Kosten olietransport VS naar Europa op hoogste punt in twee jaar
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De kosten om olie vanuit de Verenigde Staten naar Europa te verschepen rijzen de pan uit. De dagelijkse inkomsten voor een middelgrote tanker op deze route stegen deze week naar bijna 57.000 dollar. Dat is twaalf keer meer dan aan het begin van het jaar en het hoogste niveau in bijna twee jaar.
Er zijn meerdere oorzaken van de prijsstijgingen. Zo is er door de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande sancties tegen de grote olieproducent Rusland meer vraag naar olie van elders. Ook zijn er wereldwijd minder schepen beschikbaar. De tankers zijn doorgaans goed voor het transport van 600.000 vaten ruwe olie. Door de bescheiden afmeting kunnen ze in veel Europese havens aanmeren. Dit in tegenstelling tot zogeheten VLCC' s, oftewel supertankers, die voor veel havens te groot zijn.
De prijsstijging op de route tussen de VS en Europa volgt op een eerdere toename van de tarieven voor het transport van olie bij de oversteek van de Middellandse Zee. Handelaren zetten vorige maand alles op alles om schepen beschikbaar te krijgen toen Libië bekendmaakte de export van olie te zullen hervatten. De uitvoer door het Noord-Afrikaanse land lag maanden stil.
Russische olie
Door de Russische invasie in Oekraïne zijn de oliestromen wereldwijd flink verstoord. Russische Oeral-olie wordt niet of nauwelijks meer afgezet in Europa en vindt zijn weg nu in Azië. Europese raffinaderijen zoeken op hun beurt naarstig naar alternatieven. Dat komt onder andere neer op olie uit de Noordzee, West-Afrika en de VS.
Mogelijk dat de dreiging van een wereldwijde recessie de transportkosten kan drukken, menen kenners. Dit zou namelijk de vraag naar olie in de weg kunnen zitten.
Meer uit Financieel
SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".
20 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.
16 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.
19 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Net als in Nederland is rundvlees in de Verenigde Staten duurder dan ooit. Dit komt doordat het aantal runderen dat klaar is voor de slacht in de VS historisch laag is en de aanvoer onder druk staat.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP/BLOOMBERG) - Na de historische prijsstijging van 2024 zijn de cacaoprijzen op de wereldmarkt dit jaar met zo'n 50 procent gekelderd. Dit betekent echter niet dat de prijzen van chocoladerepen en bonbons binnenkort omlaag gaan.
23 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol is "volop bezig" met het nasturen van achtergebleven koffers na een storing in een deel van het bagagesysteem, zegt een woordvoerster van de luchthaven zaterdag. Het duurt nog "enkele dagen" voordat iedereen zijn koffer weer terug heeft. "Er wordt hard gewerkt om onze passagiers zo snel mogelijk hun bagage na te leveren", laat ook een woordvoerster van KLM weten.
1 dag geleden