Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Koninklijk gezin is weer in Nederland

Koninklijk gezin is weer in Nederland

DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander, koningin Máxima en hun dochters zijn weer in het land. Ze kwamen zaterdag even na 20.00 uur met een lijnvlucht van KLM aan op Schiphol. Kort na hun aankomst werd op paleis Huis ten Bosch in Den Haag de koninklijke standaard (vlag) gehesen, ten teken dat de koning weer in Nederland is. Rond 21.00 uur was het gezin weer thuis.

Vrijdag liet Willem-Alexander via de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) weten dat hij zijn vakantie naar Griekenland zou afbreken, nadat ophef was ontstaan over deze reis. In de middag bleek dat het koninklijk gezin met het regeringsvliegtuig richting het buitenverblijf in Griekenland was vertrokken. Dat viel niet goed in de Tweede Kamer. Van links tot rechts werd het onverstandig genoemd dat de koning vakantie ging vieren in Griekenland, terwijl de bevolking wordt opgeroepen zoveel mogelijk thuis te blijven in verband met het indammen van de corona-uitbraak. Ook op sociale media was de kritiek niet mals.

Premier Mark Rutte was op de hoogte van de vakantieplannen van koning Willem-Alexander, zo meldde vrijdagavond een woordvoerder van de RVD. Verschillende fracties willen opheldering van de premier. Ze willen weten of Rutte de koning heeft afgeraden om naar Griekenland te gaan. Volgens GroenLinks-leider Jesse Klaver was het "een inschattingsfout" dat de koning naar Griekenland vertrok en zijn onmiddellijke terugkeer het "enige juiste besluit". En D66'er Joost Sneller zei: "Het was beter geweest als de premier de koning hiervoor behoed had."

Meer uit Binnenland

Kapitein fatale aanvaring Waddenzee in hoger beroep vrijgesproken

LEEUWARDEN (ANP) - De kapitein van de snelboot Tiger die betrokken was bij een dodelijk ongeluk op de Waddenzee in oktober 2022 is in hoger beroep vrijgesproken. Volgens het gerechtshof in Leeuwarden kan niet worden bewezen dat de verdachte zich dusdanig onvoorzichtig heeft gedragen dat hij schuldig is.

23 minuten geleden
Vanaf donderdag code geel om verwachte hitte

DE BILT (ANP) - De komende dagen wordt het steeds warmer en daarom geldt donderdag en vrijdag code geel voor het hele land, behalve de Wadden. Het KNMI zegt dat er kans is op aanhoudend warm weer, met een hoge luchtvochtigheid en een hogere nachttemperatuur. Vanaf donderdag 10.00 uur is in het hele land ook het Nationaal Hitteplan van kracht.

1 uur geleden
Oprichter OMT-tegenhanger: OMT zat niet op ons te wachten

DEN HAAG (ANP) - Het Outbreak Management Team (OMT) had tijdens de coronacrisis weinig zin in de "gevraagde en ongevraagde" kritiek van het zogeheten 'Red Team', dat was opgericht om het OMT scherp te houden. Dat zei viroloog Amrish Baidjoe, een van de oprichters van het Red Team, tijdens zijn verhoor voor de parlementaire enquête over het coronavirus.

2 uur geleden
Tielen kan kritiek op wet voor veiliger onderwijs niet wegnemen

DEN HAAG (ANP) - Een groot deel van de Tweede Kamer is ook na antwoorden van staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs) nog steeds erg kritisch over het wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Vooral oppositiepartijen vroegen aan de VVD-bewindsvrouw of het wetsvoorstel de veiligheid wel gaat verbeteren en of het geen "papieren tijger" is.

2 uur geleden
Wet in de maak tegen hoge prijzen en overbehandeling dierenarts

DEN HAAG (ANP) - Een nieuwe wet moet ervoor zorgen dat dierenartsen baasjes niet op kosten jagen door dieren onnodig veel te behandelen en dure medicijnen voor te schrijven. Staatssecretaris Silvio Erkens (o.a. Diergezondheid) schrijft in een Kamerbrief dat hij de komende periode werkt aan een voorstel.

2 uur geleden
Hitteplan geldt vanaf donderdag vanwege warm weer

BILTHOVEN (ANP) - Vanaf donderdag is vanwege het warme weer het Nationaal Hitteplan van kracht in het hele land. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag na overleg met het KNMI.

2 uur geleden
Epidemioloog: vorming kritische OMT-tegenhanger geen lichte keuze

DEN HAAG (ANP) - Het was volgens epidemioloog Amrish Baidjoe "geen lichte beslissing" om het zogeheten 'Red Team' op te richten tijdens de coronacrisis. Dat team, bestaande uit wetenschappers met verschillende achtergronden, gaf als tegenhanger van het Outbreak Management Team "gevraagd en ongevraagd" kritiek op het coronabeleid.

3 uur geleden