Krant: Air Canada moet reiziger compenseren na fout chatbot
MONTREAL (ANP) - De Canadese luchtvaartmaatschappij Air Canada moet een passagier zijn geld terugbetalen nadat een chatbot hem verkeerd had geïnformeerd. Dat heeft een Canadees geschilleninstituut bepaald, schrijft de Washington Post.
De passagier had met behulp van een chatbot een reis geboekt van British Columbia naar Ontario, om daar de begrafenis van zijn grootmoeder bij te wonen. De chatbot vertelde hem dat Air Canada korting geeft aan reizigers die door tragische omstandigheden een lastminutereis boeken. Hij zou een deel van de 600 dollar die hij betaalde terugkrijgen, als hij daarvoor binnen negentig dagen een aanvraag indiende.
De aanvraag van de man werd echter afgewezen. Air Canada stelde dat hij de aanvraag voor zijn vlucht had moeten indienen. Dat de chatbot hem hierover verkeerd informeerde, veranderde daar niets aan, volgens Air Canada. De chatbot was "een aparte juridische entiteit die verantwoordelijk is voor zijn eigen acties", aldus de luchtvaartmaatschappij.
Het Civil Resolution Tribunal, een Canadese overheidsinstantie waar particulieren met hun klachten terechtkunnen, was het hier niet mee eens. Air Canada is volgens de uitspraak verantwoordelijk voor alle informatie op zijn website "of die nu afkomstig is van een webpagina of een chatbot". De luchtvaartmaatschappij moet de man nu zijn volledige reissom terugbetalen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
8 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) op basis van gegevens van grote industriebedrijven in ons land.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen. Daarvoor presenteert de Europese Commissie donderdag een plan. Daarin geeft Brussel de Europese toezichthouder voor financieel toezicht ook een grotere rol.
3 uur geledenMILAAN (ANP) - De Italiaanse politie heeft op hoofdkantoren van dertien bekende modebedrijven documenten opgevraagd over hun omgang met toeleveranciers, meldt persbureau Reuters op basis van documenten van justitie. De actie is onderdeel van een breder onderzoek naar vermeende uitbuiting van arbeiders in de mode-industrie. Agenten bezochten onder andere Dolce & Gabbana, Versace, Prada en de Italiaanse tak van Adidas.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak ging donderdag verder omhoog na de kleine winstbeurt een dag eerder. Beleggers trokken zich op aan de hogere slotstanden op Wall Street, waar de stemming werd gesteund door zwakke cijfers over de Amerikaanse arbeidsmarkt. Die verstevigden de verwachting dat de Federal Reserve volgende week de rente verder gaat verlagen om de grootste economie ter wereld te ondersteunen.
4 uur geleden