA (ANP/DPA) - De Duitse keeper Marc-André ter Stegen is dicht bij een overgang naar Ajax. Volgens de Spaanse sportkrant AS staat de Duitser op het punt zich door FC Barcelona voor een seizoen te laten verhuren aan de Amsterdammers.
1 uur geledenMIAMI (ANP/RTR) - Neymar kon zijn tranen na zijn rentree in het Braziliaanse elftal op het WK voetbal naar eigen zeggen niet bedwingen. De 34-jarige aanvaller maakte in de nacht van woensdag op donderdag na een afwezigheid van bijna duizend dagen weer minuten voor de 'Seleção' in de gewonnen groepswedstrijd tegen Schotland (3-0).
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Daphne Koster heeft een nieuwe functie bij Ajax en is sinds begin deze maand hoofd strategie vrouwenvoetbal. Dat heeft de Amsterdamse club donderdag bekendgemaakt. De 45-jarige oud-speelster was jarenlang hoofd vrouwenvoetbal. In haar nieuwe, strategische, adviserende rol gaat ze zich richten op "de brede ontwikkeling van de Ajax Vrouwen op het gebied van opleiding, nationale en internationale groei."
3 uur geledenNYON (ANP) - Stéphanie Frappart treedt toe tot de scheidsrechterscommissie van de Europese voetbalbond UEFA. Dat heeft de organisatie donderdag bekendgemaakt. De Française staat hoog aangeschreven binnen de UEFA en werd bekend als de eerste vrouwelijke scheidsrechter in zowel de Champions League als op het WK in het mannenvoetbal.
6 uur geleden