Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Koolmees noemt besluit Booking.com "terecht en verstandig"

Koolmees noemt besluit Booking.com "terecht en verstandig"

DEN HAAG (ANP) - "Terecht en verstandig dat ze deze stap hebben gezet." Zo reageerde demissionair minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) op het besluit van Booking.com om de tientallen miljoenen euro's aan coronasteun terug te betalen aan de Nederlandse overheid.

Over die steun was ophef ontstaan omdat het bedrijf circa 28 miljoen euro aan bonussen aan de topbestuurders wil uitkeren, terwijl het ook coronasteun ontving. De Tweede Kamer deed een oproep aan Booking.com om de steun terug te betalen. "Dat soort signalen hebben wel impact", aldus Koolmees.

Minister Wopke Hoekstra (Financiƫn) spreekt van goed nieuws. "Die steun is bedoeld geweest voor die bedrijven die het echt nodig hebben." Hij roept bedrijven op die steun hebben gekregen en toch nog een "heel goed jaar" hebben gedraaid om de steun terug te betalen aan de overheid. "Als je het niet nodig blijkt te hebben, vind ik ook dat je het terug moet betalen."

Geen druk uitgeoefend

Koolmees zegt dat hij geen druk heeft uitgeoefend op de onderneming, maar hij beloofde eerder deze week wel in gesprek te gaan met onder meer Booking.com over de wens van de volksvertegenwoordigers. Koolmees had in de Kamer wel aangegeven dat er juridisch niets aan te doen was. Hij is vrijdagmorgen op de hoogte gesteld door het bedrijf.

Toen Booking.com vorig voorjaar in de eerste ronde loonsteun (NOW) kreeg, was daaraan nog niet de eis gekoppeld dat de bedrijven dan geen bonus of dividend zouden mogen uitkeren. Die voorwaarde werd pas bij latere steunrondes ingevoerd. De hotelboekingssite kreeg dik 60 miljoen euro loonsteun.

Meer uit Financieel

Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

29 minuten geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

30 minuten geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

2 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

3 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

3 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

4 uur geleden
Mkb-bedrijven krimpen vaker dan dat ze groeien

DEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

4 uur geleden