Krant: Air Canada moet reiziger compenseren na fout chatbot
MONTREAL (ANP) - De Canadese luchtvaartmaatschappij Air Canada moet een passagier zijn geld terugbetalen nadat een chatbot hem verkeerd had geïnformeerd. Dat heeft een Canadees geschilleninstituut bepaald, schrijft de Washington Post.
De passagier had met behulp van een chatbot een reis geboekt van British Columbia naar Ontario, om daar de begrafenis van zijn grootmoeder bij te wonen. De chatbot vertelde hem dat Air Canada korting geeft aan reizigers die door tragische omstandigheden een lastminutereis boeken. Hij zou een deel van de 600 dollar die hij betaalde terugkrijgen, als hij daarvoor binnen negentig dagen een aanvraag indiende.
De aanvraag van de man werd echter afgewezen. Air Canada stelde dat hij de aanvraag voor zijn vlucht had moeten indienen. Dat de chatbot hem hierover verkeerd informeerde, veranderde daar niets aan, volgens Air Canada. De chatbot was "een aparte juridische entiteit die verantwoordelijk is voor zijn eigen acties", aldus de luchtvaartmaatschappij.
Het Civil Resolution Tribunal, een Canadese overheidsinstantie waar particulieren met hun klachten terechtkunnen, was het hier niet mee eens. Air Canada is volgens de uitspraak verantwoordelijk voor alle informatie op zijn website "of die nu afkomstig is van een webpagina of een chatbot". De luchtvaartmaatschappij moet de man nu zijn volledige reissom terugbetalen.
Meer uit Financieel
HONGKONG (ANP/BLOOMBERG) - Wingtech, de Chinese moeder van chipmaker Nexperia, wil van de Nederlandse tak van het bedrijf een voorstel voor het herstel van controle over het onderdeel. Volgens Wingtech heeft het in Nijmegen gevestigde Nexperia Nederland nog niets "concreets" van zich laten horen, ondanks pogingen om in "de grootste oprechtheid" te communiceren met het onderdeel.
45 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Wie na het boodschappen doen een fout op de kassabon ontdekt bij DekaMarkt, Hoogvliet of Nettorama, krijgt het product gratis of een waardebon. Dit hebben de supermarkten afgesproken met de Consumentenbond, meldt die belangenorganisatie voor consumenten.
1 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP ziet af van een nieuwe poging om branchegenoot Anglo American over te nemen. Hiermee komt een einde aan een onverwachte en kortstondige poging van 's werelds grootste mijnbouwer om een geplande fusie tussen zijn kleinere rivaal en het Canadese Teck Resources te dwarsbomen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De handel tussen Suriname en Nederland is dit jaar opgeleefd. In de eerste zes maanden van het jaar exporteerde Nederland voor ruim 128 miljoen euro goederen naar het Zuid-Amerikaanse land. Dat is 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
8 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.
14 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.
18 uur geleden