Koolmees: OM doet onderzoek naar account Vizier op Links
DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie doet onderzoek naar het radicaal-rechtse actieplatform Vizier op Links. Dat zei demissionair minister Wouter Koolmees (Integratie) tijdens een debat in de Tweede Kamer.
Er zijn meerdere aangiften tegen het platform gedaan vanwege een bedreigende stickeractie. Bij woningen van onder anderen schrijfster Aafke Romeijn, GroenLinks-politicus Huub Bellemakers en historicus Nadia Bouras waren stickers geplakt met daarop de tekst: "Geobserveerde locatie. Deze locatie wordt geobserveerd door volgers van Vizier Op Links". Vervolgens wordt verwezen naar een website "om tips door te geven en zicht te krijgen op linkse activisten". Koolmees noemt deze actie "intimiderend en normoverschrijdend".
Volgens SP-Kamerlid Renske Leijten is er nu te weinig aandacht voor gevaar vanuit extreem-rechtse hoek. Ze maakt de vergelijking met de aanslag in Christchurch in Nieuw-Zeeland in 2019. Daar vielen 51 doden na een aanslag op een moskee door een rechtsextremist. "Moet het eerst faliekant misgaan voordat we zien dat het een groot probleem is?" Ze wil weten wat de overheid hier tegen doet.
Koolmees zegt dat er "langs verschillende wegen" aandacht is voor extreem-rechts, waaronder de verdere radicalisering van individuen. Vizier op Links wordt inmiddels ook genoemd in het dreigingsbeeld van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). "Intimidatie en bedreiging wordt niet getolereerd", zegt Koolmees. Dat het OM nu onderzoek doet, is volgens hem een teken dat er "wel degelijk gehandeld wordt" als dit soort intimidatie zich voordoet.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden